Adverteren?

Je bent hier: Techzine » Tutorials » Linux » Linux Ubuntu Install

Linux Ubuntu Install

Woensdag 29 juni 2005 10:59 door Phontius
Views 55528 Reacties (101) (1 onzichtbaar)

Linux Ubuntu Install



Om te beginnen wil ik even zeggen dat als je een probleem hiermee hebt, dat je dat mag plaatsen hier in het topic...

Allereerst gaan we beginnen met de Linux Ubuntu cd te downloaden. Deze branden we dan natuurlijk ook.

Vervolgens doen we de cd van je gebrande linux ubuntu in de pc. Zorg er wel voor dat in je bios is ingesteld dat deze vanaf cd boot.
We krijgen als eerst het onderstaand scherm. Druk dan de <enter> toets in:


Hier kan je een taal kiezen. Voor de niet zo engels bekwaamde kiezen we nederlands. Voor deze tutorial kies ik voor nederlands:


Op het volgende scherm moeten we de locatie kiezen:


Kies hier je toetsenbordindeling. Ik heb voor de standaard gekozen (Amerikaans Engels(us)).


Bij de volgende actie wordt er gevraagd wat uw computernaam moet worden, Ik heb zelf gekozen voor p4powah.


"Kan je de harde schijf volledig gebruiken?" Gebruik dan de eerste optie. Wil je hem naast een windows systeem installeren dan raad ik je aan om eerst je systeem te backuppen voordat je verder gaat met de installatie. Voor de handmatige schijfindeling moet je zelf de partities aanmaken. Via google.nl vind je vast meer informatie over.


Het harde schijf partitioneer programma heeft nu een aantal partities aangemaakt. Druk op JA.


De installatie vraagt nu of hij op internet mag zodat hij de volledige ondersteuning voor Nederlandse taal kan downloaden, druk hier op ja mits netwerkverbinding met internet hebt.


Het vraagt of we in de goede tijdzone zitten, standaard herkent hij de goede zo niet selecteer de goede.


Het vraagt nu om je volledige naam, vul hier dus een naam in.


Het vraagt nu om je gebruikersnaam, aan te raden is om kleine letters te gebruiken omdat linux hoofdlettergevoelig is.


Het vraagt nu 2x om je wachtwoord, onthoud deze goed want als je je wachtwoord kwijt ben kan je niet meer je systeem in.


De installatie is nu klaar met de eerste fase, Het wil nu echter herstarten maar zorg dat de CDROM uit je CD/DVD speler is verwijderd.


De installatie is nu in fase 2 bezig, Met alle pakketten aan het installeren & downloaden.


De installatie vraagt nu welke resoluties je wilt gebruiken. Kies alleen degene die je monitor aankunnen


Nu kan je inloggen met je gebruikersnaam en wachtwoord


Screenshotje:



Handige links voor als je verder wilt spelen met ubuntu:
http://www.ubuntulinux.org/
http://www.ubuntu-linux.nl/


Wij bedanken iCy^ voor het maken van deze tutorial.

Er zijn 101 reacties

Avatar
Ik ga soon tuts beginnen voor onderdelen van linux, Ik ga ubuntu als systeem gebruiken hiervoor.
Avatar
Zit er ook een goede Windows emulater bij?
zodat ik photshop etc kan gebruiken :)
kheb zelf linux suse 8.3 :)
Rhythm- heeft dit bericht gewijzigd op 29-06-2005 om 11:59.
Avatar
offline-ko-, ICT-professional, 29 Jun 2005, 12:29
0

Quote:

Op 29-06-05 11:46 schreef iCy^:
Ik ga soon tuts beginnen voor onderdelen van linux, Ik ga ubuntu als systeem gebruiken hiervoor.


mooi tut icy, die ik ook wilde schrijven :P maar je was me voor. nou ja. ik kijk uit naar je tut's over andere linux onderdelen :)
Avatar
0
Nice tut,maar kan je voor dit gedeelte ook een stukje schrijven.

Quote:

Voor de handmatige schijfindeling moet je zelf de partities aanmaken.

er staat wel achter --&gt; Via google.nl vind je vast meer informatie over.
Maar het is natuurlijk wel een onderdeel ervan waar mischien wel meerdere members baat bij hebben.
Avatar

Quote:

Op 29-06-05 12:35 schreef dacreator:
Nice tut,maar kan je voor dit gedeelte ook een stukje schrijven.
[..]
er staat wel achter --&gt; Via google.nl vind je vast meer informatie over.
Maar het is natuurlijk wel een onderdeel ervan waar mischien wel meerdere members baat bij hebben.

ik zal daar wel even wat over schrijven. Over dat geavanceerd partitioneren. Maar kan dat echter vanavond pas doen.


Oja Ko jij kan ook nog wel andere tuts maken hoor :) Niet alle linux tuts hoeven van mij te komen, want heb er zelf ook niet zoveel verstand van.
iCy^ heeft dit bericht gewijzigd op 29-06-2005 om 12:48.
Avatar
offline-ko-, ICT-professional, 29 Jun 2005, 13:04
0

Quote:

Op 29-06-05 12:46 schreef iCy^:
[..]
ik zal daar wel even wat over schrijven. Over dat geavanceerd partitioneren. Maar kan dat echter vanavond pas doen.


