6min

Tags in dit artikel

, ,

Vorige week werd Techzine door EA uitgenodigd om de launchparty van Battlefield 2142 bij te wonen. Uiteraard lieten we ons dat geen twee keer zeggen en daarom trokken King en xenon richting Scheveningen, alwaar we bij The Game Syndicatie (TGS) de beschikking kregen over een computer en een netwerk waarover we tegen andere aanwezigen konden spelen.


EA had flink haar best gedaan om het pand van TGS in Scheveningen om te toveren tot een ijspaleis. Op de vloer lag overal sneeuw en ijs en de letters BF2142 waren in ijs uitgehakt en stonden achter de bar.
Na een korte toespraak van EA konden we direct de strijd aangaan met de andere aanwezigen. Wat onze ervaringen daarin waren, lees je op de volgende pagina.

Het spel

Voordat we konden inloggen moesten we eerst onze clantag invoeren, die we helaas niet ingame zagen voor onze nickname. We konden de instellingen en controls aanpassen op de launchparty maar aangeraden werd dat we de grafische instellingen lieten staan zoals we wilden. Het viel op dat dat er nog geen widescreen resoluties zijn, terwijl we wel op widescreen monitoren speelden. Een nadeeltje, ook al kan je waarschijnlijk zelf weer in de configfiles het een en ander instellen.

EA had voor de gelegenheid een server opgezet, waarbij we de nieuwe spelmode Titan konden uittesten op verschillende maps. Het eerste wat opviel is de lage loopsnelheid, die viel nogal tegen. Je kan deze snelheid in de loop van het spel echter opwaarderen met upgrades en bonussen.

Zoals bekend van de andere BF spellen kun je spawnpoints kiezen. In de Titan mode kun je ook op de Titan spawnen. De bedoeling van het spel is om je eigen Titan, een vliegend gevaarte, te beschermen en die van de vijand te vernietigen. Je hebt daarvoor gelukkig hulpmiddelen, want de titans zijn zwaar bepantserd. In de map zijn meestal vijf raketsilo’s gebouwd. Deze kan je overnemen en vervolgens worden de raketten naar de titan van de tegenstander geschoten. Als de schilden neer zijn kan je het schip enteren.


Door de raketsilo’s in te nemen kun je de vijandelijk Titan bestoken

Gelukkig hebben ze bij EA nagedacht over deze mode. Je kan als soldaat op verschillende manier op de vijandelijke titan komen. Bijvoorbeeld door je met een APC af te laten schieten in een launchpod, of door met een heli landen op het achterdek. Op het voordek spawnt de tegenstander, maar ikzelf kon geen weg vinden vanuit mijn spawnpositie op de titan om op het achterdek te komen zonder voertuigen. Gelukkig maar, want als je met vier man de titankern aan het slopen bent is bezoek het laatste waar je op wacht.

Om de silo’s in handen te krijgen die nodig zijn voor het neerhalen van de schilden hebben we aardig wat sloopmaterieel. Beneden de titan staat een voertuigenpark voor je klaar met redelijk wat voertuigen. Er zijn snelle terreinbuggy’s of de langzamere mech’s. Ook hebben we weer een aantal tanks en de APC met launchpods. De mechs heb ik alleen in het midden van de paar maps gevonden en zijn niet overpowered zoals veel mensen dachten. Al met al een leuk wagenpark waar je je als schietgraag persoon zeker mee kunt vermaken.


De mechs zijn de opvallendste verschijning in het spel en een zeer goede aanvulling.

Op de titans zelf zijn er ook nog twee heli’s. Eentje is vrij snel en kan maar twee personen mee nemen. Onderop is een koepel met een machinegeweer en de piloot moet het doen met een paar doelzoekende raketten. De andere heli is wat langzamer en heeft plaats voor meer manschappen. Deze heeft ook het broodnodige geschut van enkele machinegeweren. Ideaal om naar de titan te vliegen van de tegenstander en met een mannetje of acht naar binnen te stormen.

Toen ik de heli’s indook om eens te gaan vliegen viel het me mee dat de besturing nog lekker simpel is, een joystick is niet noodzakelijk, het toetsenbord en de muis voldoen prima.


De heli’s zijn prima te besturen met muis en toetsenbord
en zijn perfect om de titan mee te enteren.

