Adverteren?

Je bent hier: Techzine » Tweaks » Overige » Capaciteit van harde schijven onder Windows 2000 en XP

Capaciteit van harde schijven onder Windows 2000 en XP

Vrijdag 22 oktober 2004 01:12 door dat zou je wel willen weten!
Views 11084, Reacties (35)

De besturingssystemen Windows XP en Windows 2000 herkennen de totale capaciteit van IDE- harde schijven niet zodra die boven de 128 GB komt. Je wilt echter wél alle 160GB schijfruimte van je harde schijf gebruiken.


Tip: Er zijn twee mogelijkheden om dit probleem op te lossen. De eerste en eenvoudigste methode bestaat uit het installeren van de laatste Service Packs.
Bij Windows XP moet je service pack 1 of bij Windows 2000 Service Pack 3 van de website van Microsoft downloaden, hierdoor zal de schijf wel herkent worden als een volledige 160GB.

Als je geen Service Pack van Windows wilt of terugschikt voor de enorme download-tijden, hoef je de overige opslagcapaciteit van je harde schijven niet als verloren te beschouwen. Een kleine aanpassing in het register is ook voldoende.

Allereerst open je de register-editor.
Ga naar sleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControl-set\Services\atapi\Parameters.
Met een rechter muisklik op de map Parameters voeg je via Nieuw -> DWORD- of Reg_DWORD-waarde een nieuw item toe met de naam EnableBigLba.
Geef deze de waarde 1. Dit doe je door met je rechter muisklik op de nieuwe sleutel te klikken en via Wijzigen de waarde 1 in te vullen.
Zorg er wel voor dat het Grondtal op Hexadecimaal staat.

Na een herstart van je pc wordt de harde schijf meer dan 128 GB door Windows XP of Windows 2000 goed herkend. Als je de drive al geformatteerd had, wordt de teruggewonnen opslagruimte als een ongeformatteerde partitie weergegeven.

We bedanken londemanmp voor het insturen van deze tweak.

Download: Register import bestand

Er zijn 35 reacties

Geen Avatar
goede tweak, hiermee kan je veel mensen helpen. en zijn ook veel mensen blij mee, en volgens mij werkt die.
Avatar
waarom deze tweak niet eerder op tz?:P toen ik nog geen adsl had, duurde t te lang om sp1 te downloaden en heb dus 2 maanden met een 127 gig hd geleefd ipv 200
Avatar
oww dankje dankje dankje!
bij mijn 200GB schijf had ik dit probleem en had geen flauw idee waar het aan lag.. (echter had ik wel SP1 geïnstalleerd..) ik had maar 126GB ipv 200GB

Kortom geweldige tweak! (aangezien ik gistere mijn schijf trug heb gehad:P)
Avatar
Ik heb nog meedere goede Tweaks voor Tweakzone, zal ze binnenkort insturen.

Maar deze Tweak werkt wel .. ;)
Geen Avatar
dit vind ik niet echt een tweak.. want dit valt niet onder de catogorie computer versnelle/ verbeteren ( dat vat ik onder tweaken )
Geen Avatar
Waarom zit dit eigenlijk niet in de standaard Windows installatie verpakt :??
Nu moet je via regedit de zooi overhoop gaan gooien.
Avatar
Geen Avatar
deze tweak roeleert :) zeker handig..heb 'm alleen niet nodg met mn [NOG] 40GB! binnekort ws. wel.. :D
Geen Avatar
Tip: Er zijn twee mogelijkheden om dit probleem op te lossen. De eerste en eenvoudigste methode bestaat uit het installeren van de laatste Service Packs.
Bij Windows XP moet je service pack 1 of bij Windows 2000 Service Pack 3 van de website van Microsoft downloaden, hierdoor zal de schijf wel herkent worden als een volledige 160GB. -> eh, de laatste SP voor win2000 is SP4 en voor XP is de laatste SP2, dus de eerste zin klopt niet...
Avatar

Quote:

Op 24-10-04 00:25 schreef Ak47tr:
dit vind ik niet echt een tweak.. want dit valt niet onder de catogorie computer versnelle/ verbeteren ( dat vat ik onder tweaken )