Oja Ko jij kan ook nog wel andere tuts maken hoor :) Niet alle linux tuts hoeven van mij te komen, want heb er zelf ook niet zoveel verstand van.


ikke wel dan? (A) :p
Avatar

Quote:

Op 29-06-05 13:04 schreef -ko-:
[..]

ikke wel dan? (A) :p
Dat weet ik niet ;x
Avatar
Nice tutorial hoor, denk toch dat ik maar eens linux ga proberen.

Is ubuntu de nieuwste versie van linux?
Avatar
Uuh nee, Linux bestaat heel anders. Er zijn gewoon verschillende soorten. Ik heb zelf voor deze gekozen omdat deze gewoon lekker werkt. :)
Geen Avatar
ik hoor vaak goede reacties over ubuntu, ik gebruikt zelf suse 9.2 (bevalt Prima!) maar zal ubuntu binnekort eens proberen :)
Avatar
Mja Suse is ook prachtig met hun KDE :) Echt mooi is dat ;)
Geen Avatar

Quote:

Op 29-06-05 14:20 schreef Z^ !:
Is ubuntu de nieuwste versie van linux?
Er zijn verschillende distrubuties van Linux. Zie het als KaZaA met kazaa lite, kazaa diet, kazaa resurrection etc.
Zo heb je van linux bijv. Redhat, ubuntu en SuSe. Allemaal verschillende versies.

Mooie tutorial, kwil wel een 2e pc opzetten als server, kan dit best van pas komen :) moet alleen eerst aan een 2e pc komen :P
Avatar
offline-ko-, ICT-professional, 29 Jun 2005, 15:32
0

Quote:

Op 29-06-05 14:20 schreef Z^ !:
Nice tutorial hoor, denk toch dat ik maar eens linux ga proberen.

Is ubuntu de nieuwste versie van linux?


linux is alleen de kernel. het hart. de bron. de software die alles laat werken. de programma's die je eromheen gebruikt kan je zelf compileren (daar kan ik wel ns een mooie tutorial over schrijven mss ;) als ik zin heb) of je neemt n distributie, je hebt bijvoorbeeld mandrake, suse, ubuntu, slackware, debian. slackware en debian zijn wat moeilijker. maar de gevordende linux gebruiker heeft wel meer invloed op zijn systeem. omdat hij echter wel alles zijn moet configureren zit er wel meer lees en uitprobeer werk in. maar als je er verder mee wilt is het wel zeer de moeite waard. alternatief voor linux is freebsd. dat gewoon een herschreven unix is en op sommige punten zelfs beter is. hou er rekening mee dat als je linux gebruikt je geen windows software kan draaien. wel kan je een dual boot opstellen. 2 besturingssytemen op een computer die je met een zogenaamde bootloader, die je installeert in je master boort record (eerste gedeelte van je hd) en zo kan je dan windows en linux (en whatever je nog meer wilt. leef je uit) naast elkaar kan draaien
Avatar
Ubuntu is best makkelijk te installen. Als je handmatig wilt klooien met de partities kun je nog de ruimteindeling automatisch laten doen door Ubuntu ;)

draai het zelf ook alleen dan met 3 partites (Win/LinX/Rotzooi)
Avatar
offlineNikolas, ICT-professional, 29 Jun 2005, 15:52
0
Wat zijn de systeemeisen?
Avatar
Tutorial voor install met windows erbij (partitioneren) komt later. Moet nu eerst windows erbij installeren en heb er nu geen tijd en zin voor. Komt volgende week.
Geen Avatar
ik vind linux wel uitdagend maar ik heb een geluidskaart die blijkbaar nooit wordt ondersteunt:
Philips UAC3553B
nog geen linux distributie meegemaakt die hem ondersteunde :(
Geen Avatar
Ben ik blij dat ik net de cd van Ubuntu binnen heb!
Avatar
handig! nu nog een tut over hoe je verder ermee om kunt gaan :D
Avatar
Hey iCy nice tut. Misschien bij volgende windowschrash maar eens proberen. Ben totaal niet bekend met LINUX, maar deze eenvoud spreekt mee wel aan !!. ;)
Avatar
offlinejordcoerse, ICT-professional, 30 Jun 2005, 23:53
0
ik heb nu win xp op me px
maar ik vind dit ook wel een mooi besturings programma...

Kan ik dit er bij installeren op een andere partitie....
Avatar
0
Nou vanmiddag die zooi maar eens geinstalleerd naast m'n bestaande Windows 2000 installatie,en moet zeggen dat ging zonder moeite(alleen dat partitioneren was even een beetje uitproberen)ik vind hem fijner tijdens installatie dan SuSe,Slackware en Fedora maar goed dat doet er even niet toe.
Hier staat het dus op en dat zal mischien niet lang meer duren.
Want hij trekt behoorlijk mijn CPU leeg,waar dat aan ligt ??zal wel die grafische zooi wezen(lijkt XP wel) die deze Linux distro met zich mee brengt(zo niet kom ik daar nog wel achter),verder ben ik al niet zo'n Firefox fan (die zit bij elke distro ingebakken lijkt het wel),en als ik eerlijk ben is die Xchat 10 keer niks (mis Mirc) :P

Ik stoei nog even een weekje of zo ermee ,anders is ook deze Linux versie voor mij verledentijd.
dacreator heeft dit bericht gewijzigd op 01-07-2005 om 00:13.
Geen Avatar
Mensen; die CD's op Ubuntu's site zijn 4 jaar oud ... waar houden jullie zich mee bezig ?
&quot;omdat het mij bevalt&quot; - jonge; je bent te gierig om het te kopen
Avatar
0

Quote:

Op 01-07-05 02:02 schreef TuPLaD:
Mensen; die CD's op Ubuntu's site zijn 4 jaar oud ... waar houden jullie zich mee bezig ?
&quot;omdat het mij bevalt&quot; - jonge; je bent te gierig om het te kopen

wat lul jij nou?
Geen Avatar

Quote:

Op 01-07-05 02:09 schreef dacreator:
[..]
wat lul jij nou?

