Adverteren?

Je bent hier: Techzine » Nieuws » Mobile » Geen mobieltjes meer op school in Beieren

Geen mobieltjes meer op school in Beieren

Woensdag 29 maart 2006 13:20 door Ferron
Bron: nu.nl, Views 7122, Reacties (34)

Op scholen in de Duitse deelstaat Beieren is het voortaan verboden om een mobieltje aan te hebben op school.

Het verbod op het aan hebben staan van mobiele telefoons geldt niet alleen voor in de lessen, maar ook voor in de pauzes. Een geheel verbod op de toestellen komt er echter niet, aangezien het kabinet vindt dat leerlingen wel naar huis moeten kunnen bellen als zij bijvoorbeeld ziek zijn. Dit moet dan wel in overleg met een leraar gebeuren.

Deze maatregelen zijn genomen nadat er vorige week op een school, na het in beslag nemen van 200 mobiele telefoons, op 16 toestellen geweldadige videobeelden zijn gevonden. Ook op andere scholen werden mobieltjes gevonden met pornografisch materiaal en gewelddadige video's.

Er zijn 34 reacties

Avatar
offlineGmZone, ICT-professional, 29 Mrt 2006, 13:29
0
Wij mogen ook helemaal geen mobieltjes op school aan, ook niet in de pauze.
Geen Avatar
offlineStrike-X, ICT-liefhebber, 29 Mrt 2006, 13:31
0
Inderdaad, ook op mijn school is het aanliggen & gebruik maken van GSM's al lang verboden.
Geen Avatar
Wij mogen dat ook niet...

ik denk dat het zowiezo in vele scholen niet mag
Geen Avatar
Niet echt vreemd / schokkend nieuws vind ik. Ik neem aan dat je op bijna geen een school je mobieltje aan mag hebben, of ten minste gebeld mag worden / zelf mag bellen (in de les). In de pauze is natuurlijk wel een beetje vreemd. Maar als je het aan de leraar vraagt is het altijd goed natuurlijk :)
Geen Avatar
bij mij op school mag je nog bijna overal dat ding aanhebben en de meeste lerare vinden ut wel goed als je belt in de les :)
Geen Avatar
0
Lol, telefoon afpakken. kunnen ze veel proberen bij mij. Ik sloeg altijd mijn huiswerk op in mn telefoon, Leraar wou hem afpakken, Heeft hem nooit gekregen...mijn bezit blijft iemand anders lekker van af !

en je mag toch zelf weten of je porno op je gsm heb staan....
Avatar

Quote:

Op 29-3-2006 13:50 schreef Dracula:
Lol, telefoon afpakken. kunnen ze veel proberen bij mij. Ik sloeg altijd mijn huiswerk op in mn telefoon, Leraar wou hem afpakken, Heeft hem nooit gekregen...mijn bezit blijft iemand anders lekker van af !

en je mag toch zelf weten of je porno op je gsm heb staan....


Dat ligt er natuurlijk aan watvoor porno dat is,
als dit bijvoorbeeld kinderporno is dat mag dat natuurlijk niet.

verder moet er gewoon één beleid worden gevoerd, niet dat het op de ene school wel mag en op de andere niet....
zoals je hierboven leest is het natuurlijk erg vreemd als de ene wel alles mag en dan ander helemaal niets....
Avatar
Belachelijk gewoon. Tegen dit soort scholen ben ik op tegen.

Ik wil mijn zoon ter alle tijden willen bereiken. Ook al zit hij in de les.
Geen Avatar
Dit vind ik nu niet bepaald spectaculair nieuws...

Bij ons is het al zo lang ik mij kan herinneren niet toegestaan om je gsm aan te hebben staan op school (naja, hij mag wel aanstaan, maar je mag er niet mee werken, of er mag geen geluid uit komen).
Als je gsm ineens afgaat, of ze zien dat je er een berichtje ofzo mee stuurt, dan pakken ze hem af voor drie weken...

Idem voor mp3-spelers en andere elektronische aparatuur tijdens de les...

Quote:

Op 29-3-2006 14:03 schreef DeDux:
Belachelijk gewoon. Tegen dit soort scholen ben ik op tegen.

