2min

Het overleg tussen de Nederlandse telecomproviders, het Ministerie van Financiën en de Autoriteit Consument en Markt heeft niets opgeleverd. Dat betekent dat de verkoop van abonnementen waarbij een smartphone "gratis" wordt geleverd voortaan valt onder de wet koop of afbetaling, oftewel een lening.

Telecomproviders moeten op korte termijn bij al hun reclame-uitingen de mededeling "Let op, geld lenen kost geld" gaan opnemen en ook een rentepercentage communiceren. Daarnaast moesten ze bij de verkoop van een abonnement met een smartphone, waarbij de waarde hoger ligt van 250 euro, de consument registreren bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) in Tiel. Tot slot worden telecomprovider verplicht om uit te zoeken of een consument wel in staat is om zijn maandelijkse telefoonlasten te betalen, voordat er een abonnement wordt aangegaan. De telecomprovider moet dus een kredietcheck gaan uitvoeren.

De telecomproviders zijn niet blij met deze beslissing van het Ministerie van Financiën, zij hadden liever gezien dat hun voorgestelde gedragscode was geaccepteerd. Zij zijn er ook van overtuigd dat de gedragscode beter is voor de consument dan de zware eisen die nu worden gesteld. Het Ministerie van Financiën zag dat echter anders. Volgens het Ministerie had de gedragscode een beperking gelegd op de concurrentie tussen de providers. Maandenlang is er overleg geweest tussen alle partijen, maar zonder resultaat en nu grijpt het Ministerie naar het zwaarste middel, de wet koop op afbetaling.

Volgens Dijsselbloem was er geen zicht meer op overeenstemming, want de providers willen de toestelprijzen altijd gelijk houden, of een klant in een keer betaald of verspreid over een contractperiode. Dat betekent dat er geen kortingen mogelijk zijn en dat is een beperking van de concurrentie. De Tweede Kamer is nu op de hoogte gesteld en nu is het even afwachten of dit verhaal nog een staartje gaat krijgen.