1) Die gratis CD's van Ubuntu zijn 4 jaar oud.
2) Hij zegt dat hij het koos omdat het hem beviel - een 4 jaar oude Linux :) ? Komop man; gewoon te gierig...

Wil je echt iets leuks schrijven? Schrijf dan over MenuetOS ofzo - een OS op een floppy :)

Quote:

Op 30-06-05 16:00 schreef luit91:
Ben ik blij dat ik net de cd van Ubuntu binnen heb!


4 jaar oud 8)
TuPLaD heeft dit bericht gewijzigd op 01-07-2005 om 02:17.
Avatar
0
Dit is een Tutorial over Ubuntu,of ie nou 4 jaar oud is maakt geen reet uit.
Mocht jij beter werk af kunnen leveren zou ik zeggen ga je gang , mocht je klaar zijn kun je het opsturen
Geen Avatar

Quote:

Op 01-07-05 02:16 schreef dacreator:
Dit is een Tutorial over Ubuntu,of ie nou 4 jaar oud is maakt geen reet uit.
Mocht jij beter werk af kunnen leveren zou ik zeggen ga je gang , mocht je klaar zijn kun je het opsturen

Wij praten nu niet daarover - hij heeft een tut geschreven, het is dus mijn plicht om mijn mening erover te geven ...
Maar blijkbaar heeft hij het gedownload en niet gratis besteld zoals sommige Belgen hier ;) dus mijn verontschuldigingen als ik fout was
Avatar
0
Wees gerust,die gene die deze Tutorial heeft geschreven heeft de CD's wel besteld. ;)
Geen Avatar

Quote:

Op 01-07-05 02:22 schreef dacreator:
Wees gerust,die gene die deze Tutorial heeft geschreven heeft de CD's wel besteld. ;)

Buhuhu, dus hij heeft ook die 4 jaar oude CD's ? :D O M D G
Avatar
Misschien wel, whats the problem? Problemen mee dat hij er dan nu pas een tutorial over schrijft ;(? Ik bedoel, maakt toch niet uit waneer de tutorial komt? Als hij maar komt, en hij is er nu ook.
Markjuh heeft dit bericht gewijzigd op 01-07-2005 om 02:27.
Geen Avatar

Quote:

Op 01-07-05 02:27 schreef Markjuh:
Misschien wel, whats the problem? Problemen mee dat hij er dan nu pas een tutorial over schrijft ;(? Ik bedoel, maakt toch niet uit waneer de tutorial komt? Als hij maar komt, en hij is er nu ook.

Wtf dude, heb je dyslexie of lees je alles omgekeerd ?
Ik zeg: CD's zijn 4 jaar oud - ik heb niks over tutorial gezegd ...
Avatar

Quote:

Op 01-07-05 02:28 schreef TuPLaD:
[..]
Wtf dude, heb je dyslexie of lees je alles omgekeerd ?
Ik zeg: CD's zijn 4 jaar oud - ik heb niks over tutorial gezegd ...

Quote:

Misschien wel, whats the problem? Problemen mee dat hij er dan nu pas een tutorial over schrijft ;(?


Jij maakt er een probleem van dat hij al 4 jaar cd's heeft... wat is daar nou mis mee?
Avatar
0

Quote:

Op 01-07-05 02:24 schreef TuPLaD:
[..]
Buhuhu, dus hij heeft ook die 4 jaar oude CD's ? :D O M D G

Hoe kom je bij die 4 jaar?.
Geen Avatar

Quote:

Op 01-07-05 02:29 schreef Markjuh:
[..]
[..]

Jij maakt er een probleem van dat hij al 4 jaar cd's heeft... wat is daar nou mis mee?

OMFG, ik maak daar geen probleem van, jullie wel - ik zei: CD's zijn te oud; omdat iemand zei &quot;al geluk dat mijn cd's net binnen zijn&quot;.

Quote:

Op 01-07-05 02:30 schreef dacreator:
[..]
Hoe kom je bij die 4 jaar?.

Stuur mail naar de ontwerpers ;)
TuPLaD heeft dit bericht gewijzigd op 01-07-2005 om 02:32.
Avatar

Quote:

Buhuhu, dus hij heeft ook die 4 jaar oude CD's ? O M D G

*kuch*

maargoed, ik laat me verder maar uit de discussie hier..
Geen Avatar
Ohja ik merk nu dat zij nieuwere CD's verzenden :]


BESTELLEN DIE SHIT !!!!
Avatar
0
Volgens de site is releas data april dit jaar,mocht jij daar anders over denken prima.
Geen Avatar

Quote:

Op 01-07-05 02:36 schreef dacreator:
Volgens de site is releas data april dit jaar,mocht jij daar anders over denken prima.