Dan spreek je jezelf tegen , je zegt dat tweaken j e computer verbeteren is , dus als jij van 127 naar meer gaat , dan is dat ook verbeterd , dus is het wel een tweak ;)

Goeie tweak btw , maar ik heb die echter wel al eens gezien , weet alleen niet meer waar :??
Geen Avatar
offlineSim Simon, ICT-liefhebber, 31 Okt 2004, 01:23
-1
Ik had er totaal geen behoefte aan, maar toch leuk dat het er is voor de mensen in nood. ;) :)
Avatar

Quote:

Op 29-10-04 00:10 schreef Smoel:
Tip: Er zijn twee mogelijkheden om dit probleem op te lossen. De eerste en eenvoudigste methode bestaat uit het installeren van de laatste Service Packs.
Bij Windows XP moet je service pack 1 of bij Windows 2000 Service Pack 3 van de website van Microsoft downloaden, hierdoor zal de schijf wel herkent worden als een volledige 160GB. -> eh, de laatste SP voor win2000 is SP4 en voor XP is de laatste SP2, dus de eerste zin klopt niet...


Voor Windows 2000 weet ik niet sinds welke SP dit erin zit. Voor XP is het wel sinds SP1 en niet pas sinds SP2. M'n vader heeft een 250 GB hdd en dat werkte al met SP1 goed.
Avatar
het is wel erg als er nu nog mensen zijn die geen SP1 hebben....
Avatar
offlinez-man, ICT-liefhebber, 3 Nov 2004, 15:55
-1
Vanochtend kwam mijn bestte vriend de man van ems taxipost aan met me 160 gb hdd (+ thermalright sp-97). Ga de tweak nu uitvoeren :P.
Geen Avatar

Quote:

Op 30-10-04 19:16 schreef error:
[..]

Dan spreek je jezelf tegen , je zegt dat tweaken j e computer verbeteren is , dus als jij van 127 naar meer gaat , dan is dat ook verbeterd , dus is het wel een tweak ;)

Goeie tweak btw , maar ik heb die echter wel al eens gezien , weet alleen niet meer waar :??


nee dit is niet je computer verbeteren maar een probleem die je hebt met je computer als die maar 124 gb herkent :P mja ieder zijn eige menning en mijn mening is dat ze dit beter in het FAQ kunnen zetten van HA ofzo..
Avatar
offlinez-man, ICT-liefhebber, 4 Nov 2004, 12:34
-1
:P

werkt
Avatar
uhmm niet om het een of ander.. maa rik heb mun 200GB schijf weer trug en had SP1 al geïnstalleerd.. maa hij ziet nog steeds maar 127GB.. heb die tweak uitgevoerd.. maar ik zie nog geen extra partitie bij Deze Computer :??
Avatar
offlinez-man, ICT-liefhebber, 9 Nov 2004, 21:18
1

Quote:

Op 04-11-04 13:26 schreef SykoSander:
uhmm niet om het een of ander.. maa rik heb mun 200GB schijf weer trug en had SP1 al geïnstalleerd.. maa hij ziet nog steeds maar 127GB.. heb die tweak uitgevoerd.. maar ik zie nog geen extra partitie bij Deze Computer :??


je moet hem wel partitioneren he.

Rechtermuisknop op deze computer, beheren, vaste schijven en dan klikken op wat je over hebt niewie partitie en volgde wizard ;)
Avatar
offlineWinux, ICT-professional, 16 Nov 2004, 11:17
-1
Nou bij mij werkt die tweak dus echt niet he.
Ik heb hem uitgevoerd opnieuw opgestart en hij ziet hem nog steeds maar als 128 gb van de 200gb
Avatar
Achja.. Microsheize :D
Avatar
Hij werkt niet , er moet iets verkeerd in staan...
Geen Avatar
als je gewoon eens windows legaal koopt en sp1 en 2 download heb je dit probleem niet...
Avatar
Nouw, ik had eerst alleen XP allemaal bijna legaal (oke, je snapt ut wel), maar hij herkent mn Maxtor schijf van 160GB moeiteloos...sterker nog. Nadat ik SP1 en SP2 (toch maar gedaan) geinstalleerd heb is het zelfs 163GB geworden.
RageWind heeft dit bericht gewijzigd op 03-12-2004 om 18:12.
Geen Avatar
volgens mij is deze tweak niet echt zinvol, meestal zal het aan de BIOS liggen dat de grotere harde schijven niet ondersteunt worden en slechts als 128GB worden gezien.
Geen Avatar

