Powered by: Supermicro.com

Review

ASRock ION 330HT-BD

Gepubliceerd door Thomas Bollen op woensdag 16 december 2009 14:40
Views 28080

conclusie

techzine-must-have

Pluspunten

  • speelt vloeiend 1080p-content af;
  • compact formaat;
  • strak uiterlijk;
  • componenten van goede kwaliteit;
  • laag energieverbruik;
  • eSATA-poort;
  • afstandsbediening.

Minpunten

  • maakt veel geluid;
  • weinig software (optioneel met windows7 premium Home verkrijgbaar);
  • geen USB-poorten aan de voorkant;
  • prijs.
Conclusie
De ASRock ION 330HT-BD is een erg interessant product. Dankzij het ION-platform is het apparaat in staat om 1080p-content af te spelen, terwijl het maar een beperkte omvang heeft. Ook het energieverbruik en de Blu-ray-speler zijn pluspunten. Daarnaast bestaat de machine uit componenten van hoge kwaliteit en is er standaard al een WLAN-kaart en een eSATA-poort. Als kers op de taart wordt er nog een afstandsbediening bijgeleverd die er goed uit ziet en lekker in de hand ligt.

Het geluid dat de machine produceert is tamelijk hard en hoog, al zijn de meningen hierover verdeeld. De ION 330HT-BD wordt niet geleverd met een besturingssysteem, dus als je Windows wilt draaien zul je dat er nog bij moeten kopen. De gebundelde software is matig, maar dat komt mede vanwege het ontbreken van een besturingssysteem (optioneel met windows7 premium Home verkrijgbaar). De prijs van het apparaat is ook tamelijk hoog.

Vergeet niet dat dit meer een niche product is, ASRock heeft naar wens van velen de originele ION 330 verbeterd. Voor brute kracht moet je het ergens anders zoeken. Zie de ASRock ION 330HT-BD dus ook niet als een echte vervanger van je pc voor zowel als op kantoor of thuis, maar meer als een mooie aanvulling op je bestaande collectie.

Gallerij

ASRock ION 330HT-BD review_0ASRock ION 330HT-BD review_1ASRock ION 330HT-BD review_2ASRock ION 330HT-BD review_3ASRock ION 330HT-BD review_4ASRock ION 330HT-BD review_5ASRock ION 330HT-BD review_6ASRock ION 330HT-BD review_7ASRock ION 330HT-BD review_8ASRock ION 330HT-BD review_9ASRock ION 330HT-BD review_10ASRock ION 330HT-BD review_11ASRock ION 330HT-BD review_12ASRock ION 330HT-BD review_13ASRock ION 330HT-BD review_14ASRock ION 330HT-BD review_15ASRock ION 330HT-BD review_16ASRock ION 330HT-BD review_17ASRock ION 330HT-BD review_18ASRock ION 330HT-BD review_19ASRock ION 330HT-BD review_20ASRock ION 330HT-BD review_21ASRock ION 330HT-BD review_22ASRock ION 330HT-BD review_23ASRock ION 330HT-BD review_24ASRock ION 330HT-BD review_25ASRock ION 330HT-BD review_26ASRock ION 330HT-BD review_27ASRock ION 330HT-BD review_28ASRock ION 330HT-BD review_29ASRock ION 330HT-BD review_30

Reacties (19)

QUOTErateImage
offlineKing, ICT-liefhebber, 17 Dec 2009, 09:31
Puik apparaat. Toch vind ik het design niet je van het. Waarom geen nog strakkere slot-in drive. Ook het aan-/uitknopje vind ik er wat goedkoop uitzien. Maar goed, dat soort visuele dingen zou de prijs nog hoger uit laten komen.
De prijs klopt niet helemaal, in de pricewatch is die al te koop voor ~300 euro :o
QUOTE
gastagnes (gast), 17 Dec 2009, 10:40
Het is een prima computer en lekker klein (formaat koektrommel). Werkt behoorlijk snel, dankzij dual-core processor, dat merk je vooral met internetten. Beeld voortreffelijk: full HD via HDMI/DVI. Geluid en prijs vallen best mee.
King heeft dit bericht gewijzigd op 17-12-2009 om 14:17.Reden: spam verwijderd

Quote:

Op 17-12-2009 09:42 schreef Xaverius:
De prijs klopt niet helemaal, in de pricewatch is die al te koop voor ~300 euro :o

Ik denk dat je niet het goede product hebt, er bestaat ook een BareBone model. Dit staat onduidelijk in te titel op de PW. Kijk je daaronder, zie je ook ION330HT-BD-BB staan (Zie BB). Ook staat er geen grootte van de HDD en geheugen aangegeven, wat op moet vallen.