Ik wil mijn zoon ter alle tijden willen bereiken. Ook al zit hij in de les.
Wat jij nu zegt is klinkklare onzin. Natuurlijk dat je je zoon wil bereiken op school, maar ik begrijp die maatregel wel...
Als je met 30 in een klas zit, en iedereen heeft z'n gsm aanstaan, dan zal het nog heel moeilijk worden om deftig de les bij te wonen. Om de vijf minuten zal een gms afgaan. Hoe kun je nu deftig les geven/krijgen als je steeds gestoord wordt door de geluidjes van een telefoontje of sms'je? En wat moet je doen? Ineens uit de les weglopen om je telefoon op te nemen? ;{
Phontius heeft dit bericht gewijzigd op 29-03-2006 om 14:06.
Avatar
offlineSir_Hendro, ICT-professional, 29 Mrt 2006, 14:18
-1

Quote:

Op 29-3-2006 13:45 schreef djmike03:
bij mij op school mag je nog bijna overal dat ding aanhebben en de meeste lerare vinden ut wel goed als je belt in de les :)


Bij mij ook :)
Avatar
offlinekirano, ICT-professional, 29 Mrt 2006, 14:23
0
Wat een onzin om een mobiel te verbieden tijdens school. Wordt je gebelt of gesms't jammer dan... Zet je hem uit of op stil. We leven niet meer in het stenen tijdperk dat we met briefjes onder de tafel door moeten schuiven ;) :p
Geen Avatar
Ik denk dat je als leerling zijnde zelf verantwoordelijk ben of je oplet tijdens de les ongeacht of je mobiel aan staat of niet..je kan dat ding tog best aanhouden en als het egt belangrijk is vind ik dat het best mogelijk moet zijn dat op te kunnen nemen maar loop dan ff het lokaal uit
Geen Avatar

Quote:

Op 29-3-2006 14:23 schreef kirano:
Wat een onzin om een mobiel te verbieden tijdens school. Wordt je gebelt of gesms't jammer dan... Zet je hem uit of op stil. We leven niet meer in het stenen tijdperk dat we met briefjes onder de tafel door moeten schuiven ;) :p


bij ons wel dus :/ als ze een gsm zien of horen word hij afgenomen voor enkele weken, en in belgie heb ik nog geen ENKELE school gezien die je laat bellen(!!!) in de klas, daar kunnen wij enkel van dromen
nomercy heeft dit bericht gewijzigd op 29-03-2006 om 14:38.
Avatar

Quote:

Op 29-3-2006 14:03 schreef DeDux:
Belachelijk gewoon. Tegen dit soort scholen ben ik op tegen.

Ik wil mijn zoon ter alle tijden willen bereiken. Ook al zit hij in de les.

Waarom zou je je zoon ter alle tijden willen bereiken? Op het moment dat er wat is dat echt ernstig is, dan is de school altijd bereikbaar, en deze kunnen dan de persoon in kwestie uit de les halen. Mobieltjes zijn wat dat betreft in sommige gevallen erg handig, in dit geval is het een luxe-probleem.

Quote:

Op 29-3-2006 14:35 schreef swoei:
Ik denk dat je als leerling zijnde zelf verantwoordelijk ben of je oplet tijdens de les ongeacht of je mobiel aan staat of niet..je kan dat ding tog best aanhouden en als het egt belangrijk is vind ik dat het best mogelijk moet zijn dat op te kunnen nemen maar loop dan ff het lokaal uit

Dat is dus niet zo, volgens de wet ben je tot je zestiende leerplichtig, het is dan ook de taak van je docent om je te laten leren. Als dat verstoord wordt door gsm's, dan moet dat verboden worden.

Communicatie is natuurlijk erg belangrijk, maar ik vind het onzin dat veel jongeren denken dat dit altijd nodig is. Als al eerder gezegd, mobiele telefoons zijn vaak niet meer dan een luxe-probleem, en ze verstoren andere bezigheden. Of dat nou autorijden is of opletten in de les. Je kan best nog wel eens onbereikbaar zijn, gaat geen mens kapot aan. :)
Avatar
offlineGmZone, ICT-professional, 29 Mrt 2006, 14:52
0

Quote:

Op 29-3-2006 14:50 schreef Godric:
Dat is dus niet zo, volgens de wet ben je tot je zestiende leerplichtig, het is dan ook de taak van je docent om je te laten leren.

Is dat niet tot je 18e?
Je hebt gelijk, 16 jaar...
GmZone heeft dit bericht gewijzigd op 29-03-2006 om 14:53.
Geen Avatar
Ik geloof niet dat iemand de clue ziet. Bij ons op school mag het ook niet maar dat valt binnen de regels van de school. De school is daar vrij in. Hier gaan politici/overheid/politieke partijen zich ermee bemoeien, en nemen de scholen dus vrijheid af. Ik denk dat de school heus zelf wel in staat is te bepalen of ze aan mogen of niet... Beetje loos dus, maar wel degelijk een verschil. Ik zou die minister by the way echt aanvliegen als haar mobiel afging tijdens een vergadering (lol)
syrolph heeft dit bericht gewijzigd op 29-03-2006 om 15:01.
Avatar
offlineFeeH, ICT-liefhebber, 29 Mrt 2006, 15:55
1
Mogen zij wel jouw telefoon doorspitten zonder toestemming?
:?

