4min

Apple heeft gisteren een hele lading producten gepresenteerd van de nieuwe iPhone 6s en iPhone 6s Plus tot een grote 12,9 inch iPad en een nieuwe Apple TV. Het belangrijkste nieuws werd tussen neus en lippen door verteld maar heeft wel degelijk een grote impact. Apple gaat direct concurreren met telecomproviders door zelf een abonnement aan te bieden, de vraag is echter of het daarbij blijft.

Apple maakte bekend dat het met een abonnement komt vanaf 32 dollar per maand met een looptijd van 24 maanden. Gebruikers die kiezen voor zo’n abonnement krijgen van Apple een simlockvrije iPhone 6s met 16GB aan opslagcapaciteit, gebruikers die een iPhone willen met meer opslagcapaciteit betalen een hoger maandbedrag, 32,41 dollar per maand voor 16GB, 36,58 dollar voor 64GB en 40,75 dollar voor 128GB. Daarnaast zijn alle abonnementen voorzien van Apple Care+, dat is een extra garantie zodat de iPhone gedurende de volledige looptijd onder de garantie valt, ook worden twee ongelukjes gedekt durende de looptijd, bijvoorbeeld als je het toestel laat vallen en het scherm breekt of het toestel in de wc laat vallen.

Zodra de gebruiker 12 keer zijn maandbedrag heeft betaald komt het in aanmerking voor het upgradeprogramma van Apple. Je kan er dan voor kiezen het abonnement open te breken en je iPhone 6s om te ruilen voor een iPhone 7. Het maandbedrag zal waarschijnlijk hetzelfde blijven maar de contractperiode wordt weer op 24 maanden gezet. Kies je ervoor om niet te upgraden dan betaal je gewoon het contract af en mag je de iPhone 6s houden.

Apple gaat hiermee op de stoel en het verdienmodel van de telecomproviders zitten. Die bundelen namelijk hun abonnementen met smartphones zodat ze meer marge kunnen maken. Nu wordt de smartphone ze min of meer afgepakt en zullen veel meer klanten kiezen voor simonly omdat ze het toestel al via Apple krijgen. De reden dat Apple dit doet is simpelweg omdat het op deze manier meer omzet en winst kan maken. Het bedrijf ontvangt voor een iPhone 6s 24 maal een bedrag van 32,41 dollar, dat komt neer op een totaal van 777,84 dollar per iPhone. Dat is bijna voldoende om de adviesverkoopprijs en Apple Care+ te dekken, 699 dollar en 79 dollar komt op 778 dollar, het verschil is slechts 16 cent.

Met dit abonnement worden de telecomproviders buitenspel gezet en kan Apple de marge die normaliter naar de telecomproviders gaat ook in eigen zak steken. Tel daarbij op dat lang niet alle klanten gebruik zullen maken van Apple Care+ en Apple gaat de komende jaren nog meer winst maken op de iPhones.

Apple gaat telecomproviders verder buitensluiten

Als de telecomproviders denken dat Apple’s inmenging in hun zaken daarmee stopt dan hebben ze het mis. De eerste stap is de introductie van dit abonnement, dat wordt op dit moment alleen nog in de Verenigde Staten aangeboden, maar Apple heeft tijdens de presentatie gezegd dat het op termijn wereldwijd beschikbaar zal komen. Over een paar maanden waarschijnlijk ook gewoon in Nederland en België te krijgen.

Daarna zal de volgende stap gaan volgen en dat is het afschaffen van de simkaart. Er wordt internationaal al gewerkt aan een uniforme oplossing in smartphones zodat de simkaart overbodig wordt. Uiteindelijk is het anno2015 wel een beetje vreemd dat je nog steeds afhankelijk bent van een stukje karton met een waardeloze chip om verbinding te maken. Zodra de simkaart is afgeschaft en geïntegreerd in de toestellen, binnen nu en twee jaar, krijgen de telecomproviders te maken met nog meer inmenging van Apple.

Als je een iPhone inschakelt zal je in de toekomst aan de iPhone moeten vertellen bij welke provider je een abonnement hebt. Het kan echter ook zijn dat je nog geen abonnement hebt of dat je contractvrij bent en dus mag overstappen naar een andere provider. De keuzes die je dan op het scherm te zien krijgt zijn ongetwijfeld niet op alfabet gesorteerd maar op de provider die het meeste wil betalen aan Apple om zijn abonnementen via de iPhone te slijten.

Al met al kunnen de telecomproviders erop rekenen dat hun winstmarges de komende jaren alleen maar kleiner worden omdat Apple machtig genoeg is om ze onder druk te zetten. Apple beschikt namelijk over een hele grote groep potentiële klanten en dat geeft macht. Hetzelfde kan natuurlijk gezegd worden over Samsung dat ook een gigantisch marktaandeel heeft. Samsung zal ongetwijfeld hetzelfde proberen als de simkaarten zijn afgeschaft, maar Apple is de eerste met zo’n uitgekookt abonnement.

De concurrentie tussen telecomproviders zal in elk geval weer flink oplaaien, maar de vraag is nog even of alleen Apple daar rijker van wordt of dat de consument ook minder gaat betalen.