IBM maakt industrieën efficiënter met Mobile First voor iOS

Op het Mobile World Congress heeft Techzine zich verdiept in de intensieve samenwerking tussen twee grootmachten, namelijk Apple en IBM. Deze twee techgiganten hebben nu ongeveer twee jaar een exclusieve samenwerking, waarbij IBM zich echt richt op de enterprisemarkt. Maar wat doet IBM precies en hoe profiteert Apple daarvan en vice versa?

Ik had een interview met Katharyn White van IBM, haar functie bij IBM is; "Apple Sales and Go-to-Market Global Leader at IBM". Zij weet als geen ander welke enterprise-applicaties er bij IBM worden ontwikkeld, hoe deze in de markt worden gezet en wat de toegevoegde waarde ervan is.

De samenwerking tussen Apple en IBM brengt het minimalistische ontwerp en de hardware van Apple samen met de cloud en analytische kennis van IBM. Samen weten deze bedrijven echt oplossingen te ontwikkelen die complete industrieën veranderen. Voor degene die zich nu afvraagt ‘maar moet dat perse op iOS’: nee, dat hoeft niet, maar daar heeft IBM wel voor gekozen.

Wat IBM de afgelopen twee jaar gedaan heeft is meer dan 100 base-apps ontwikkelen, die als doel hebben bedrijven efficiënter te laten werken. White zegt hierover dat een app altijd een probleem moet oplossen en echt iets moet bijdragen, niet slechts een klein beetje. Alle apps hebben op een of andere manier dan ook een analytische inslag, waarbij data wordt gebruikt die al beschikbaar is in het bedrijf. Tot slot moet de app ook echt mobiel zijn en niet vervangbaar zijn door een desktopcomputer.

Dat klinkt misschien nog een beetje vaag, maar met de voorbeelden van apps die IBM mij getoond heeft wordt snel duidelijk wat ze hiermee bedoelt.

App voor piloot

Zo ontwikkelde IBM een base-app die de piloot van een vliegtuigmaatschappij helpt bij het beslissen hoeveel kerosine hij of zij moet tanken voor de volgende vlucht. In deze app wordt rekening gehouden met de weersverwachting, de tijd die nodig is om te taxiën, de extra vliegtijd die nodig is voor het geval het vliegtuig moet uitwijken naar een ander vliegveld, het type vliegtuig, het gewicht, etc. Hoewel je wellicht zou verwachten dat je hierdoor een hele uitgebreide en geavanceerde app krijgt te zien, is juist het tegenovergestelde het geval. Deze applicatie bevat slechts vier schuifbalken en door deze te bewegen krijgt een piloot heel snel te zien hoeveel kerosine er nodig is voor de vlucht.


Wellicht vraag je je af waarom dit zo belangrijk of handig is. Bij vliegtuigmaatschappijen vormt de brandstof 30 tot 40 procent van de totale kosten. Daarnaast kost het ook kerosine om kerosine te vervoeren, want hoe meer er wordt getankt hoe meer het vliegtuig weegt en hoe meer kerosine de motoren daardoor moeten verbruiken. Door ervoor te zorgen dat een vliegtuig niet veel te veel kerosine meeneemt kan een maatschappij dus flink wat geld besparen. Volgens White heeft IBM een klant die in het eerste jaar al 20 miljoen dollar heeft bespaard met deze app.

App voor Steward(ess)

Om even in de vliegwereld te blijven: IBM heeft ook een app voor de steward(ess) ontwikkeld. Deze app maakt direct verbinding met de cloud en biedt de mogelijkheid om extra diensten te bieden aan passagiers in de lucht. Als een vlucht vertraagd is en passagiers gaan hun aansluitende vlucht missen, moeten ze vaak wachten tot ze zijn aangekomen op het vliegveld waar ze moeten overstappen, om daar vervolgens op zoek te gaan naar een balie van de vliegtuigmaatschappij om hun vlucht om te boeken. De app die door IBM is ontwikkeld geeft de stewardessen op de eerste vlucht al een melding dat een aantal passagiers hun transfer niet gaan halen. De stewardess kan op basis van stoeltoewijzing in de lucht al naar de passagier gaan om hem of haar dat mede te delen, maar ook meteen op een iPad de mogelijkheden tonen om de vlucht om te boeken en die boeking ook uitvoeren.


