Rico is back

In 2006 konden we in de game Just Cause voor het eerst kennis maken met Rico Rodriguez, een Amerikaanse geheim agent van ‘The Agency’. Rodriguez moest op het fictieve eiland San Esperito een dictator uitschakelen, omdat de Amerikanen hem ervan verdachten massavernietigingswapens op zijn eiland te verbergen. Just Cause werd met gemengde kritieken ontvangen, de één vond het een fantastische game, de ander vond het voornamelijk repetitief. Grootste euvel in Just Cause waren echter de vele bugs die de verschillende versies van de game teisterden.

Blijkbaar was het succes van de game echter groot genoeg om met een vervolg op de proppen te komen. Ontwikkelaar Avalanche Studios werd opnieuw ingeschakeld om de game te maken, terwijl Square Enix de distributie van de game verzorgt.

Hoewel we qua titel te maken hebben met een echte sequel hoef je Just Cause niet gespeeld te hebben om Just Cause 2 te begrijpen. Net als bij Just Cause is het verhaal van Just Cause 2 namelijk flinterdun. Wederom kruip je in de huid van Rico Rodriguez, die we verder maar even Rico noemen en dit keer mag je gaan huishouden op het eiland Panau. Op Panau is dictator Baby Panay aan de macht gekomen, nadat zijn vader Papa Panay is komen te overlijden. Baby Panay regeert het eiland met ijzeren vuist en sinds zijn aantreden is de boel geëscaleerd.

The Agency stuurt één van zijn agenten om poolshoogte te nemen, maar die verdwijnt plotseling. The Agency vermoedt dat hij op het verkeerde pad is geraakt en informatie en geld van The Agency heeft verduisterd. Rico wordt naar Panau gestuurd om de agent te vinden. Een lastige missie zo blijkt, want de agent in kwestie is niemand minder dan Tom Sheldon, Rico’s voormalige baas en leermeester. Aan Rico de schone taak om op zoek te gaan naar Sheldon en uit te vinden waarom Sheldon op het verkeerde pad geraakt is.