Dan kom je automatisch uit op deze, en dan zie je de prijs van 387 ;).
QUOTErateImage

Quote:

Op 17-12-2009 09:42 schreef Xaverius:
De prijs klopt niet helemaal, in de pricewatch is die al te koop voor ~300 euro :o


Je hebt heel veel versies. De gewone, een HT versie (met WLAN), deze met een Blu-ray speler én nog een als Barebone.

Sinds kort heb je ook een versie met Windows 7 geleverd. (in het begin van het schrijven van de review was dat nog niet zo).

Inderdaad een leuk klein apparaat :)
QUOTErateImage
offlineO-T4live, ICT-liefhebber, 20 Dec 2009, 15:42
DXVA? Ik hoor deze term, maar wat moet het voorstellen. Het is blijkbaar noodzakelijk dit in te schakelen voor een beetje normale presaties. Maar waar is dat te vinden?

Men koopt dit niet als leuke kantoor pc, maar veelal als mediacenter, dan lijkt het me handig te weten hoe je optimaal gebruik kan maken van je pc en dat alle termen duidelijk worden behandeld.

En wie nu 'google.nl' antwoord; zo ken ik er nog wel een paar
O-T4live heeft dit bericht gewijzigd op 20-12-2009 om 15:43.

Quote:

Op 20-12-2009 15:42 schreef O-T4live:
DXVA? Ik hoor deze term, maar wat moet het voorstellen. Het is blijkbaar noodzakelijk dit in te schakelen voor een beetje normale presaties. Maar waar is dat te vinden?

Men koopt dit niet als leuke kantoor pc, maar veelal als mediacenter, dan lijkt het me handig te weten hoe je optimaal gebruik kan maken van je pc en dat alle termen duidelijk worden behandeld.

En wie nu 'google.nl' antwoord; zo ken ik er nog wel een paar


Het is niet meer dan video-acceleratie die er voor moet zorgen dat je 1080i/p films een beetje behoorlijk snel worden weergegeven en goed presteren ;)

Direct X Video Acceleration. That's it :)
QUOTErateImage

Quote:

Op 20-12-2009 15:42 schreef O-T4live:
DXVA? Ik hoor deze term, maar wat moet het voorstellen. Het is blijkbaar noodzakelijk dit in te schakelen voor een beetje normale presaties. Maar waar is dat te vinden?

Dit is een functie onder Windows die ervoor zorgt dat je videokaart mee helpt met het renderen van video's. Het is een API van Microsoft. Je hebt een soortgelijke functie onder Linux. Daar heet het VDPAU.

Ik weet niet of je al een keer een een Full-HD filmpje hebt gekeken op een oudere pc (Pentium 4, ik noem maar wat), maar daar stottert het vaak. De Intel Atom processor in deze ASRock is niet voldoende om 1080p content af te spelen. Daar komt de 9400M (videokaart) om de hoek kijken en berekent de content.
Hierdoor heb je toch vloeiend beeld :)
QUOTE
gastRies (gast), 5 Jan 2010, 21:30
Vraagje, er wordt hier gesproken over een versie met Windows 7 als OS. Waar kan ik die aanschaffen. Ik zoek me krom maar ik kan hem niet vinden.
QUOTE
gastCalcifer (gast), 8 Jan 2010, 14:04
Mooie review. Ik heb het apparaat als mediaspeler en download box. Speelt met divxa inderdaad alles soepel af op 1080p.
Persoonlijk vind ik hem met fanspeed 3 (normal) behoorlijk stil (met in acht neming dat het een pc is, geen mediaspeler). Ter verglijking: hij is stiller dan mijn ps3.
QUOTErateImage

Quote:

Op 05-1-2010 21:30 schreef Ries:
Vraagje, er wordt hier gesproken over een versie met Windows 7 als OS. Waar kan ik die aanschaffen. Ik zoek me krom maar ik kan hem niet vinden.

Wij hebben van ASRock doorgekregen dat deze versie nu met Windows 7 geleverd kan worden. Maar je hebt gelijk, ik zie zo snel ook geen versie met Windows 7 daadwerkelijk in de winkels liggen en/of te bestellen bij webwinkels. Het kan zijn dat deze versie nog niet uitgeleverd is.

Ik ga het direct uitzoeken voor je.

