3min

Review: Swing Copters

Deze recensie is gebaseerd op de originele versie van Swing Copters. Met versie 1.1 heeft Dong Nguyen de moeilijkheidsgraad aanzienlijk omlaag gehaald.

Dong Nguyen maakte begin dit jaar naam met de mobiele game Flappy Bird. In een mum van tijd werd het simpele maar verslavende spelletje gigantisch populair, totdat Nguyen het verwijderde uit de applicatiewinkels. Daarvoor én erna verschenen vele regelrechte kopieën, maar het origineel bleef voor velen toch het beste.

Hoewel Flappy Bird volgens Nguyen terug zal komen, is het eerst tijd voor een geheel nieuw spel genaamd Swing Copters. Waar Flappy Bird verslavend werkte door een goede balans tussen uitdaging en plezier, ligt dat met Swing Copters in mijn ogen wel anders.

Swing Copters is gratis verkrijgbaar in de App Store en Google Play. Na betaling van een klein bedrag worden de geïmplementeerde advertenties uit het spel verwijderd.

Het stijltje van Swing Copters is vrijwel een kopie van Flappy Bird. De levels en het karakter hebben een uiterlijk dat direct aan oude 8bit-games doet denken, wat ook wordt versterkt door de gekozen geluiden en menu’s. Het is een vriendelijk stijltje dat de meeste mensen wel zal aanspreken, maar mooi is anders.


De gameplay is hetgeen waar het in dit simpele spel om gaat. Je hebt te maken met een karakter, voorzien van een propeller op het hoofd. In het begin staat dit karakter gewoon op de grond, maar na een tik op het scherm begint de beproeving.

Het is de bedoeling dat je het karakter zo hoog mogelijk laat vliegen, je moet manoeuvreren tussen obstakels en bij elke tik op het scherm verandert de afwijking van je karakter. De obstakels -bestaande uit balken en slingerende ballen- zijn steeds hetzelfde, maar de plaats van de doorgang varieert.

Door de afwijking en hoge snelheid van het karakter is Swing Copters bizar lastig. Zelfs het behalen van één miezerig punt is al tergend moeilijk. Na herhaaldelijke pogingen ben ik tot een ‘highscore’ van vier punten gekomen en uitzicht op wat beters heb ik voorlopig niet.

Zie hieronder een deel van mijn falende pogingen in Swing Copters:

Daarmee is Swing Copters eigenlijk te lastig. Had Nguyen ervoor gekozen om de slingerende ballen weg te laten, dan was het spel wellicht ook al lastig genoeg geweest door de afwijking tijdens het vliegen. Toch vallen er ook nog vier medailles te verdienen, waarmee je meer karakters kunt vrijspelen. Of dat qua gameplay ook wat toevoegt is nog de vraag.

Nguyen vond destijds overigens dat Flappy Bird te verslavend was en levens kapotmaakte. Opvallend, want in Swing Copters lijkt de ontwikkelaar daar geen klap aan gedaan te hebben. Er is een continu-scherm toegevoegd dat de drang om door te gaan nog enigszins kan stillen, maar meer dan dat is er niet.

Ook opvallend: je kan ervoor kiezen om middels een bijdrage van ongeveer een euro de reclame uit het spel te verwijderen. Ik zie echter geen enkele reden tot die investering omdat de reclame alleen verschijnt als je Game Over bent gegaan. Je hebt er tijdens het spelen geen enkele last van. Dat zie ik overigens als een positief punt.

Op naar de conclusie!

Table of contents