, , , , ,

Angry Birds Epic

De Angry Birds zijn weer terug om opnieuw de strijd aan te gaan met de Bad Piggies en ditmaal wordt het epic! Dat komt goed uit, want ik houd van epische spellen. Maar, hoe kan zo’n simpel concept als Angry Birds nou episch worden? Nou, door er een RPG van te maken, natuurlijk.

Onze gevleugelde vrienden worden omgetoverd tot heuse ridders, tovenaars en schone jonkvrouwen. Ook de varkens doen uiteraard mee aan het zoveelste verkleedpartijtje. Het epische verhaal vertelt ons over.. wacht, er is geen episch verhaal. Er zijn een aantal vogels en eieren ontvoerd, dus tijd voor een episch avontuur!

Toch? Nee, net als in de andere games vorder je na ieder gewonnen gevecht naar het volgende gevecht, hoewel de grote landkaart even anders doet vermoeden. Maar goed, dat is ook niet zo heel erg. Zo blijft de vaart erin zitten en is het spel makkelijk op te pakken en weer weg te leggen. De route is dus zo lineair als het maar kan, afgezien van af en toe een ‘geheime’ route waar een schatkist te vinden is.

In het spel word je vrij lang aan het handje meegenomen om alle opties en strijdmogelijkheden doorlopen te hebben. Uiteraard is dit inclusief het uitgeven van kostbare items, waar zoals bij vrijwel elke mobiele game flink geld voor wordt gevraagd. Ook de mogelijkheid om je Facebookaccount te linken en vrienden te spammen ontbreekt niet.

Dan over tot de gameplay. Angry Birds Epic is zoals gezegd een RPG, beter gezegd een turnbased RPG. Om de buurt mogen jij en de computer brute aanvallen op elkaar afvuren. Hoewel de aanvallen vrij gevarieerd zijn en ook de uitrusting van je vogels hier invloed op heeft, gaat de gameplay nooit echt diep; aanvallen, verdedigen en af en toe een item inzetten. Wanneer je het gevecht wint word je beloond met items waarmee je weer upgrades van je uitrusting kan fabriceren. Het rad waar je aan mag draaien om deze items te krijgen voelt dan wel weer een beetje oneerlijk, waardoor je wordt geforceerd om betaalde items in te zetten.

Naarmate je verder komt stijg je ook in level, hierdoor kan je meer schade aanrichten en krijgen je vogels meer leven. Erg nuttig is het niet als de varkens ook steeds sterker worden, maar het gaat natuurlijk om het idee van progressie, wat altijd een belangrijke rol speelt bij RPG’s. Over progressie gesproken: wanneer je een nieuwe telefoon of tablet koopt is het mogelijk om je savegame op de Rovio-servers op te slaan, zodat je gewoon verder kan spelen, ongeacht het platform.

Visueel ziet het er allemaal weer heel bekend uit. Dit is niet negatief bedoeld. Angry Birds blijft Angry Birds, maar dan nu met een iets ander sausje. Toch blijft het op dit gebied beperkt en hebben we te maken met alle RPG-clichés. Ondanks dit gegeven, plus de leuke muziek (en een aantal irritante stemmetjes) is het geen straf om een tijdje met deze game bezig te zijn, zeker om ook nog alle levels van drie sterren te voorzien.

Angry Birds Epic is gratis te downloaden vanuit de App Store, Google Play en de Windows Phone Store.