Dit is van enorme waarde voor de klanttevredenheid, de passagier weet namelijk meteen waar hij of zij aan toe is en hoeft niet op het vliegveld te gaan zoeken naar een balie, in de rij te staan zonder kennis over de voortzetting van de reis. Natuurlijk heeft nog niet elke vlucht op dit moment de beschikking over een internetverbinding, al is dat een kwestie van tijd, maar volgens White kan een vliegtuigmaatschappij er ook voor kiezen om een aantal grondstewardessen met een iPad bij de gate neer te zetten, als mensen aankomen en een gemiste transfer hebben. Ook dat biedt een stukje extra klantvriendelijkheid.

App voor monteurs

Een compleet andere baseapp die door IBM is ontwikkeld is voor monteurs die bij mensen thuis reparaties komen uitvoeren. Dit proces heeft IBM helemaal geoptimaliseerd, in één oogopslag kan een monteur zien hoeveel afspraken hij of zij vandaag heeft. De app biedt ook een omschrijving van de taak die uitgevoerd moet worden, toont handleidingen van de producten in kwestie, veelvoorkomende oplossingen bij dit probleem, contactgegevens van collega’s die hier veel kennis van hebben en zelfs trainingsvideo’s kunnen worden aangeboden. Als een monteur dan een klus moet klaren die hij niet zo vaak doet, kan hij van te voren even 10 minuten kijken hoe deze het best kan worden aangepakt.


In de app is ook een timer opgenomen, zodat bijgehouden kan worden hoelang er gewerkt wordt aan de klus. Ook kan de opdracht worden afgerond en kan de klant direct op de iPad van de monteur tekenen als de opdrachten zijn afgerond. Er kan zelfs een stukje voorraadbeheer worden geïntegreerd voor onderdelen. Wederom een enorme simpele app die geen uitleg behoeft als je deze voor het eerst ziet.

IBM ontwikkelt applicaties die iedereen direct snapt en die een industrie echt efficiënter maakt. Over alle handelingen wordt goed nagedacht en er wordt gekeken hoe dat makkelijker en vooral sneller kan. Uiteindelijk zullen veel bedrijven geen kosten hebben aan de apps van IBM, want onder de streep leveren ze stuk voor stuk juist geld op. Als het personeel efficiënter en sneller werkt heb je ook minder personeel nodig. Daarnaast gaat in veel gevallen de klanttevredenheid omhoog.

IBM richt zich op enorm veel industrieën die het bedrijf allemaal hoopt te hervormen, naast applicaties voor monteurs en de vliegtuigmaatschappijen heeft IBM ook apps voor onder andere banken, overheden, retailorganisaties, spoorwegen, telecommaatschappijen, en verzekeraars.

Zes weken

Om als organisatie gebruik te maken van IBM’s Mobile First-applicaties hoef je slechts zes weken geduld te hebben. IBM stelt dat het zes weken nodig heeft om een base-app op maat te maken voor elke klant. In die zes weken worden de apps in de huisstijl van het bedrijf gemaakt, wordt de app aangesloten op alle datasystemen van de klant en waar nodig op die van IBM. Ook wordt de app verder op maat gemaakt, want elke businesscase is anders en daar komen speciale eisen uit voor.

IBM heeft in elk geval zeer grote industrieën waar veel geld in om gaat in korte tijd weten te veranderen en efficiënter weten te maken. Door de eigen analytische kennis en de insteek van deze producten weet IBM apps te leveren die onder de streep geen geld kosten, maar geld opleveren. Voor Apple heeft deze samenwerking uiteraard ook een enorme meerwaarde, want voor elke klant die IBM binnenhaalt verkoopt het bedrijf duizenden iPads.