Cybersecurityrisico’s technologie zelfrijdende auto’s

Security
Cybersecurityrisico’s technologie zelfrijdende auto’s

Veel autofabrikanten zijn bezig met het ontwikkelen van een zelfrijdende auto, en ook de Rijksoverheid stimuleert de ontwikkeling hiervan. De zelfrijdende auto heeft volgens voorstanders veel voordelen. Zo zouden zelfrijdende auto’s zorgen voor een lager brandstofverbruik en het aantal auto-ongevallen en files flink verminderen. Toch zijn er ook mensen die zich zorgen maken over deze futuristische technologie. Een zelfrijdende auto rijdt namelijk op software, en software kan gehackt worden.

Hackgevoeligheid zelfrijdende auto

Al verschillende onderzoekers hebben aangetoond dat de software van auto’s te hacken is. Zo toonde onderzoekers van de Universiteit van Californië vijf jaar geleden al aan dat hackers de remmen van rijdende auto konden activeren. En in 2015 bewezen hackers Charlie Miller en Chris Valasek dat ze op afstand een Jeep Cherokee konden hacken en besturen. En hierbij gaat het nog niet eens om auto’s die volledig zelfstandig rijden. Met de komst van de zelfrijdende auto komen er auto’s op de markt die een internetverbinding nodig hebben om te kunnen functioneren, of compleet afhankelijk zijn van externe sensoren.

De gevaren van beveiligingsproblemen

Het is natuurlijk erg gevaarlijk als kwaadwillende hackers een auto compleet kunnen besturen. Terroristen zouden zelfrijdende auto’s kunnen hacken om botsingen te veroorzaken. Daarnaast is een zelfrijdende auto door de technologie zeer makkelijk te traceren. De informatie die de auto opslaat en uitzendt zou door hackers bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden om auto’s te stelen of om publieke personen te traceren.

Autofabrikanten gebruiken hackers

“Een cyberincident is een probleem voor iedere autofabrikant in de wereld. Het is een kwestie van openbare veiligheid,” zei Mary Barra, CEO van General Motors, vorig jaar in een speech. Dit jaar nam de autofabrikant de hackers Charlie Miller en Chris Valasek in dienst om de technologie van hun zelfrijdende auto’s te verbeteren. Ook Tesla schakelt hackers in om de veiligheid van hun auto’s te waarborgen. Met het ‘bugcrowd’-programma van deze autofabrikant worden hackers die een veiligheidslek ontdekken beloond met een geldbedrag tussen de 100 en 10.000 dollar.

Wet- en regelgeving

De eerste zelfrijdende auto’s komen waarschijnlijk binnen vijf à tien jaar op de markt, maar het zal nog wel even duren voordat de eerste compleet zelfrijdende auto’s op de openbare weg verschijnen. De Nederlandse wet- en regelgeving is namelijk nog niet klaar voor de zelfrijdende auto. Een van de meest besproken onderwerpen blijft de aansprakelijkheid; moet de bestuurder nog een autoverzekering afsluiten of ligt die verantwoordelijkheid bij de fabrikant? Maar er wordt vanuit de rijksoverheid gelukkig ook onderzoek gedaan cybersecurity. Er zullen veiligheidsnormen moeten vastgesteld waar autofabrikanten zich aan moeten houden.

Dit is een ingezonden bijdrage over cybersecurity van de zelfrijdende auto.