, ,

Algemeen

Forza is samen met Halo, Gears of War en Fable één van de grootste exclusieve gamefranchises van Microsoft voor de Xbox-consoles. De softwaregigant pompt flink wat geld in deze succesvolle series en het is dan ook niet de vraag of er een vervolg van de games verschijnt, maar eerder wanneer dat zal gebeuren. Dit keer is het de beurt aan de Forza-serie.

Zoals je wellicht al merkt, mist het Motorsport-gedeelte in de titel. Er is dit keer namelijk voor gekozen om in plaats van simpelweg het nummertje achter de titel van 4 naar 5 te verhogen, de gevestigde naam om te dopen tot Forza Horizon.

De eerste vier delen uit de Forza-reeks zijn allen ontwikkeld door Turn 10 Studios. Voor Forza Horizon heeft de studio echter hulp gekregen van Playground Games, een Britse ontwikkelstudio waar enkele ervaren ontwikkelaars verzameld zijn. Denk hierbij onder andere aan Codemasters, verantwoordelijk voor GRID en DiRT, maar ook aan Criterion Games, bekend van de Burnout-reeks. Ook voormalige medewerkers van het helaas opgeheven Bizarre Creations dat met Project Gotham Racing naam heeft gemaakt weken nu mee aan de nieuwste Forza-titel. Genoeg kennis in huis dus, om de Forza-reeks naar een nóg hoger niveau te tillen. De vraag is echter of Microsoft dit zag zitten. Op de jaarlijkse Need for Speed-game na is er vrij weinig constante concurrentie, waardoor een experimentje zeker tot de mogelijkheden behoort.

Forza Horizon wordt exclusief uitgebracht voor de Xbox 360. In de prijsvergelijker van Techzine vind je Forza Horizon momenteel voor een prijs van 46,90 euro.