Jonge, lees eens wat in FAQ [shipit.ubuntulinux.org] daar staat duidelijk dat zij code 4.01 ofzo verzonden tussen 2004 &amp; 2005 :) en DIE waren 4jaar oud :P
Avatar
Deze ubuntu versie is geen 4 jaar oud en dit is versie 5.04 de nieuwste dus....

Je loopt gewoon te zwijmelen. Versie 4 is pas sinds 2004...

Zie deze link http://www.ubuntulinux.org/ubuntu/ en een quote:

Quote:

Release schedule

The following are the current planned releases:

1. Ubuntu 4.10 (The Warty Warthog): October 2004
2. Ubuntu 5.04 (The Hoary Hedgehog): April 2005
3. Ubuntu 5.10 (The Breezy Badger): October 2005


Dus als je de volgende keer een discussie wilt beginnen, praat dan wel de waarheid...


Edit:
Nog iets. Hoe kan jij iets bestellen als het pas in 2004 bestaat? Linkje

in 2004 domeinnaaam pas aangemaakt.
iCy^ heeft dit bericht gewijzigd op 01-07-2005 om 09:07.
Geen Avatar
hey
ik heb oko al meerdere keren zitten te denken om XP te dumpen en nu met die handlijding heb ik steeds meer goesting om over te schakelen maar weet iemand hoe je dan terug moet formateren of is da zoals bij xp cdke erin en formateren of kan iemand mij uitleggen hoe het moet of mij een handlijding geven die op het www staat :D
Avatar
Hej mensen ik heb net de 64 bit versie geinstalleerd alles draait mooi maar ik krijg de ati drivers niet geinstalleerd kan iemand mij helpen ?
Avatar
nuked
OniLink heeft dit bericht gewijzigd op 01-07-2005 om 11:40.
Avatar
offline-ko-, ICT-professional, 1 Jul 2005, 12:01
0
wat lul jij. ik heb er ook net 10 binnen (men broertje had zich uitgeleefd en het is gewoon 5.04 hoor :S

dus praat aub niet over dingen waar je niets van weet. en een gratis cd bundel (WANT: er zit ook n live cd bij. mooi bedrukt enzo) of n gratis download. dat maakt dus geen drol uit! dus ga ff ergens anders de smartass uit lopen hangen.
Geen Avatar

Quote:

Op 01-07-05 06:53 schreef iCy^:
Deze ubuntu versie is geen 4 jaar oud en dit is versie 5.04 de nieuwste dus....

Je loopt gewoon te zwijmelen. Versie 4 is pas sinds 2004...

Zie deze link http://www.ubuntulinux.org/ubuntu/ en een quote:
[..]

Dus als je de volgende keer een discussie wilt beginnen, praat dan wel de waarheid...


Edit:
Nog iets. Hoe kan jij iets bestellen als het pas in 2004 bestaat? Linkje

in 2004 domeinnaaam pas aangemaakt.


Jonge, domme aap ik weet wel wat ik zeg ... de CD's die ze ervoor verzonden WAREN 4 JAAR OUD . stfukthx
Geen Avatar
Ik heb effe nieuwe gedownload :]
TuPLaD heeft dit bericht gewijzigd op 01-07-2005 om 13:18.
Avatar
offlineMandrake, ICT-liefhebber, 1 Jul 2005, 13:22
0

Quote:

Op 01-07-05 13:06 schreef TuPLaD:
[..]

Jonge, domme aap ik weet wel wat ik zeg ... de CD's die ze ervoor verzonden WAREN 4 JAAR OUD . stfukthx


Is het nu genoeg geweest met jouw en je gezeur over die 4 jaar oude CD's?! Bovendien hoef je niet meteen te gaan schelden en mag je je shift ook wel los laten. Dat STFUKTHX op het einde laat je voortaan ook maar weg. Nog 1 keer zoiets en je krijgt van mij een officiële waarschuwing... Een gewaarschuwd persoon telt voor 2.
Avatar
edit: 2de pagina gemist maar goed goede tut
jurr3 heeft dit bericht gewijzigd op 01-07-2005 om 15:43.
Avatar
offlineJLkiller, ICT-professional, 1 Jul 2005, 17:47
0

Quote:

Op 01-07-05 02:10 schreef TuPLaD:
[..]
1) Die gratis CD's van Ubuntu zijn 4 jaar oud.
2) Hij zegt dat hij het koos omdat het hem beviel - een 4 jaar oude Linux :) ? Komop man; gewoon te gierig...

Wil je echt iets leuks schrijven? Schrijf dan over MenuetOS ofzo - een OS op een floppy :)

[..]

4 jaar oud 8)


tip: lees jij maar eens even HEEL SNEL de website van ubuntu door voordat je conclusie''s trekt. Het is een geweldige distributie. En met het update valt ook nog wel mee. Moet je niet met Fedora aankomen zetten, die is oud...