Quote:

Op 05-12-04 15:01 schreef BlackLion:
volgens mij is deze tweak niet echt zinvol, meestal zal het aan de BIOS liggen dat de grotere harde schijven niet ondersteunt worden en slechts als 128GB worden gezien.


Niet dus :??
heb een splinternieuw moederbord (A8V van asus) en de bios geupdate maar de harddisk werd niet herkent. Met deze tweak was het zo opgelost :P
Geen Avatar
werkt niet by my..ik heb windows xp + sp2, herkent het niet, sp2 eraf gegooid, die sleutel ingevoegd en werkt nog steeds niet, terwijl ik toch een 160GB hdd heb..zie ook geen "vaste schijfen" staan. Maja B:{
Avatar
offlineCommandor, ICT-liefhebber, 4 Jan 2005, 11:36
0
Werkt dit ook bij windows 98se.

ik heb 1 archos(Q-disk) van 120 gb
kan nu 8 gb gebruiken :(
Avatar
kan dit oook met een sata hd?
Geen Avatar
ik denk dat alleen mensen hier een bericht platsen bij wie het tweak heeft gewerkt! Bij mij dus niet :( :(. Ik had al SP1 op me pc en SP2 wil die ook niet. Dus heb ik ff de rest gedaan wat erbij stond en dus werkt ie ook niet :(! Ik heb een 160 gig scijf!
Geen Avatar
jezus wat een k*t zooi joh...had k net een 200GB HDD gekocht geeft ie hem aan als 127....:( maja, nu k dit lees wor k weer blij...thx mense :D
Geen Avatar

Quote:

Op 03-12-04 18:11 schreef RageWind:
Nouw, ik had eerst alleen XP allemaal bijna legaal (oke, je snapt ut wel), maar hij herkent mn Maxtor schijf van 160GB moeiteloos...sterker nog. Nadat ik SP1 en SP2 (toch maar gedaan) geinstalleerd heb is het zelfs 163GB geworden.


uhh...ik heb um ook bijna legaal (van me pa gekopieerd) marre bij mij herkent hij em nie bij de 2de optie. en de eerste optie wil die nie doen omdat hij zegt dat me windows serial number nie klopt..:o hoe ken k er nou wel 200GB van make ipv 127GB ???
Geen Avatar
(lol, 3 reacties na elkaar..maja) tis al gelukt, k heb ff een key-gen voor XP gedownload en nu heb k SP1 + SP2 geinstaleerd en nu geeft XP hem wel aan als 200 GB....:D:D:D thx voor de tweak...mzzl
Geen Avatar
hmmm ik heb het ff met die regedit geprobeerd alleen met welke software kan ik die partities formatten zodat ik die tezien krijg??? thx!
Geen Avatar
Euhm... Wordt de schijf geformateerd of moet hij geformateerd worden met deze tweak ???

Ik heb namelijk al gebruik gemaakt van die 128gig :?
Geen Avatar
Bedankt was een super tip
Reageer op dit artikel

Gelieve je te houden aan de algemene fatsoensnormen bij het reageren op Techzine. Goede en slechtereacties hebben invloed op je hoeveelheid punten.Tevens zal de redactie actie ondernemen tegen herhaaldelijke slechte reacties.Eventuele fouten in dit artikel kunnen via de article reportgemeld worden.

TZML Toolbar:
kleiner groter resize bold italic underline strike sub sup ul ol quote split url url me
Smilies:
:) :( :o :D ;) :P :p (lol) :@ :\'( ;{ :? :s :9
captcha
Verzenden: