Commvault CEO over Veeam: We hebben de plank volledig misgeslagen

Tijdens ons bezoek aan Commvault Go, het jaarlijkse partnerevenement van Commvault, hadden we de mogelijkheid om met de CEO van Commvault, Bob Hammer, te praten. Onder andere over de opkomst van Veeam en hoe hij daar tegenaan kijkt.  

“We hebben de plank volledig misgeslagen”

Of zoals hij het in het Engels zei: “We completely screwed up”. Hammer stelt dat de marktpositie die Veeam momenteel bezet ook door Commvault ingevuld had kunnen worden. Er zijn alleen kansen laten liggen en zo ontstond ruimte voor een partij als Veeam om die in te vullen. Wat Veeam goed gedaan heeft is een simpele applicatie in de markt zetten waar vrijwel iedereen mee kan werken. Het voorziet in een noodzakelijke behoefte, backup en beschikbaarheid, op een zeer eenvoudige manier.

Iets waar Commvault ook in kan voorzien, maar tijdens de opkomst van Veeam waren de producten van Commvault veel te ingewikkeld. Daardoor kozen bepaalde klanten uiteindelijk voor Veeam en niet voor Commvault. Hammer stelt dat ze Veeam als het ware hebben binnengelaten.

Innovatie sneller toepassen

Commvault heeft van die periode ook veel geleerd want flink wat producten en procedures zijn binnen het bedrijf op de schop gegaan. Hammer beschrijft dat de ontwikkelafdeling alle vrijheid heeft binnen Commvault. Dat gaat in een sneltreinvaart, waarbij allerlei nieuwe technologieën en oplossingen ontwikkeld worden die de producten van Commvault uiteindelijk beter zullen gaan maken.

Volgens Hammer werkt de ontwikkelafdeling nog steeds in een razend tempo, maar vind er nu meer samenwerking en afstemming plaats met de productmanagers en de sales- en marketingorganisatie. Om ervoor te zorgen dat nieuwe innovaties ook sneller worden geïntegreerd in Commvault producten. Daarnaast heeft Commvault met de nieuwe webinterface het gebruik van de software veel eenvoudiger gemaakt. Voor de echte enterpriseklanten is er nog steeds de Java-applicatie met 1001 knopjes en features, maar kan 90 procent van de klanten uit de voeten met de nieuwe webinterface die veel simpeler is, maar ook wat beperkter qua functionaliteit.

Tot slot is Commvault veel actiever geworden in het verzamelen van feedback van klanten, maar ook in het doen van analytics binnen de eigen producten, om te zien welke features klanten gebruiken, welke niet, en waar er nog verbeteringen mogelijk zijn.