EDIT:

Whoepsie 2de pagina niet gezien, sorry :(
JLkiller heeft dit bericht gewijzigd op 01-07-2005 om 17:55.
Avatar
offlineJLkiller, ICT-professional, 1 Jul 2005, 17:51
0

Quote:

Op 01-07-05 12:01 schreef -ko-:
wat lul jij. ik heb er ook net 10 binnen (men broertje had zich uitgeleefd en het is gewoon 5.04 hoor :S

dus praat aub niet over dingen waar je niets van weet. en een gratis cd bundel (WANT: er zit ook n live cd bij. mooi bedrukt enzo) of n gratis download. dat maakt dus geen drol uit! dus ga ff ergens anders de smartass uit lopen hangen.


kan ik er wat aan doen dat ik die 10 cd's na een maand of 2 ook echt binnen kreeg?:P

*denkt dat hij er zo weeer 10 gaat bestellen:P*
JLkiller heeft dit bericht gewijzigd op 01-07-2005 om 17:56.
Geen Avatar

Quote:

Op 01-07-05 17:51 schreef JLkiller:
[..]

kan ik er wat aan doen dat ik die 10 cd's na een maand of 2 ook echt binnen kreeg?:P

*denkt dat hij er zo weeer 10 gaat bestellen:P*

haha je hebt wel gelijk het duurt echt lang, maar waarom 10 cd's bestellen? :o
Avatar
offlineJLkiller, ICT-professional, 2 Jul 2005, 11:13
0

Quote:

Op 01-07-05 20:39 schreef luit91:
[..]
haha je hebt wel gelijk het duurt echt lang, maar waarom 10 cd's bestellen? :o

dat komt doordat ze verzendings periodes hebben... Kweet eigenlijk ook niet waarom ik er 10 besteld heb :P Verveelde me denk een keertje ofzo:P
Avatar
Heeft dit programma een ingebouwde dual-boot functie? want ik ben daar niet echt in thuis...
Avatar
0
Ja er wordt een bootloader geinstaleerd.(grub dacht ik zo).
Avatar

Quote:

Op 02-07-05 13:38 schreef dacreator:
Ja er wordt een bootloader geinstaleerd.(grub dacht ik zo).


dankdank:)
Avatar
4 jaar oud lees ik hier overal.. gek kennelijk mensen die niet met linux werken zeker.. ik gebruik al heel wat jaren linux op mijn fileserver en enkele workstations en laptop en ubuntu is mooi omdat die bij sommige paketten weer een stapje verder is dan mijn favorite debian sarge (sid)

Als je de dvd van ubuntu download en je instaleerd die en je laat hem met apt upgraden heb je up to date applicaties hoor,
zeker wanneer je ook nog unofficial sources toevoegd

gewoon ff de dvd downen met bittorrent en je kan gelijk aan de slag
http://se.releases.ubuntu.com/5.04/
Madcat heeft dit bericht gewijzigd op 02-07-2005 om 16:31.
Avatar
offline_GAIA_, ICT-professional, 3 Jul 2005, 18:37
0
Ik ben nu bezig met het downloaden van Ubuntu... Ik heb een paar vragen...
Ik heb een Aldi-pc met 3 partities over 120GB
C: is windows + games
D: is muziek
en E: is recover ofzo :S iig heb ik nooit wat meegedaan, ook niet wanneer ik windwos opnieuw installeerde enzo.

maar Als ik Ubuntu live installeer op de D:\ moet ik dan ook de D:\ formatteren? :( of niet... :s en als Ubuntu mij niet bevalt kan ik het er dan weer gewoon afgooien of niet
Geen Avatar
@ TuPLaD: What the **** is jouw probleem man.

Ik vind dit echt een prima OS om op mijn 3e systeem te gaan zetten, een leuke niet windows OS, dus thanks voor deze tut! Ik ga aan de slag.
Geen Avatar
0
wat 4 jaar oud? ik heb ze ook besteld en ik kreeg versie 5.04 binnen..lijkt me de nieuweste versie is het niet ?
Geen Avatar
0
ik had ubuntu ook besteld en gewoon de nieuweste versie gehad hoor via de post 8)


ik heb hem al installed al voor deze tut geschreven is.

installatie is niet zo moeielijk ik was aleen een beetje bang dat ik mn windows zal vernaggelen met de install van ubuntu.. maar met een beetje lezen onder de installatie is alles goed gekomen.
Geen Avatar
Is dat bestellen geheel gratis ?? die cds en verzendskosten
Geen Avatar
@BD-casemod: De CD's zijn helemaal gratis, en verzendkosten worden betaald door Ubuntu / Canonical. Het duurt echter ong. 4 - 6 weken voordat de cd's aangekomen zijn. Dus waarom zou je de cd niet zelf downloaden?

Voor de liefhebbers is er ook een installatiehandleiding voor Fedora Core 4 beschikbaar:
http://fedora-linux.nl/wiki/index.php/Installatiehandleiding
ThijsH heeft dit bericht gewijzigd op 05-07-2005 om 14:30.
Geen Avatar

Quote:

Op 01-07-05 02:02 schreef TuPLaD:
Mensen; die CD's op Ubuntu's site zijn 4 jaar oud ... waar houden jullie zich mee bezig ?