Quote:

Op 08-1-2010 14:04 schreef Calcifer:
Mooie review. Ik heb het apparaat als mediaspeler en download box. Speelt met divxa inderdaad alles soepel af op 1080p.
Persoonlijk vind ik hem met fanspeed 3 (normal) behoorlijk stil (met in acht neming dat het een pc is, geen mediaspeler). Ter verglijking: hij is stiller dan mijn ps3.

De zogenoemde mediaspelers, waarvan er al enkele op TZ voorbij zijn gekomen, zijn volgens mij nog wel een stukje stiller. Toegegeven, de ION 330 is niet heel luidruchtig, maar tijdens rustig een film kijken hoor ik hem wel degelijk.
In vergelijking met mijn Xbox 360 @ full fanspeed valt het ook wel mee, maar dan ben je ook aan het gamen en heb je er minder hinder van.

Bolletje92 heeft dit bericht gewijzigd op 12-01-2010 om 21:18.
QUOTErateImage
offlineDrammer, ICT-professional, 13 Jan 2010, 15:23
ASRock heeft inmiddels aan ons laten weten dat de fabrikant van de ASRock ION, Pegatron moeite heeft met het leveren van de BD-versie van de ION. Dit komt omdat de gebruikte Blu Ray spelers moeilijker leverbaar zijn. De DVD-versie is uiteraard wel beschikbaar (goed leverbaar).

Interessant detail is dat Pegatron momenteel nog in handen is van ASUS zie ook;

http://www.semiaccurate.com/2009/12/15/asus-loses-112billion-value-due-pegatron-spinoff/
QUOTE
gastpadacom (gast), 17 Jan 2010, 10:57
Ook ik heb de originele 330 maar dan zónder BD drive.
Wat in de review niet geheel duidelijk wordt aangegeven is dat een eventuele tweede HDD tbv RAID ten koste gaat van de aanwezige BD drive, er zitten nl maar 2 Sta poorten op het moederbord.
De herrie valt wel mee als je de TV een beetje op normale sterkte hebt staan.
HD content op XP afspelen is een disaster!!, schokkedeschokkedeschok en vaak stilstaande beelden.
Bij sommige 720p films als wmv bestand gaat het goed, Matroska files slikt ie niet in 1080p.
De helpdesk van Asrock is redelijk goed bereikbaar na de eerste vraag waarbij ze naar de dealer verwijzen.
Mijn ion had binnen een maand een kaduuk ledje dat tot mijn verbazing gewoon zelf uitwisselbaar is!. nice!!. (wordt door hun toegezonden binnenkort).
Ga zeker kijken voor de BD variant hiervan gezien het feit dat een ps3 of losse BD speler duurder of minder mogelijkheden is/heeft.
QUOTErateImage
offlineMartijnGP, ICT-liefhebber, 17 Jan 2010, 13:39
Interessant dingetje. Vooral het Ion platform is erg mooi, maar dit moet toch goedkoper kunnen?

Voor mij is een Ion niet echt interessant omdat ik van een HTPC meer verwacht (onder andere PCI) en als desktop niet aangezien ik dan liever die 300 euro uitgeef aan een pc die dan wel groter, maar ook een stuk krachtiger is dan Ion.


Is het overigens tegenwoordig eenvoudig om DXVA aan de gang te krijgen? Ik heb het gisterenavond (lees: vanochtend rond 04:00) eindelijk aan de gang gekregen binnen XBMC en haal nu inderdaad een processorload van 2% als ik een BluRay file van 20GB/94 min afspeel. Die trok eerst mijn p8600, toch neit de minste CPU, tegen de 80% load. Anyway, voor zover ik weet is MPC-HD de enige mediacenter software die DXVA zelf aankan? Voor XBMC moet je in ieder geval zelf de source gaan compilen met DSPlayer. Een hels karwei waar de gemiddelde gebruiker niet aan zal willen beginnen.
MartijnGP heeft dit bericht gewijzigd op 17-01-2010 om 13:44.
QUOTErateImage

Quote:

Op 17-1-2010 10:57 schreef padacom:
Ook ik heb de originele 330 maar dan zónder BD drive.
Wat in de review niet geheel duidelijk wordt aangegeven is dat een eventuele tweede HDD tbv RAID ten koste gaat van de aanwezige BD drive, er zitten nl maar 2 Sta poorten op het moederbord.

