3min

Tags in dit artikel

,

Historie en aanloop en Home-wereld

Historie


Sony heeft eind vorig jaar de eerste publieke bèta vrijgegeven van PlayStation Home. Home is een virtuele wereld waarin gebruikers uit diverse continenten kunnen chatten, items gebaseerd op diverse games kunnen kopen en ook spellen kunnen spelen. In deze review kijken we naar de diverse aspecten van Home. Met dit virtuele concept hoopt Sony mee te gaan met wat concurrenten Microsoft en Nintendo doen met hun avatars.

Wat misschien niet veel mensen weten is dat Home in eerste instantie ‘Hub’ heette als online community voor de spelers van het PlayStation 2-spel "The Getaway: Black Monday". Helaas bleek de userbase van spelers van dit spel niet groot genoeg om het ook daadwerkelijk af te maken voor geplande release van de PlayStation 3-console.



Aanloop naar open bèta en login-problemen


Toch wilde de directie van Sony het project wel afmaken, maar dan voor de PlayStation 3 en dat mensen zouden worden uitgenodigd om deel te nemen aan een gesloten bèta. De open bèta startte op 11 december 2008, na ruim een jaar vertraging te hebben opgelopen.

Helaas werd de lancering van de open bèta geplaagd door diverse problemen. Zo was het grootste probleem dat veel gebruikers niet eens in konden loggen. Gelukkig wist Sony dit al snel te verhelpen en kun je momenteel zonder problemen aanmelden.

De Home-wereld


Wat is er zoal te doen in deze virtuele wereld en kan het de gamer voldoende bieden om hen ook terug te laten komen? Jammergenoeg heeft Sony ervoor gekozen diverse vormen van content te lokaliseren, zo heeft de Amerikaanse variant andere vormen van content dan de Europese en Japanse versie.

Als Home het eerste keer opgestart wordt, zal er eerst een reservering voor een aantal gigabytes op de PS3-console gemaakt worden en komt de speler na het inloggen terecht in een lege ruimte van de zogenaamde HomeSpace. De Europese speler krijgt de beschikking over een appartement uitkijkend op de haven. In eerste instantie viel me gelijk op dat het allemaal erg fleurig gekleurd is en positief stemt.

Wel moet elk apart onderdeel gedownload worden als je het gedeelte van de Home-wereld voor het eerst bezoekt. De downloads zijn voor de gemiddelde gamer dan ook niet echt een probleem, ze zijn beperkt tot enkele tientallen megabytes per object.


Uiteraard is de avatar helemaal aan te passen aan diverse lichaamskenmerken, maar Sony hoopt dat gamers geld gaan uitgeven aan bepaalde accessoires om hun personage unieker te maken dan die van medegebruikers. Vooralsnog denk ik dat de gemiddelde gamer hier niet bepaald op zit te wachten, want in mijn ogen is het best aardig te noemen, maar zeker niet zo goed dat ik hier ook daadwerkelijk geld aan uit wil geven.

Ook is het mogelijk om op deze manier het appartement wat op te vrolijken, maar op dit moment is voor zowel de avatar als het appartement nog niet zo erg veel verkrijgbaar. Microsoft heeft bijvoorbeeld met de komst van NXE aangegeven dat bepaalde kledingstukken vrijgespeeld kunnen worden door bepaalde prestaties binnen een spel, zoals bijvoorbeeld een Fallout 3-shirt of Gears of War-schoenen om maar wat te noemen. Al hangt dat ook wel weer af van de spelmaker. Of Sony dat ook op deze manier gaat doen is nog niet helemaal duidelijk.

Binnen de Home-wereld is in ieder geval een apart winkelcentrum waar diverse items verkrijgbaar zijn. Sommigen zijn gratis, maar voor de meeste moet je een klein bedrag betalen. Van twee euro voor een kledingstuk, tot vijf euro voor een ander huis. Helaas is het aanbod op dit moment nog te klein om echt interessant te zijn.

Table of contents