4 jaar oud :-S Toen bestond Ubuntu nog niet.
Geen Avatar
Hoe krijg ik Ubuntu er nu weer af? En weer normaal (goed werkend) windows erop?
Want format ik, install ik windows, en dan staat er:

Besturingssysteem niet gevonden,
of:
Fout bij het laden van het Besturingssysteem
Avatar
offlineJLkiller, ICT-professional, 6 Jul 2005, 13:27
0
gewoon de aparte hd/partitie formatten... heel simpel:)
Geen Avatar
ik wacht nog op mijn 10 installatie cd's en dan kan ik eraan beginnen :D
Geen Avatar
Help !
Ik had al langer zo'n CD toegestuurd gekregen, maar nu heb ik hem effectief geïnstalleerd, je tutorial gevolgd.
Het werkt niet helemaal. Vooreerst heb ik m'n PCnaam hetzelfde gemaakt als m'n loginnaam (moet ik maar 1 naam onthouden). Ik heb alle stappen succesvol kunnen doorlopen, tot m'n pc moest rebooten. Ik herstart hem, geef m'n loginnaam en paswoord in zoals hij vraagt, maar dan komen de problemen. Hij zegt dat X-server niet kan geladen worden (wat is naar mijn denken de grafische kant van linux). Ik heb ook nooit de kans gekregen om m'n videoconfiguratie in te stellen.
Ik krijg dus geen grafische interface zoals windows, maar in tegenstelling : ik krijg een soort DOS-interface, waar ik allerlei code's kan invoeren. Help :( Dit is niet m'n bedoeling. Zo gaat het
Teardrops@Teardrops : ~$
en daarachter kan ik code's typen.
Ik heb alle updates geïnstalleerd. Suggesties?

Oja, dit is de error

Quote:

De x-server (grafische omgeving) kan niet starten. Waarschijnlijk is de configuratie niet goed. Wilt u de instelingen bekijken Y/N

Daarna zegt ie dat ie GDM zal starten ofzo... :o
teardrops heeft dit bericht gewijzigd op 07-07-2005 om 16:38.
Avatar
Ik heb nu die try-cd gedownload.
Ziet er mooi uit en werkt ook wel fijn maar als ik de aantal Hertz (met t?) wilt aanpassen heb ik de keus tussen 60Hz en 70Hz

Maar als ik dan 70 Hz kies wordt mijn monitor ingestel op 75 en op die refreshradte zijn de letters wazig (bij 60 ook) en ik heb dus 70 Hz nodig maar dat doet ie niet :(

Iemand een oplossing hiervoor of bestaat er zoiets als clearfonts bij windows?

/edit
Heb nu een oplossing gevonden:
Applications &gt;&gt; Systeemgereedschap &gt;&gt; Configuratie-editor &gt;&gt;Desktop &gt;&gt; Gnome &gt;&gt; Font Rendering &gt;&gt; Anti Aliasing &gt;&gt; grayscale veranderen in rgba (alleen voor LCD schermen)
Teejo heeft dit bericht gewijzigd op 10-07-2005 om 19:53.
Geen Avatar
4 jaar oud ik denk ut ook :P
en ubuntu is gewoon gratis die kan je nergens kopen aleen krijgen
Geen Avatar
en mocht je vragen hebben over het e.e.a. bezoek dan ubuntu-nl via irc (irc.debian.org)
Avatar

Quote:

Op 29-06-05 11:46 schreef iCy^:
Ik ga soon tuts beginnen voor onderdelen van linux, Ik ga ubuntu als systeem gebruiken hiervoor.


waarom juist Ubuntu?
Geen Avatar

Quote:

Zit er ook een goede Windows emulater bij?
zodat ik photshop etc kan gebruiken
kheb zelf linux suse 8.3


zit er niet standaard bij nee, maar kijk eens op http://www.winehq.com of op http://win4lin.com

Quote:

Hey iCy nice tut. Misschien bij volgende windowschrash maar eens proberen. Ben totaal niet bekend met LINUX, maar deze eenvoud spreekt mee wel aan !!


je kan ook mepis linux proberen (die is ook gebasseerd op debian, net zoals ubuntu) http://www.mepis.com &amp; http://www.mepis.org (support).

Zelf heb ik debian, mepis, en winxp. Ik raad alle beginners mepis linux aan, omdat mepis een 'live' cd heeft, hoef je dus niet eerst linux te installeren, kan je dus rustig kijken of linux wel wat voor je is. Kijk ook even op http://www.alleslinux.com :D

Ook ziek van windows? http://www.reactos.com ook wel goed :P
barich heeft dit bericht gewijzigd op 13-07-2005 om 22:03.
Avatar
Na het installen van ubuntu , werkte mijn bootloader niet meer , verschillende herstel pogingen gedaan maar het wou niet baten 40Gb aan belangrijke data weg.
Heel erg bedankt linux , hierbij zweer ik trouw bij betalende software. :)
Avatar
Minimaal 32 mb RAM en 1.8 gig schijfruimte voor een basis install en 350 voor het minimum

Heb hier de install cd voor me liggen vandaar :D
Avatar
0

Quote:

Op 14-07-05 07:55 schreef error:
Na het installen van ubuntu , werkte mijn bootloader niet meer , verschillende herstel pogingen gedaan maar het wou niet baten 40Gb aan belangrijke data weg.
Heel erg bedankt linux , hierbij zweer ik trouw bij betalende software. :)


Van je XP installatie?,er bestaat ook nog zoiets als FIXMBR en FIXBOOT (met je XP cd).
Avatar

Quote:

Op 14-07-05 07:55 schreef error:
Na het installen van ubuntu , werkte mijn bootloader niet meer , verschillende herstel pogingen gedaan maar het wou niet baten 40Gb aan belangrijke data weg.
Heel erg bedankt linux , hierbij zweer ik trouw bij betalende software.:)


