3min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Review

Ik werd op Threes! gewezen door een vriend. "Leuk spelletje, moet je eens proberen!" Inmiddels heb ik verschillende mensen in mijn omgeving en op de redactie ook verslaafd weten te maken. Het spelletje ziet er zo simpel uit, maar is zoveel moeilijker dan je in eerste instantie zou verwachten, daar komt nog bij dat het ook ontzettend verslavend is, waardoor je ermee bezig blijft.

Threes is op dit moment alleen beschikbaar op iOS en geschikt voor de iPad en iPhone en kost (tijdelijk) 1,79 euro in de App store.

Speelwijze


Het principe van het spelletje is simpel, je hebt een grid met 16 vakjes, als je het spelletje begint staan er in 9 van die vakjes een blokje. Dit kunnen witte blokjes met een cijfer zijn: 3, 6, 12, 24, 48, 96, 192, etc. Maar het kan ook een blauwe 1 of een rode 2 zijn. De bedoeling is simpel, je moet dezelfde witte blokjes over elkaar heen schuiven: bijvoorbeeld een 3 over een 3, hierdoor verandert de drie in een zes en verdwijnt een van de blokjes, maar als je een blokje verschuift, dan verschuiven alle blokjes die kunnen bewegen mee in dezelfde richting. Dit kan wanneer er geen blokje naast ligt, of wanneer de blokjes over elkaar heen kunnen schuiven.


Hoe de blokjes over elkaar heen schuiven is afhankelijk welke kant er op wordt geschoven en welk blokje tegen de rand van de grid aan ligt. Blokjes kunnen alleen over elkaar heen schuiven als het blokje waar overheen geschoven wordt ook klem ligt.

Om het allemaal nog wat lastiger te maken, zijn er ook nog blauwe blokjes met een 1 en rode blokjes met een 2. Een 1 kan je niet over een 1 heen schuiven en een 2 ook niet over een 2 . Je kan wel een 1 over een 2 heen schuiven en andersom. Zo wordt een 3 gevormd. Deze 3 kan je dan weer over een andere 3 heen schuiven, zodat het een 6 wordt en zo verder.

Als je met het spelletje bezig bent, krijg je de neiging om je blokjes in een sneltreinvaart over de grid heen te schuiven, maar in veel gevallen loop je dan snel vast en zodra je geen blokjes meer kan bewegen ben je af. Het is dus in de regel zaak dat je per beurt zoveel mogelijk blokjes over elkaar schuift om je grid niet te ver op te laten vullen.

Het idee is om het tempo in de hand te houden en over elke zet goed na te denken, want eigenlijk moet je net als bij schaken al proberen om de volgende drie zetten ook al te zien. Dat is een handelswijze die de meesten pas na verloop van tijd onder de knie krijgen.


Zoals hiervoor uitgelegd, verschijnt er bij elke zet een nieuw blokje in de grid. Deze verschijnt op de plek waar je vandaan schuift. Schuif je de blokjes naar boven, dan komt er een nieuw blokje aan de onderkant bij. Schuif je naar beneden, dan komt er boven een blokje bij. Schuif je naar links, dan komt er rechts een blokje bij, afijn je snapt het wel. Het blokje dat erbij komt, wordt vooraf aangekondigd, bovenin het scherm staat next en daar staat het volgende blokje al afgebeeld, zodat je weet wat er gaat komen en daar ook op kan anticiperen.

Uitgespeeld


Als de volledige grid is opgevuld en je kunt niks meer schuiven, dan is het spel afgelopen. Met een veeg over het spelbord wordt je score berekend. Dat gebeurt uiteraard aan de hand van de tegels die je nog op het spelbord hebt liggen.

Hoe hoger het cijfer op de tegel, hoe meer punten deze waard is. De waarde per tegel wordt bepaald aan de hand van een formule (2^k * 3, waarbij k de waarde van de tegel is) en uiteindelijk resulteert dat in een score. Aan de score kan je een naam hangen, zo kan je Threes ook gerust door anderen laten spelen.

Dankzij integratie van Game Center kan je je score vergelijken met de rest van de wereld en je vrienden, als zij ook meespelen.

Table of contents