Hij heeft er wel 3. Kijk maar bij het kopje 'Inside' ;)

En hier is nog een mooie tutorial die misschien voor sommige personen van pas kan komen: http://www.guru3d.com/article/accelerate-x264-1080p-movies-over-the-gpu-guide/
QUOTE
gastpadacom (gast), 17 Jan 2010, 17:40
Verhip ja zeg!!
Toch m'n blindegeleidehond maarv weer vastgehouden en mijn leesbril opgezet :D
Nu alleen de vraag of er een standaard rack bijgeleverd wordt.
Leuk voor een miniserver als straks de 2TB in 2,5" leverbaar wordt (lol)
Overigens alm eens gekeken naar een DXVA onder XP??
QUOTErateImage

Quote:

Op 17-1-2010 17:40 schreef padacom:
Verhip ja zeg!!
Toch m'n blindegeleidehond maarv weer vastgehouden en mijn leesbril opgezet :D
Nu alleen de vraag of er een standaard rack bijgeleverd wordt.

De andere hardeschijf maak je niet vast d.m.v. schroeven aan de zijkant van de hardeschijf, maar aan de onderkant.

Hier de manual (gaat bij de BD versie hetzelfde): http://download.asrock.com/manual/ION%20330HT.pdf

Blz 21. ;)

Quote:


Leuk voor een miniserver als straks de 2TB in 2,5" leverbaar wordt (lol)

Volgens mij duurt dat nog wel even, maar de Atom is wel leuk voor een kleine fileserver e.d. ja :)

Quote:

Overigens alm eens gekeken naar een DXVA onder XP??

Nee, ik had deze ASrock getest onder Windows 7. Jammergenoeg moest het apparaat weer terug, dus ik kan XP niet meer testen ;)
Bolletje92 heeft dit bericht gewijzigd op 17-01-2010 om 19:38.
QUOTE
gastklaas (gast), 24 Feb 2010, 16:57
Ik ben ook opzoek naar een vervangende HTPC. Ik heb een HTPC met een 2,26Ghz celeron processor, 512 Mb geheugen, geforce PCI!! videokaart (de laatste die ooit gemaakt is;). Opzich draait ie wel. maar 1080i films is een ramp. Ik draai XP met Mediaportal.

Nu is mijn vraag, ik ben geinteresseerd in de ION330. Ik ben geen megagamer ofzo, maar zou het wel leuk vinden om af en toe een spelletje te spelen. Iets als modern warfare4 4 etc. Trekt de ION330 dit? Zo ja, is de kwaliteit van het beeld ok?
Wat voor mediacenter software raden jullie aan op dit systeem?



thanks!
QUOTErateImage

Quote:

Op 24-2-2010 16:57 schreef klaas:
Ik ben ook opzoek naar een vervangende HTPC. Ik heb een HTPC met een 2,26Ghz celeron processor, 512 Mb geheugen, geforce PCI!! videokaart (de laatste die ooit gemaakt is;). Opzich draait ie wel. maar 1080i films is een ramp. Ik draai XP met Mediaportal.

Nu is mijn vraag, ik ben geinteresseerd in de ION330. Ik ben geen megagamer ofzo, maar zou het wel leuk vinden om af en toe een spelletje te spelen. Iets als modern warfare4 4 etc. Trekt de ION330 dit? Zo ja, is de kwaliteit van het beeld ok?
Wat voor mediacenter software raden jullie aan op dit systeem?



thanks!

Ik zou in dat geval toch voor een iets beter systeem gaan. Ik denk dat de ION330 het opzich wel zou trekken, maar fijn spelen; nee. De Atom is denk niet krachtig genoeg, de 9400M wel.

Ik zal de volgende keer ook eens een paar games testen, ik denk dat de meeste mensen dat wel kunnen waarderen.
Reageer op dit artikel

Gelieve je te houden aan de algemene fatsoensnormen bij het reageren op Techzine. Goede en slechte reacties hebben invloed op je hoeveelheid punten. Tevens zal de redactie actie ondernemen tegen herhaaldelijke slechte reacties. Eventuele fouten in dit artikel kunnen via de article report gemeld worden.

Smilies:
:) :( :o :D ;) :P :p (lol) :@ :\'( ;{ :? :s :9
TZML Toolbar:
kleiner groter resize bold italic underline strike sub sup split anchor
captcha
Verzenden:
TwitterLinkedInRSS

Peiling

De eeuwige strijd: ATI of Nvidia

ATI blijkt met de HD5000-serie enorm succesvol te zijn, Nvidia komt nu met de Fermi. Wat heb jij het liefste voor grafischekaart?

(46%) Ik koop op prijs/prestatieverhouding
pollpollpoll
(29%) ATI
pollpollpoll
(24%) Nvidia
pollpollpoll
(1%) Intel
pollpollpoll

250 stemmen - 22 reacties