Als je creatief denkt te zijn en zonder je maatjes gaat spelen ben je relatief beperkt in de keuze van classes. Er zijn er vier, te weten recon, assault, support en anti-tank. Als recon heb je een sniperrifle. De class heeft voor mij een beetje een special operations tintje, en ik heb me laten vertellen dat er nog wat gadgets zijn voor deze class maar die heb ik nog niet kunnen vinden, die moeten waarschijnlijk unlockt worden. Als assault heb je een lekker submachine geweer en een medkit, altijd handig als je gewond raakt. Ik heb zelf een redelijke tijd gespeeld maar met drie clips in de hand en één in het wapen is het spel snel over als je alleen gaat rennen zonder ammosupport. Als support ben je het beste in de titan. Die heeft namelijk naar schatting 5.000 kogels nodig om van binnenuit uitgeschakeld te worden. Als support heb je een flinke gun, gelukkig is een sproeifestijn uitgesloten, omdat je wapen oververhit raakt als je de trekker niet op zijn tijd loslaat. Na enkele seconden afkoelen kan je de gun weer leegschieten. Ook heb je een ammopack bij je om opnieuw ammo te krijgen. Deze kan je, net als de medikit, neerleggen op het veld of in de titan. Zo kunnen je maten gelijk ammo halen om verder te knallen. Als anti-tank heb je het grootste speelgoed in handen, een rocket launcher. Zoals de naam zegt, is deze class goed tegen tanks. Ook in de titan heeft dit lekkere voordelen.

Qua gameplay wende ik snel aan de wat andere indeling die ik gewend was. Er was gelukkig een sprint button die je wel nodig hebt op zulke grote maps. En de voertuigen waren ook allemaal lekker simpel te besturen, een joystick is helemaal geen vereiste. De mode die we speelden, Titan, is een goed concept. Alleen zijn de mogelijkheden als alleenstaande gamer wat beperkt. Je hebt dus een goed team en goede communicatie nodig. Verder is er nog een klein pluspuntje, je kan op veel plekken spawnen. Silo’s van je maten, het wagenpark, de titan maar ook bij je maten in de tank of heli.


Een goede samenwerking is essentieel om het spel te kunnen winnen

Nu we het speelgoed behandeld hebben hebben we alleen nog een plek om elkaar af te slachten nodig. We hebben twee maps gespeeld. De layout van de maps is niet heel bijzonder, maar wat me wel boeide was de aanwezigheid van veel interactieve dingen. Zo stonden er ook op de map her en der gevechtsposten verspreid die je kon innemen. Echt een pluspunt als je een silo moet bewaken die je net veroverd heb. De vijand komt dan vaak massaal aanzetten als ze merken dat je hun silo veroverd heb. Verder zijn de maps goed bewerkt en hebben beide kanten evenveel voordeel als nadeel van de maps. Zo zijn er bergen waar je niet tegenop kunt rijden en zijn de silo’s goed verdeeld.

Qua graphics kon ik op de PC’s bij de launchparty niet het uiterste eruit trekken, maar als ik de screenshots moet geloven ziet het er op de next-gen PC’s goed uit. Ondanks dat we op 1024×768 speelden en de details op high stonden, zag het er zeker niet slecht uit. Hoewel ik mooiere games heb gezien, zijn de graphics zeker geen punt om de game op af te kraken.

Conclusie

Het einde van deze kleine preview is alweer in zicht. Nog een kleine conclusie dan maar.

De game heeft een goed thema, je merkt ook echt de vele futuristische eigenschappen van guns, voertuigen en de maps. De sneeuw is ook echt aanwezig en de mech’s zijn echt de mooiste uitvinding die het hele futuristische thema aanwakkeren.

De voertuigen zijn stuk voor stuk simpel te besturen, dus een joystick is geen vereiste. De wapens en classes zijn goed gebalanceerd en je hebt iedere class hard nodig in de game, dus een goede samenwerking van het team is wel hard nodig.

Al met al is het een heerlijke game, maar als je echt actief iedere avond een goede pot wilt spelen zou het joinen van een clan zeker geen slechte stap zijn. Alleen ben je snel uitgespeeld. Binnenkort kun je trouwens op Techzine de review van het complete spel terugvinden.