Verder mag je bij ons op school altijd wel je telefoon aan hebben, en als je belt krijg je een waarschuwing ofzo, als je heel stiekem gaat zitten doen dan pakken ze em wel af, of als je telefoon gewoon af gaat nemen ze hem meestal ook in.
Geen Avatar
Bij ons op school mag dit ook niet, wordt je betrapt, dan wordt je gsm afgenomen. Ook MP3 mogen niet.
Maar op mijn broer zijn school (ook Belgische) school mag dit dan weer wel. Leerlingen mogen een gsm gebruiken tijdens de pauzes.

Over de gewelddadige filmpjes: Dit zijn waarschijnlijk filmpjes met "Happy Slapping" op. Mensen die erklaar (of een toevallige voorbijganger) slaan met iets. Dit wordt dan met een camera opgenomen en eindigt vaak op het internet.
Geen Avatar
Dit is echt wel een beetje dom hoor... Die leraren hebben zowieso niet het recht in je mobieltje te kijke... Egt idioot hoor.
Avatar
bij ons op school hebben we deze regel ook , dus voor mij is het niets nieuws. :)
Avatar
offlinegoathegod, ICT-liefhebber, 29 Mrt 2006, 18:01
0
bij ons opschool mag je geen, Mobiel aan (aleen als die op stil staad)
Ipod, Mp3, of Laptop voor een laptop moet je toesteming krijgen van de conrector
Geen Avatar
Bij ons mag je mobiel niet in de les afgaan, maar je mag m volgens mij wel aan hebbe, kunne ze toch nie zien. In de pauze mag je (sinds kort) volgens mij ook bellen. Ook mp3-spelers mogen bij de meeste leraren wel, behalve bij proefwerken :( :P
Geen Avatar
0

Quote:

Op 29-3-2006 18:01 schreef goathegod:
bij ons opschool mag je geen, Mobiel aan (aleen als die op stil staad)
Ipod, Mp3, of Laptop voor een laptop moet je toesteming krijgen van de conrector


geen muziek spelers etc? wat een onzin lol. Mij zullen ze het nooit verboden krijgen. Je mag toch zelf weten wat je in de pauze doet.
Avatar
Ik gebruik mijn telefoon als agenda en als mp3speler. Aangezien ik daar de headset van mijn telefoon voor gebruik, merken ze vaak niet eens dat ik zit te bellen in de les. Dus ik heb hier nergens last van op mijn school.
Maar dat je niet eens in de pauze je telefoon mag gebruiken :?
Dat vind ik echt onzin, want juist je pauze is nodig als afleiding. En ze hebben sowieso geen recht om op je telefoon te kijken. En mijn telefoon van 500 euro laat ik ze ook echt niet innemen.
Avatar
offline_GAIA_, ICT-professional, 29 Mrt 2006, 21:17
0
Op mijn vorige middelbare school mocht je helemaal geen mobiel aan hebben, zelfs niet meenemen ind e klas, hij moest in het kluisje blijven!
De hogeschool wara ik nu opzit mag gewoon alles, zelfs bellen in de les. Is echt geen punt :)
Avatar
Wij mogen het wel :D
Ze gaan ook vet vaak in de les af en dat boeit de leraren niks.
En nee, ik zit niet op een of andere praktijk school ofzo, is gewoon een normale vmbo-havo-vwo school (lol)
Geen Avatar
Op papier mag het bij mij op school ook niet. Niet aan in de les, niet bellen op degang of in de kantine. ook op het schoolplein en de gebieden rond de school mag het officieel niet... Maar in theorie kan je in de klas met een beetje leraar gewoon bellen en smsen... Niet te opvallend natuurlijk, maar toch. Het gaat om het idee;)
Avatar
Bij mij op school mag de mobiel onder de les niet aanstaan, alleen als er echt iets is, bijv. ziekte van ouders.

Als het pauze is, mogen we de mobiel alleen buiten, op de gang, en in de hal aanhebben.
Avatar
Bij ons op school kun je gewoon bellen tijdens de lessen... in de meeste gevallen kijken ze je niet eens raar aan dat je het lokaal dan uitloopt (want je doet het natuurlijk niet in het lokaal zelf)...

Ik zou me ook niet kunnen voorstellen dat je geen telefoon zou mogen hebben.. als ze het mij verbieden hebben ze mooi pech...

toen ik in de eerste zat ofzo toen pakte ze een keer de telefoon af.. (maar dat was nog een spreekwoordelijke koelkast).. en je was jong en onervaren... EN het was een tijd dat die dingen nauwelijks een standaard waren.

