5min

Tags in dit artikel

, ,

Het is inmiddels al weer ruim drie jaar geleden dat ik een artikel schreef over de Google Search Appliance. De Google Search Appliance, kortweg GSA genoemd, zijn fysieke zoekservers die binnen bedrijfsnetwerken kunnen worden ingezet om het intranet doorzoekbaar te maken. Het is een Enterprise-dienst van Google die zich richt op groot zakelijk gebruik en gestaag de markt heeft weten te veroveren in de afgelopen jaren. Inmiddels heeft Google ongeveer 60 procent van deze zoekmarkt in handen en is het dus ook marktleider. Techzine hield een interview met Eric de Muinck Keizer, hoofd van de Enterprise Search afdeling in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. De Muinck Keizer kon ons alles vertellen over de aankomende versie van de Google Search Appliance, versie 7.0.

Drie jaar geleden hadden we ook al een interview met Eric de Muinck Keizer, destijds was hij leidinggevende voor alle Google Enterprise-producten binnen de Benelux. Inmiddels is hij doorgegroeid binnen Google en staat hij aan het hoofd van de Enterprise Search-afdeling van Google voor Europa, het Miden-Oosten en Afrika. In die drie jaar is er het een en ander veranderd en Google staat nu op het punt om de volgende stap te gaan maken met Search Appliance. Een nieuwe versie zal veel nieuwe mogelijkheden gaan toevoegen aan de GSA en zal het product nog succesvoller moeten gaan maken.

Voordat we ingaan op deze nieuwe versie stelden we de Muinck Keizer enkele vragen over de ontwikkelingen van de GSA. Google had drie jaar geleden ongeveer 25.000 klanten die gebruik maakten van één of meerdere de search appliances. Inmiddels is dit aantal gestaag toegenomen en heeft Google 40.000 implementaties gedaan. Hoeveel appliances er precies actief zijn kon De Muinck Keizer ons helaas niet vertellen, hij gaf wel aan dat veel bedrijven ook een appliance hebben voor ontwikkeldoeleinden en in sommige gevallen ook als back-up unit. Het totaal aantal actieve appliances zou dus zomaar drie keer zoveel kunnen zijn.

Het aantal van 40.000 maakt ook duidelijk dat Google zich echt richt op groot zakelijke klanten. Dit product is niet langer interessant voor het midden- en kleinbedrijf. Dit was drie jaar geleden nog anders, toen Google de Google Mini had. Google Mini was een kleine, meer betaalbare variant van de Search Appliance. Volgens De Muinck Keizer bleek echter dat veel bedrijven de Google Mini gebruikten als zoekfunctionaliteit voor hun website. Dit was iets waar de Google Mini op zich prima voor geschikt was, maar Google heeft hiervoor een beter product in de vorm van Google Site Search. Dit product is helemaal gericht en geoptimaliseerd op het aanbieden van een zoekmachine voor websites en daarmee meer geschikt dan de Google Mini. Om deze reden heeft Google dan ook besloten de Google Mini te beëindigen en klanten met een Google Mini te laten overstappen.

Voor grote klanten is de mogelijkheid wel blijven bestaan om de Search Appliance in te zetten als zoekmachine voor hun website. Het product is echter veel geschikter om dienst te doen als interne zoekmachine. Volgens De Muinck Keizer is uit onderzoek gebleken dat werknemers gemiddeld 1 tot 10 uur per week op zoek zijn naar informatie en in veel gevallen niet succesvol blijken te zijn. De Google Search Appliance kan voor deze werknemers mogelijk de oplossing bieden.

Een Search Appliance is in staat om alle documenten binnen een intranet te indexeren en doorzoekbaar te maken. Een Search Appliance kan veel verschillende databases en fileservers indexeren en doorzoekbaar maken. In versie 7.0 zijn de mogelijkheden verder uitgebreid, zo is het nu ook mogelijk om omgevingen in de Cloud doorzoekbaar te maken, ook is de ondersteuning voor Sharepoint flink verbeterd en komt er ondersteuning voor Sharepoint 2010. Verder zijn Salesforce- en SAP-omgevingen ook te indexeren door een GSA.

Volgens De Muinck Keizer heeft Google goed geluisterd naar de feedback van de eindgebruikers van de Search Appliance, om versie 7.0 echt een stuk beter te maken. De standaard zoekinterface is daarom ook uitgebreid met veel bekende functies van Google.com die nog niet in de appliance zaten. Denk hierbij aan document preview, Google Translate, uitgebreid zoeken en een nieuw uiterlijk voor zowel de zoekpagina’s als de beheerdersomgeving. De zoekpagina’s zijn uiteraard wel volledig aan te passen aan de layout en stijl van het bedrijf.

Na wat kritische vragen van onze kant, kwam naar voren dat Google Translate standaard is uitgeschakeld en beschikbaar is als optionele functie. De reden hiervoor is dat voor de vertaalfunctie kort verbinding gemaakt moet worden met de vertaalservers van Google. Deze servers vertalen de informatie voor de gebruiker, maar slaan deze niet op aldus Google. Voor bedrijven en overheden die gebruik maken van de GSA kan dit echter wel een reden zijn om deze functie uitgeschakeld te laten. Gevoelige gegevens mogen simpelweg niet gecommuniceerd worden met externe partijen, ook niet met de vertaalservers van Google.

Twee andere opvallende uitbreidingen zijn sociaal en mobiel. Onderwerpen die we tegenwoordig wel vaker zien terugkomen, maar nu ook in een Enterprise-product. Google heeft ervoor gekozen om ook Google+-pagina’s van het bedrijf volledig doorzoekbaar te maken. Ook Sharepoint en Salesforce spelen hierin een rol van betekenis. Het doorzoekbaar maken van Facebook en Twitter is een lastige opgave, aangezien deze bedrijven dat niet zomaar toelaten, om die reden ontbreekt ondersteuning hiervoor dan ook.

De andere functionaliteit is mobiel zoeken. Volgens De Muinck Keizer is er voor alle populaire mobiele platformen een app beschikbaar; Android, Blackberry, iOS en Windows Phone, waarmee gezocht kan worden binnen een search appliance. Hiermee kunnen werknemers niet alleen meer met hun computer, maar ook met hun smartphones en tablets zoekopdrachten uitvoeren. Iets wat ook handig kan zijn voor mensen die onderweg zijn of geregeld thuiswerken.

Helaas heeft Techzine de nieuwe Google Search Appliance niet zelf kunnen bekijken en we kunnen dan ook niet zeggen hoe goed de verbeteringen van Google zijn in deze nieuwe versie. Wel hebben we bij Google de vraag open staan of het mogelijk is een Search Appliance te testen in onze eigen omgevingen en op ons eigen kantoor, Google komt nog bij ons terug met het antwoord of dit mogelijk is.

Wel kunnen we met zekerheid zeggen dat de strategiewijziging van Google om te stoppen met de Mini ervoor heeft gezorgd dat dit product echt alleen nog interessant is voor groot zakelijke klanten. Om een idee te geven van de prijsstelling; Google biedt de Search Appliance aan vanaf 15.000 dollar, voor dat bedrag krijgt men een licentie voor 2 jaar voor 500.000 documenten. Voor licenties over een langere periode of voor meer documenten moet uiteraard meer worden betaald, De Muinck Keizer benadrukte wel dat de prijs niet linear oploopt, maar afvlakt bij een hogere afname.