3min

Cloud, cloud en cloud

Hoeveel de meeste klanten van Citrix op dit moment gebruik maken van XenServer in combinatie met XenDesktop en XenApp is het cloudaanbod ook enorm in trek. De samenwerking met Microsoft werpt zijn vruchten af en elk kwartaal sluiten zo’n 1000 nieuwe bedrijven zich aan bij Citrix. Dat is een stevige groei, zeker als je bedenkt dat Citrix op dit moment meer dan 400.000 bedrijven voorziet van zijn diensten. De cloud is wel een aanbod dat nog verder moet groeien de komende jaren en uiteindelijk enorm belangrijk zal gaan worden. Waarschijnlijk belangrijker dan XenServer, maar dat zegt Citrix nog niet. Citrix heeft wel bekendgemaakt dat alle toekomstige ontwikkelingen eerst in de cloud beschikbaar komen en daarna pas in on-premise oplossingen zoals XenServer. Op het moment dat iemand ervoor kiest om Citrix Cloud af te nemen, is er een managementlaag nodig, voor het beheer, bij het aanmaken van een Citrix Cloud account kiest de klant in welke Azure-regio deze managementlaag moet worden uitgerold. Azure biedt inmiddels zijn clouddiensten aan in 30 regio’s, waardoor er vrijwel altijd één in de buurt van de gebruiker is. Vervolgen kan de klant zelf bepalen waar de Citrix-producten zoals XenDesktop en XenApp moeten worden uitgerold. Dit kan eveneens in Azure zijn, maar ook in een eigen datacenter of bijvoorbeeld in Amazon Web Services of Google Cloud Platform. Er is dus geen enkele verplichting om alles in Azure te hosten. Het bedrijf kiest zijn eigen datacenter of cloudprovider.

Niet alles is perfect

Voor een bedrijf wat een aantal jaar geleden ten dode was opgeschreven en overduidelijk in de etalage stond heeft het een enorme comeback gemaakt. De samenwerking met Microsoft, de cloudstrategie en de duidelijke focus rond beveiliging helpt Citrix enorm bij een ontwikkeling richting de toekomst. Op de vraag of Citrix nu nog te koop is wordt ontwijkend gereageerd, het lijkt erop dat Citrix zichzelf goed ontwikkeld, maar als een techgigant bereidt is een enorme zak met geld op tafel te leggen is alles te koop. De waarde van het bedrijf is nu ruim 12 miljard dollar, een koopje is Citrix dus in elk geval niet. Qua marketing en communicatie kan Citrix nog wel wat verbeteren. Wij hebben diverse gesprekken en interviews nodig gehad om alle producten goed uit elkaar te houden en inzichtelijk te krijgen welke nu voor on premise bedoeld zijn en welke juist voor de cloud. Op een gegeven moment kregen we een presentatie te zien waarin Citrix Workplace is geopend in de applicatie Citrix Receiver en waarbij Citrix Workplace een storefront is voor XenDesktop, XenApp en enkele andere Citrix-applicaties. Vervolgens gebruikt Citrix de term Workplace ook nog eens voor meerdere diensten. In onze gesprekken komt snel naar voren dat de Citrix experts zelf ook regelmatig moeite hebben om alles uit elkaar te halen. De conclusie is dan ook vrij snel gemaakt, dat het allemaal wel wat eenvoudiger kan en een duidelijke scheiding tussen on premise en cloud geen kwaad kan.