Highland Warriors van Data Becker

Helemaal uit Amerika kwam dit keer het spel Highland Warriors van Data Becker. Wij kregen het spel in originele Amerikaanse verpakking. Dit is een klein doosje zoals ze bij ons ook wel te vinden zijn, maar dan net de helft kleiner. Bij ons in Nederland kan je het spel in een dvd-box vinden. Highland Warriors is een vernieuwd genre van realtime strategy en rpg. Je kan Highland Warriors het best vergelijken met de Settlers, de bediening, interface, en knoppen/functies lijken er erg sterk op. Bijna 900 jaar na Christus speelde er in Schotland en in Engeland rare dingen af. Zo waren er in die tijd vier clans te weten:

• De Engelse
  • De clan van MacKay
  • De Macdonalds
  • De Cameron clan

Je kan het spel in je eentje spelen maar ook via een netwerk of via internet met elkaar, tot maximaal acht spelers op één veld. Als eerste zal je de campaigns spelen. Dit houdt in dat je van de grond af aan begint met je clan en je steeds verder uitbreid en steeds intelligenter word. Zal je in het begin moeten vechten met knuppels, zwaarden etc… kan je naarmate je clan intelligenter word steeds geavanceerdere wapens maken. Zo zal je later steeds sterkere en grotere wapens kunnen fabriceren. De campaigns kan je overigens geheel door elkaar spelen, er zit dus niet een vast patroon aan waar je je aan moet houden. Dus mocht je bij een bepaalde campaign er niet helemaal uit komen kan je gewoon aan de volgende beginnen.

Om wapens te maken, je manschappen te onderhouden, en gebouwen te maken etc.. is het nodig dat je bepaalde delfstoffen wint, zoals hout, steen, graan, goud en vlees. Deze stoffen zijn van groot belang. Zonder hout, geen huizen. Zonder steen en/of goud geen wapens etc… het is dus van groot belang dat je in de loop van het spel goed kijkt of je nog genoeg voorraden hebt van de delfstoffen. Naarmate je steeds verder vordert in het spel, zullen je manschappen ook steeds handiger worden in hun taken. Zo zullen je manschappen na een tijdje steeds sneller bomen hakken en meer kunnen dragen in één keer. Ook kan je nadat een bepaald persoon meer skills heeft in de vaardigheden die hij doet, met een beetje geld nog beter laten worden.

Highland Warriors kan je ook via een lan-netwerk of via internet online spelen, met vrienden en andere figuren die dit spel hebben. Je kan in totaal met zijn achten op één veld spelen. De spelregels zijn dan heel simpel, wie als laatste overblijft heeft gewonnen. Wij van TweakZone hebben het helaas niet kunnen testen omdat er maar een paar servers waren die bijna altijd vol zijn. Dit is tevens een klein minpuntje van de game. Mocht je het online willen spelen mag je van geluk spreken als je een goede server vind en waar er nog een plekje vrij is!

De graphics in Highland Warriors zijn erg goed te noemen voor een realtime strategy spel met een mengeling van rpg erin. Je kan zover inzoomen dat je bijna de puisten op iemands voorhoofd kan zien, terwijl alles gewoon haarscherp blijft! De mappen waar je op speelt zijn ook zeer mooi ontworpen, en de mappen zijn steeds anders. Zo speel je nog in de zomer op een heuveltop, speel je erna ergens in hartje winter in een dal. Data Becker heeft een goed gevoel bij details, alles is zeer gedetailleerd. Qua muziek zit het spel ook goed in elkaar, vooral de filmpjes en tussenstukjes zijn schitterend gemaakt. Ahoewel soms de geluiden in-game een beetje magertjes zijn.

Voor meer informatie omtrent het spel Highland Warriors kan op de officiele site kijken.