Nou.. ze mogen alles afpakken wat ze willen.. maar ze krijgen niks.. en als ik dan de les uitgestuurd zou worden denk ik alleen maar "zo.. weer een paar uur vrij"...

Als men zich druk gaat maken over telefoons... waar zal het eindigen...
Avatar
offlinemoussie, ICT-liefhebber, 30 Mrt 2006, 13:30
0

Quote:

Op 29-3-2006 14:35 schreef swoei:
Ik denk dat je als leerling zijnde zelf verantwoordelijk ben of je oplet tijdens de les ongeacht of je mobiel aan staat of niet..je kan dat ding tog best aanhouden en als het egt belangrijk is vind ik dat het best mogelijk moet zijn dat op te kunnen nemen maar loop dan ff het lokaal uit


hehe .. dat teld dan misschien voor de wat oudere leerlingen .. dat ze er rustig mee om kunnen gaan zonder anderen te storen, bij dat wat jongere grut werkt dat blijkbaar niet zo vandaar dat ze maar deze regels hebben bedacht
als je geconcentreerd aan het werk bent is iedere overbodige afleiding storend (en bij sommige lessen zelfs gevaarlijk!) .. dus ik kan zo'n verbod wel begrijpen, maar om zoiets nou wettelijk vast te leggen .. tja

maar ach .. aan de andere kant vindt men het heel normaal om een moslim te verbieden zijn hoofddoek te dragen op school, en daarvan heb je feitelijk minder last dan van een overgaand mobieltje onder de les .. dus ik vraag me af waarom mensen klagen, persoonlijke vrijheden verbieden is toch heel normaal blijkbaar, of verandert dat ineens als het om je eigen keuzes en vrijheden gaat ?
Geen Avatar

Quote:

Op 29-3-2006 14:50 schreef Godric:
Dat is dus niet zo, volgens de wet ben je tot je zestiende leerplichtig, het is dan ook de taak van je docent om je te laten leren.

Ook dat is niet waar. Je bent tot je 17e leerplichtig en dus niet tot je 16e. Er staat letterlijk in de wet dat je tot en met je 16e levensjaar (dus tot je 17e) leerplichtig bent. Een heel groot verschil !
Zoals Herman Finkers het in een show ooit eens zo mooi zei "1 verkeerd gezette komma of letter, maakt zelfs van Jesus nog een ketter". Pas dus op met het verschil tussen "tot" en "tot en met", daar trappen veel mensen in.
Avatar

Quote:

Op 30-3-2006 19:46 schreef dyn:
[...]
Ook dat is niet waar. Je bent tot je 17e leerplichtig en dus niet tot je 16e. Er staat letterlijk in de wet dat je tot en met je 16e levensjaar (dus tot je 17e) leerplichtig bent. Een heel groot verschil !
Zoals Herman Finkers het in een show ooit eens zo mooi zei "1 verkeerd gezette komma of letter, maakt zelfs van Jesus nog een ketter". Pas dus op met het verschil tussen "tot" en "tot en met", daar trappen veel mensen in.


FOUT!!!
Het hele schooljaar waarin je 16 wordt ben je nog leerplichtig,!
Geen Avatar
ahhahah dit slaat nergens meer op. Geen mobiel aan hebben in de pauze ? Je mag toch zelf weten wat je doet in de pauze. Tijdens de les mag je bij ons op school ook gewoon je mobiel aan blijven als er maar geen geluid uit komt en mp3 spelers mogen ook bij ons op school. Als je die aan hebt mag je niet andere leerlingen storen en als de docent aan het woord is mag je hem niet aan hebben.
Geen Avatar
Misschien een beetje laat, maar dit blijkt dus helemaal niet over het bellen te gaan... Er schijnen op een grote hoeveelheid telefoons filmpjes van moorden gevonden te zijn en op andere ook porno. (Bron: Der Spiegel, een soort duitse TIME)
Reageer op dit artikel

Gelieve je te houden aan de algemene fatsoensnormen bij het reageren op Techzine. Goede en slechtereacties hebben invloed op je hoeveelheid punten.Tevens zal de redactie actie ondernemen tegen herhaaldelijke slechte reacties.Eventuele fouten in dit artikel kunnen via de article reportgemeld worden.

TZML Toolbar:
kleiner groter resize bold italic underline strike sub sup ul ol quote split url url me
Smilies:
:) :( :o :D ;) :P :p (lol) :@ :\'( ;{ :? :s :9
captcha
Verzenden: