, , , ,

Review: Timberman

Het moet creatieve ontwikkelaars misschien wel eens frustreren: je biedt een mobiele game die goed in elkaar steekt en waar je hard aan hebt gewerkt, maar die game is ook complex en kent een stijle leercurve waardoor veel mensen al snel afhaken. Aan de andere kant zie je games als Angry Birds en Flappy Bird met een doodsimpele spelprocedure floreren, juist omdat ze zo eenvoudig zijn en weinig van de gebruiker eisen. "Dat had ik ook wel gekund", denk je dan misschien.

Precies datzelfde geldt voor de game waarover dit artikel gaat: Timberman. Je bent een houthakker en staat onder een eindeloos grote boom waar je stukje voor stukje een blok hout uithakt. Het enige wat je moet doen is ervoor zorgen dat je niet geraakt wordt door de takken die met de stam mee naar beneden komen, door links of rechts van de boom te hakken. Ook is er een timer die vult naar gelang je blokken hakt, maar hoe verder je komt des te sneller loopt de timer automatisch leegloopt.

Timberman is gratis te downloaden vanuit de App Store en Google Play. Je kan de game spelen op zowel smartphones als tablets.

Het idee achter het spel is kinderlijk eenvoudig. Maar als je het eenmaal hebt geprobeerd, wil je doorgaan. Zeker als je vrienden een hogere highscore hebben dan jij. Je highscore totaalscore van gehakte blokken is ook van invloed op vrij te spelen content. Er zijn op het moment van schrijven achttien vrij te spelen karakters. Ze hebben geen invloed op het spelverloop, maar er zitten best grappige individuen tussen. Zoals Timberboy: een man met enkel een onderbroek, of de ruimtereiziger Hazmat, de ridder Sir Tim en er is zelfs een Lazy Bird die exact lijkt op het vogeltje uit Flappy Bird. Die laatste is het ultieme karakter om vrij te spelen en vereist een highscore van minimaal 700 stuks, of een totaal van 1 miljoen gehakte blokken.

Het stijltje van Timberman is goed te vergelijken met dat van Flappy Bird: alles is extreem blokkerig en eenvoudig vormgegeven, ook de muziek doet erg denken aan het 8bit-tijdperk. De knoppen tussen spellen door tonen overigens ook veel overeenkomsten met die van Flappy Bird. Deze game zal ontwikkelaar Pawel Jedrysiak ook zonder twijfel hebben geboeid. Maar waar veel andere ontwikkelaars met slappe aftreksels komt, vind ik dat niet het geval bij Timberman.

Het is namelijk wel duidelijk dat er ondanks het simpele concept veel werk heeft gezeten in dit spel. De ontwikkelaar heeft bijvoorbeeld ook gezorgd voor integratie met iOS’ Game Center en Android’s Google Play Games zodat je je score kunt vergelijken met die van anderen. Zo kan ik zien dat ik met mijn huidige highscore van 329 blokken nog een lange weg te gaan heb naar de top, al zitten er helaas altijd valsspelers in het hoogste deel van de scoreborden.

Er zijn in mijn ogen eigenlijk maar twee nadelen aan Timberman. Het eerste is dat er voor zover ik zie niet is voorzien in een pauzeknop, waardoor het spel verpest is als mijn diensten snel elders benodigd zijn. Als tweede nadeel noem ik de reclames die om de vijf potjes tevoorschijn komt en dan vrijwel het gehele scherm vullen en lastig zijn weg te drukken: dat had subtieler en beter gekund. De Android-versie is aan de bovenkant van het scherm ook nog eens de hele tijd voorzien van advertenties, plus een knop waarmee je ze voor een euro kan verwijderen. Die reclame bovenin het scherm en de bijbehorende afkoopoptie is bij de iOS-versie afwezig.

Op naar het eindoordeel van Timberman!