Ik neem aan dat je hem niet over je windows hebt geinstalled?
zo nee, dan hang je hem in een andere comp(de hd met belangrijke data). En pluk je de data er zo vanaf.
heracles heeft dit bericht gewijzigd op 14-07-2005 om 20:03.
Geen Avatar
Heb een klein vraagje, want snap het nog niet helemaal met Ubuntu enzo. Als ik het goed begrijp is dus Ubuntu gewoon een uitbreiding voor Linux? En moet je Linux apart installeren? Sorry voor dit vraagje tussen door.
Geen Avatar
LOL! Icy! Dat partitioneren, hoe jij dat doet is GEVAARLIJK, je verwijderd in principe _ALLES_ van je hdd. Als andere Tweakzoners dit doen flikkeren ze er hun XP eraf inclusief andere belangrijke data, SLIMMERT! :P
Geen Avatar
Mag ik even wat vragen ? ik installeerde ubuntu net ... maar ik wil even op het internet geraken ik heb een usb adsl modem ( blauw ) maar hoe kan ik die in godsnaam installeren :D
Geen Avatar
ik draai nu ook op ubuntu het werkt wel lekker :)
ik heb gewoon me xp gedelete ik had er tog amper data opstaan :p :D
en ik draai trouwens de 64bit versie van ubuntu ;)
Geen Avatar
minstens een 386 voor de kernel,
grafisch minstens P90, 32 MB RAM
echter beveel ik je 200 MHz aan, met 128 MB RAM om redelijk flexibel te kunnen draain :)
Avatar
in welke formaat moet die partitie zijn fat fat32 ntfs linux ext2/3 of linux swap
Geen Avatar
offlinecaptain007, ICT-professional, 4 Aug 2005, 18:41
0
Deze tutorial is toch nog erg onvolledig. Met zo'n install kun je dus eigenlijk nog niets. (behalve office spul dan :P)
Je moet namelijk toch nog handmatig je sound goed instellen en extra repositries toevoegen wil je goede pakketten kunnen downloaden. Dus bij deze nog een link naar een zeer uitgebreide en vooral simpele handleiding die onmisbaar is.

http://ubuntuguide.org
;)

Mensen die klagen dat ubuntu grafisch traag is: Installeer als je nvidia kaart hebt absoluut de driver, die geeft meer dan 100% boost aan je systeem.
Over usb modems van adsl, daar kan ik heel kort over zijn. Als er geen linux drivers voor zijn is het bijna onmogelijk je usb modem aan de praat te krijgen of het is veel werk.
Dus voor mensen met usb modems, check eerst drivers of neem ethernet modem. USB modems zijn zowieso waardeloos eerlijk gezegd. :(
captain007 heeft dit bericht gewijzigd op 04-08-2005 om 18:49.
Geen Avatar
--hmmz, laat maar, ik had 3 pagina's vol reacties over het hoofd gezien :o :P
BartXP heeft dit bericht gewijzigd op 08-08-2005 om 01:49.
Geen Avatar
thx nu heb ik weer eens wat voor uit te proberen :D
Geen Avatar

Quote:

Op 13-08-05 23:17 schreef b@n@@n:
thx nu heb ik weer eens wat voor uit te proberen :D


Zo de 64 bits versie geinstalleerd,loopt lekker!
alleen jammer toen ik een partie moest aangeven, wist ik niet welke :(
partitie's gaf hij zo aan:
#1 20 gb
#2 93 gb
#3 10 gb
dus ik was ff bang dat ik de verkeerde weg gooide van windows!
dus tip zoek ff uit welke je er voor gebruikt, kijk naar de grote van de partitie!!!!
Avatar
offlineDj.carlo, ICT-professional, 15 Aug 2005, 18:49
0
als ik die heb ginstallerd krijg in niet dat vensterke waarin ge die resoluties kan aanvinke,

en als hij opgestart is dan krijg ik een soort dos om me inteloggen en niet dat met die normale inlog-ding.

imand had tegen mij verteld dat ik eens moest proberen init 5 in te typen maar dan typt hij snel trug must be supervisior ofzowiets hoe kan da?
Geen Avatar
edit.. ik had iets verkeerds getypt.. sorry...
jopkus heeft dit bericht gewijzigd op 29-08-2005 om 14:06.
Avatar
Ik heb nu linux suse 9.3
ook zkr relaxed. :D

http://www.opensuse.org/index.php/Welcome_to_openSUSE.org
Gratis te downloaden 8) :D
Avatar
offlineAnthrax, ICT-professional, 12 Sep 2005, 09:32
0
nice tutorial .. maar eigenlijk is het installeren toch niet zo moeilijk ?
Geen Avatar
offlinecaptain007, ICT-professional, 15 Sep 2005, 16:15
0
Deze install is ook niet moeilijk zoals hier wordt geschetst, maar als je die ubuntuguide gaat lezen blijkt dat je handmatig nog het een en ander moet instellen wil je zaken zoals beeld, geluid goed krijgen. :P
Geen Avatar
offlineThe Dutch, ICT-liefhebber, 2 Okt 2005, 11:04
0
waar kan je instellen hoe groot de install moet worden, want ik heb ergens gezien dat het 350mb was of 1,8gb ;{
Avatar
Hallo,

Ik heb al 2 partities aangemaakt speciaal voor linux (1 Ext2FS voor linux zelf en 1 L-Swap partitie voor het swap-geheugen ofso. :9 )

