, , , , ,

Algemeen

Titanfall is één van de meestbesproken titels van de afgelopen tijd. Op grote beurzen als de E3 en GamesCom werd de game overladen met prijzen en ook previews waren lovend. Dat is ook niet bepaald een verrassing als je je bedenkt dat Jason West en Vince Zampella, de oprichters van de nieuwe studio Respawn Entertainment, het brein achter de game zijn. West en Zampella waren eerder verantwoordelijk voor het succes van verschillende Call of Duty-titels van de studio Infinity Ward.

Het heeft vrij lang geduurd tot bekend werd waar Respawn precies aan werkte. Het was vooral dankzij de rechtszaken tegen toenmalige uitgever Activision dat de nieuwe ontwikkelaar in het nieuws kwam. Ondertussen werd bekend dat beide heren een samenwerking met niemand minder dan EA waren aangegaan. Bij die uitgever werd inmiddels de Medal of Honor-reeks op een lager pitje gezet, waardoor niemand zeer verbaasd was dat er opnieuw aan een shooter gewerkt werd.

Beetje bij beetje kwam er meer informatie over Titanfall naar buiten en werden zowel pers als de gamers steeds enthousiaster. Dit ontging Microsoft natuurlijk ook niet, met de lancering van de Xbox One op komst bleek er nog wat geld over te zijn om deal te sluiten om Titanfall naast een pc-versie exclusief uit te brengen op de consoles van Amerikaanse techgigant. Dit was niet zomaar een lukrake investering, Microsoft zet namelijk hoog in op het gebied van cloud-gaming en laat Titanfall nou net een online-only first person shooter zijn.

Dankzij Microsoft’s dedicated servers moeten gamers de beste online ervaring geboden krijgen, maar niet alleen de gamers zouden er voordeel van moeten hebben. De servers kunnen namelijk een deel van de rekenkracht op zich nemen, wat de nodige voordelen met zich meebrengen. Of we dit daadwerkelijk merken tijdens het spelen, lees je verderop in deze review. Wij hebben ditmaal de pc-versie onder handen genomen.

De pc-versie van Titanfall is te koop voor ongeveer 45 euro. In de loop van april zal de game tevens verschijnen op Xbox 360, deze staat momenteel in de prijsvergelijker voor zo’n 52 euro.