, ,

Welkom in de wereld van Defiance, een wereld waar… ik heb geen idee. In tegenstelling tot bij andere grootse universums zoals Star Wars en Warcraft, weten gamers niet in wat voor wereld zij stappen wanneer ze aan Defiance beginnen. Gelukkig heeft Defiance iets unieks; samen met de lancering van de game is er een televisieserie gestart. Hiervoor zijn een aantal TV-veteranen die onder andere meegeschreven hebben aan Battlestar Galactica, Star Trek: Deep Space Nine en Voyager opgetrommeld.

We hebben hier dus te maken met een compleet nieuw begin, hopelijk van een groots avontuur. Defiance wordt namelijk nog niet in Nederland uitgezonden. Dus, zonder grote fanbase en een flink aantal landen dat geen idee heeft wat Defiance is, heeft ontwikkelaar Trion Worlds de taak om een solide game te bouwen die op zichzelf interessant genoeg is om te ontdekken. Oh ja, daarnaast moet het de concurrentie aangaan met MMO’s zoals World of Warcraft, Guild Wars 2 en Star Wars: The Old Republic. Ga er maar aan staan.

Hoe schrijf je dan een goede inleiding als je geen idee hebt wat er in de wereld van Defiance aan de hand is? Uiteraard, je gaat gewoon de game spelen. Direct na de character customization krijgen we een introfilmpje te zien waarin we als Arkhunter op een ruimteschip zitten dat plots neerstort. Kort nadat we ontwaken in een ontsnappingscapsule ontmoeten we Cass, buitenaards wezen dat op een mens lijkt. Geen idee waar we zijn, überhaupt niet op welke planeet we ons bevinden en de belangrijkste vraag: Wie of wat is Defiance?

Er is op dit moment eerlijk gezegd vrij weinig enthousiasme aanwezig om lekker op pad te gaan en samen met een groep mede Arkhunters te doen wat ons te doen komt te staan. Ik besluit de boel even lekker de boel te laten en de televisieserie te ontdekken.

Al gauw wordt dan het één en ander duidelijk. Personages waarmee we in het gecrashte ruimteschip zaten, worden ook in de serie geïntroduceerd. Gelijk is er wat karakterbinding en ook wordt er in 90 minuten duidelijk hoe de zaken er op een toekomstige Aarde voor staan. Het is daar niet al te best gesteld, kan ik wel verklappen. Defiance is namelijk een stadje waar verschillende buitenaards beschavingen samenleven, iets waar blijkbaar niet iedereen het helemaal mee eens is. Daarnaast is het buiten Defiance één groot monstergebied. Een aantal complotjes hier en daar en ik begin zelfs wat potentie te zien in de game.

Defiance is verkrijgbaar voor de PC, PlayStation 3 en Xbox 360. In Techzine’s prijsvergelijker vind je de game momenteel terug voor prijzen rond de 40 euro. Voor dit artikel ben ik aan de slag gegaan met de PlayStation 3-versie van de game.