Kan ik ook gewoon aangeven bij de setup dat ik die wil gebruiken?
Geen Avatar
Geen Avatar
hey tweaker's

ubuntu ziet er goed uit, maar ik zit nog met een paar vragen .
welke linux is nu eigenlijk het beste aan het worden ?
is dat fedora core,ubuntu, of suse linux ??? ik zou het willen weten omdat ik dan zo dezelfde versie wil blijven gebruiken ,na update's dan :p

en hoe zit dat met het gamen op een linux is dat nu ook al iets verbeter of niet ?:s ben nogal noob in linux ,maar wil er wel mee leren werken het ziet er pak cooler uit dan windows aleen moet je het dan wel kennen :)

sypho heeft dit bericht gewijzigd op 26-12-2005 om 12:55.
Avatar

Quote:

Op 29-6-2005 15:52 schreef Nikolas:
Wat zijn de systeemeisen?


als desktop: 128 mb RAM en 2 GB hardeschijfruimte
als Server: 64 mb RAM en 500 MB schijfruimte ;)
Avatar

Quote:

Op 01-7-2005 02:02 schreef TuPLaD:
Mensen; die CD's op Ubuntu's site zijn 4 jaar oud ... waar houden jullie zich mee bezig ?
"omdat het mij bevalt" - jonge; je bent te gierig om het te kopen


als jij zegt dat de gedownloade ubunto 4 jaar oud is hoe verklaar je dit dan ?: screenshot
Geen Avatar
Je bent te gierig om te kopen ??!! HAHAHAHA (lol)....wat een grapjas zeg...*veegt de tranen van het lachen weg.

enfin iCy...super bedankt voor de tut...ik maak een verwijzing vanuit mijn blog naar je....aangezien ik bezig ben om noobs wat wegwijzer te maken en op het platform waar ik vertoef, zitten er enorm veel noobs...

eenueh die screenshot link ? doet ut nie
LinuxChiq heeft dit bericht gewijzigd op 14-01-2007 om 21:07.
Geen Avatar

Quote:

Op 14-1-2007 21:06 schreef LinuxChiq:
eenueh die screenshot link ? doet ut nie

Tutorial stamt van 2005 af dus is al 2 jaar oud...
Geen Avatar
a) welke distro / distributie het beste voor je is, hangt van datgene wat je wil en de behoefte. en ook hoe ver is het met je kennis gesteld. K/U-ubuntu of knoppix zijn voor beginnelingen het beste. wil je dat zeker weten dan kan je dat hier laten testen:
http://www.zegeniestudios.net/ldc/

en hier heb je wat meer info over de diverse distro's :
http://members.home.nl/openlinuxsite/beginnen-distributie.html

b) is het vanzelfsprekend dat je na de installatie nog niet klaar bent. je OS wordt namelijk redelijk kaal opgeleverd, alhoewel voor de hele standaard gebruikers, jan met de korte achternaam, zal die volstaan. Voor de wat meer avonturiers onder ons zal finetunen de volgende stap zijn.

Gelukkig qua hardware zijn er via diverse kanalen compatibility lists beschikbaar. Ubuntu Nederland heeft er zelfs speciaal iemand op zitten die dat allemaal bijhoudt, speciaal voor ubuntu. Maar onder KDE wordt hardware iets makkelijker gelezen dan onder de andere distro's

c) bij de startup van je pc krijg je meteen al de vraag of je voor ms of linux gaat....dus dat spreekt vanzelf, vandaar ook de aparte partitie's

d) gamen onder linux heeft bij het gewone publiek een behoorlijke slechte naam maar daar komt langzaam aan verbetering in, ookal holt soms linux net een beetje achter op windows gebasseerde games, but blame it the makers van de games zelf, niet linux.

er is op de wikipedia, ik dacht op de nederlandse uitvoering, een lijst van open source games, zowel free als commercieel...alleen onder KDE zijn er niet veel via de adeptmanager te downloaden, dus zul je eerst moeten checken of via een Konsole (sudo actie) de game wel te downloaden is. zoek dat zelf maar uit...:)

nog een laatste, als linuxchiqnoob weet ik deze informatie door linux en kubuntu fora's, websites, handleidingen grotendeels GOED te lezen, de tijd nemen, Google en de Wikipedia raadplegen. Ik neem aan dat als je naar porno kan surfen, dan kan je als man zijnde ook naar gepaste informatie surfen.... (lol)

mocht iemand DAAR verstand van hebben, ik ben op zoek naar het spel Jump 'n Bump. ....how to via adept of via mijn konsole te installeren

Gr, Chiq ;)
LinuxChiq heeft dit bericht gewijzigd op 14-01-2007 om 21:27.
Geen Avatar
weet iemand hoeveel ruimte je moet hebben voor ubuntu 7.10 install? :?
Reageer op dit artikel

Gelieve je te houden aan de algemene fatsoensnormen bij het reageren op Techzine. Goede en slechtereacties hebben invloed op je hoeveelheid punten.Tevens zal de redactie actie ondernemen tegen herhaaldelijke slechte reacties.Eventuele fouten in dit artikel kunnen via de article reportgemeld worden.

TZML Toolbar:
kleiner groter resize bold italic underline strike sub sup ul ol quote split url url me
Smilies:
:) :( :o :D ;) :P :p (lol) :@ :\'( ;{ :? :s :9
captcha
Verzenden: