4min

Vanmiddag was ik te gast bij Dell voor de Dell Solutions Tour 2015, een klant- en partnerevenement waar aandacht is voor nieuwe producten en diensten en waar Dell een blik geeft in de toekomst van het bedrijf. Waar de CEO van Dell, Michael Dell, zeer inspirerend kan spreken over zijn bedrijf, was de openingskeynote vanmiddag van Jeannine Peek, de algemeen directeur van Dell Nederland, het tegenovergestelde. Zeker toen ze zei dat ze de toekomst niet kan voorspellen was ze mij kwijt, ik vind het een vreemde uitspraak, de klanten en partners komen juist om dat te horen. Via de inhoudelijke sessies werd duidelijk dat Dell het de komende jaren moet hebben van Big Data en de Cloud.

De Dell Solutions Tour 2015 is een echt klant en partnerevenement. Een paar honderd mensen waren bijeengekomen om alle nieuwe Dell producten te bekijken en zich te laten voorlichten over nieuwe producten en diensten. Zoals ik in de introductie al duidelijk maakte vond ik de openingskeynote niet geslaagd, want uiteindelijk willen klanten en partners van Dell horen waar de kansen liggen en waar ze geld mee kunnen verdienen en dus ook hoe de toekomst eruit ziet.

Er waren diverse inhoudelijke sessies waarvan ik de meeste helaas niet heb kunnen bijwonen, want je kan maar op één plek tegelijk zijn en met vier sessies tegelijk loop je toch wat mis. Ondanks dat de openingskeynote tegenviel was er voor de klanten en partners nog best wat te leren en te verdiepen. Zo heb ook ik inhoudelijk nog wel wat meegekregen tijdens een rondgang langs de stands en tijdens de inhoudelijke sessies. De groei in de IT-sector en ook voor Dell zit hem vooral in Big Data en Cloud-producten. Big Data klinkt voor veel bedrijven nog als een ver van mijn bed show, maar ook in het MKB maakt Big Data een grote opmars, want door de juiste data te verzamelen en te analyseren kan je hele waardevolle analyses maken en op basis daarvan kunnen weer beslissingen worden genomen. Dell stelt dat partners hun omzet met 50 procent kunnen verhogen als ze een goed Big Data-aanbod gaan aanbieden, daar liggen dus duidelijk kansen.

De andere groeiparel is niet geheel verrassend de cloud. Dell biedt zijn partners de mogelijkheid om hardware op maat af te nemen die ingezet kan worden om een eigen cloud te bouwen. Daarbij kan Dell alleen de essentiële hardware leveren dus zonder software en beheeroplossingen van Dell, het is dan aan de partner om een software- en netwerkoplossing erop los te laten die de cloud tot leven wekt. Dell kan echter ook kant en klaar producten leveren met een private cloud omgeving in je eigen netwerk of datacenter. Dit kan een compleet rack zijn met daarop een lokale Azure Cloud die naar wens gekoppeld kan worden aan de publieke Azure Cloud, maar deze kan ook standalone draaien. Daarnaast komt Dell binnenkort ook met kleinere oplossingen en heeft het nu al de PowerEdge Converged Solution, waarbij je een SAN en maximaal vier blades in één compacte behuizing tot je beschikking hebt. Deze PowerEdge is populair bij bedrijven voor kleine cloudomgevingen en om externe kantoren aan te sluiten op het bedrijfsnetwerk.

Er zijn ook bedrijven die om wat voor reden dan ook niet met Microsoft Azure willen werken, of die liever kiezen voor een lokale partij, daarvoor werkt Dell nauw samen met ITON en diverse andere partners.

Veel bedrijven zijn volgens Dell al druk bezig met de cloud en met andere nieuwe technologieën, volgens Dell ontstaat bij veel bedrijven daardoor de situatie dat de oude technologie naast de nieuwe technologie draait en het beheer van beide ook geheel gescheiden verloopt. Dit is uiteraard niet efficiënt en kost enorm veel tijd en dus ook geld. Een echte oplossing is niet direct voor handen al probeert Dell wel met oplossingen te komen en die zoekt het in nieuwe applicaties die het beheer van zowel oude en nieuwe technologieën mogelijk maken. Dit lukt helaas niet altijd want Dell probeert zoveel mogelijk gebruik te maken van open standaarden, bij nieuwe technologieën is dat wel altijd mogelijk maar bij oude technologieën helaas niet.

Tot slot waarschuwt Dell zijn klanten en partners ook om de cloud niet uit de hand te laten lopen, blijf je eigen Chief Cloud Officer en zorg ervoor dat de cloudinstances gebruikt worden waar ze voor zijn bedoeld. Ook waarschuwt het bedrijf om het aantal cloudproviders te beperken. Dell ziet bij sommige bedrijven al de situatie ontstaan dat er cloudinstances draaien bij een groot aantal providers, waardoor het overzicht verloren gaat en sommige omgevingen niet goed kunnen samenwerken of de juiste data niet altijd op de juiste plek aanwezig is.

De cloud is in veel gevallen een goedkopere oplossing, maar dat voordeel kan alleen behouden blijven als het overzicht ook aanwezig is binnen de IT-afdeling. Over EMC is nog steeds weinig te melden, deze overname gaat nog zeker zes tot acht maanden duren, tot die tijd blijven de bedrijven gewoon gescheiden opereren. Wel betekent de overname van EMC door Dell dat Microsoft met Azure een belangrijke partner is voor Dell maar minder ver lijkt te gaan dan bijvoorbeeld de samenwerking tussen Hewlett Packard Enterprise en Microsoft. Zo zijn de woorden preferred partner niet gevallen bij Dell.