Introductie

HTC blaast de Desire-serie nieuw leven in. Er zijn de afgelopen jaren wel Desire-smartphones verschenen, maar dat waren allemaal budget- of midrange-modellen, nu komt HTC met een echte high-end Desire-smartphone. Hierdoor komt de Desire-serie echt naast de One-serie te staan en hebben beide series een eigen vlaggenschip.

Het vlaggenschip van de One-serie is uiteraard de HTC One M8 (review) en het vlaggenschip van de Desire-serie is de Desire Eye die we in deze hands-on behandelen. HTC heeft zojuist in New York de Desire Eye aangekondigd, maar wij konden eerder deze week al met het toestel spelen en voldoende ervaring opdoen voor een goede hands-on.

De HTC Desire Eye is een echt topmodel met een aantal unieke en onderscheidende functies. Qua formaat is het toestel in lijn met veel andere high-end smartphones, het toestel beschikt bijvoorbeeld over een 5,2 inch Full HD-scherm, wat beschermd wordt door Gorilla Glass 3.

Een van de unieke features is direct aan de voorkant zichtbaar; een 13 megapixel-camera met een groothoeklens. Naast de camera zit ook nog eens een dubbele flitser, met zowel een gele als witte LED, wat de kwaliteit van foto’s in het donker vaak ten goede komt. Volgens HTC is dit de ideale smartphone voor een selfie, een uitspraak die elke fabrikant inmiddels wel gedaan heeft, maar HTC voegt daad bij het woord, gezien de specificaties van de camera en de software-innovaties, waarover later meer.

Er is nog een unieke feature in deze smartphone, waarmee HTC hoge ogen gaat gooien. Het toestel is namelijk waterdicht en beschikt over een IPX7-certificatie. Dat betekent dat het toestel waterdicht is tot 1 meter diep, voor de periode van een halfuur. Nu is waterdichtheid niet meer zo uniek, aangezien dat bij Sony inmiddels al twee jaar standaard is en ook Samsung de Galaxy S5 voorzag van deze feature. Wat wel uniek is, is dat de HTC Desire Eye geen klepjes behoeft voor de poorten op het toestel. Zowel de koptelefoonaansluiting als de USB-poort heeft geen klepje en zijn zo ontworpen dat ze waterbestendig zijn. Ik vind dat persoonlijk echt een groot voordeel, aangezien ik altijd loop te pielen met de klepjes bij andere waterdichte toestellen.

Uiteraard zijn de specificaties van het toestel ook niet onbelangrijk. Aan de binnenkant is een Snapdragon 801-chip te vinden, een echte high-end chip. Er zijn verschillende versies van de Snapdragon 801 en HTC heeft gekozen voor een versie met 4G-ondersteuning, maar met grafisch wat minder kracht. Hoe dat uitpakt zal volgende maand in de review moeten blijken, maar het toestel zal ongetwijfeld goed meekomen in de high-end markt. Verder heeft HTC gekozen voor 2GB aan werkgeheugen en 16GB aan opslagcapaciteit. De opslagcapaciteit is overigens ook uitbreidbaar via een microSD-kaartje van maximaal 128GB. HTC heeft aangegeven dat de Desire Eye beschikbaar zal komen met de laatste versie van Android en de eigen Sense-interface, op het toestel wat wij in handen hadden stond Android 4.4.4.

Verder heeft HTC gekozen voor twee stereospeakers aan de voorzijde van het toestel, welke boven en onder het scherm zijn gepositioneerd. Ook zijn er in totaal drie microfoons, zodat omgevingsgeluid kan worden weggefilterd en aan de achterkant is wederom een 13 megapixel-camera te vinden, met een dual-led flitser.

HTC heeft laten weten dat het toestel in twee kleurcombinaties wordt geproduceerd, blauw/wit en rood/wit, in België en Nederland zal in november de versie in het blauw/wit beschikbaar komen, met een adviesprijs van 499 euro. In een later stadium moet ook de versie in het rood/wit beschikbaar komen, maar wanneer dit precies zal gebeuren is nog onduidelijk.