2min

Introductie

Cybercriminelen zijn slim en gewiekst. Dat weten ze als geen ander bij alle grote fabrikanten van antivirussoftware. Techzine test diverse beveiligingspakketten voor consumenten en deze keer lichten we McAfee Internet Security 2016 door.

McAfee is samen met Norton waarschijnlijk een van de bekendste Amerikaanse merken voor computerbeveiliging. In 2010 werd McAfee door chipfabrikant Intel gekocht, en hoewel de merknaam nog altijd gebruikt wordt, valt het nu officieel onder de divisie Intel Security.

McAfee heeft een vijftal beveiligingsproducten voor thuis en onderweg: McAfee AntiVirus, AntiVirus Plus, Internet Security, Total Protection en LiveSafe. Daarbij is AntiVirus met 49,95 euro de goedkoopste en LiveSafe met 89,95 euro per jaar de duurste. Onze keuze, Internet Security 2016, kost maar liefst 79,95 euro per jaar voor één gebruiker.

Het verwarrende bij al die pakketten is echter wel dat je soms bij productvergelijkingen op de McAfee-website Total Protection tegenkomt en soms LiveSafe. Wat ook verwarrend is, is dat bij bijvoorbeeld Internet Security staat dat het onbeperkte toestelbeveiliging biedt, terwijl Total Protection onbeperkte apparaatbeveiliging biedt. Het blijft onduidelijk wat nu eigenlijk het verschil is tussen die twee, wat dat betreft valt er wel wat te verbeteren aan de communicatie op de website van McAfee.


De duurste pakketten Total Protection en LiveSafe zijn nagenoeg identiek. Er zijn twee verschillen tussen deze pakketten. Dat is een prijsverschil van 5 euro per jaar en Total Protection biedt bestandsbeveiliging (versleuteling) op de Windows-pc, terwijl gebruikers van LiveSafe hun bestanden veilig in de cloud bij McAfee kunnen opslaan.

Bovendien is het goed om te weten dat de twee duurste pakketten voor vijf gebruikers zijn en het door ons gekozen Internet Security is voor slechts 1 gebruiker en een onbeperkt aantal toestellen (Windows, Mac, iOS en Android). Het aantal gebruikers is overigens vooral van belang bij de wachtwoordenmanager True Key.

McAfee heeft in tegenstelling tot andere fabrikanten de hoeveelheid pakketten en de verschillen daar tussen onnodig complex gemaakt en dat is niet in het voordeel van het bedrijf.