4min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Gisteren werd laat op de avond bekendgemaakt dat Google en Lenovo overeen waren gekomen dat laatstgenoemde Motorola overneemt voor 2,91 miljard dollar. Een overname die wij in elk geval niet zagen aankomen, de reacties op de redactie liepen uiteen van WAT? WHUT? WTF? Hoezo dat?. Maar wat is dan het geheim achter deze overname?

De strategie van Lenovo is redelijk bekend, het bedrijf is op dit moment de grootste pc-fabrikant en laat duidelijk weten dat de smartphone- en tabletmarkt het volgende doelwit zijn. In China deelt Lenovo al de lakens uit als we kijken naar marktaandeel, maar in Europa en de Verenigde Staten valt nog genoeg te winnen. Vorig jaar liet het bedrijf weten in 2014 de Europese en Amerikaanse markt te willen veroveren, begin januari kwam het daarop terug en liet het weten dat de VS voorlopig even in de wacht stond en dat het bedrijf zich eerst ging richten op Zuid-Amerika. Wij hebben Lenovo toen meteen om een reactie gevraagd omtrent Europa, maar daarover wilde het bedrijf niets kwijt. Nu verandert de strategie opnieuw, want met het inlijven van Motorola koopt Lenovo als het ware marktaandeel in de Verenigde Staten.

Motorola is door Google in de kleine twee jaar dat het bedrijf diens eigendom is geweest flink afgeslankt. Het bedrijf heeft flink gereorganiseerd, banen geschrapt en heeft onderdelen afgestoten en verkocht. Lenovo koopt uiteindelijk een smartphonefabrikant in zeer afgeslankte vorm, de patenten die Motorola bezit -de reden dat Google besloot Motorola te kopen- blijven eigendom van Google, maar Lenovo krijgt er wel een licentie op. Project Ara, dat bedoeld is om een modulaire smartphone te ontwikkelen gaat ook niet naar Lenovo, maar blijft in handen van Google, dit project zal waarschijnlijk verhuizen naar Google X. Dat team is verantwoordelijk voor grote innovaties zoals Google Glass, zelfrijdende auto’s en internet via luchtballonnen.

Motorola is op dit moment voornamelijk actief in de Verenigde Staten, waar het een redelijk succes heeft geboekt met de Moto X. Maar het succes van de Moto X en Moto G heeft tot op heden niet geleid tot de opleving van Motorola waar Google wellicht op had gehoopt, al lijkt de recent geïntroduceerde Moto G het in Nederland goed te doen, zie onze review. Motorola was nog steeds een verliesgevend onderdeel van Google. Dat Google het bedrijf daarom liever verkoopt is op zich wel logisch, maar waarom Lenovo ervoor kiest Motorola te kopen, is mij een raadsel.

"Met Motorola koopt Lenovo zich in de Amerikaanse markt"

Eerder waren er al geruchten dat Lenovo zou overwegen om BlackBerry over te nemen, ik denk wel dat Motorola dan een betere keuze is. Persoonlijk had ik het wel logischer gevonden als Lenovo ervoor had gekozen om HTC over te nemen. Met Motorola koopt Lenovo zich als het ware in op de Amerikaanse markt, in Europa heeft Motorola tot op heden weliswaar weinig te vertellen. Als Lenovo ervoor had gekozen om HTC in te lijven, had het ook in Europa meteen voet aan de grond gekregen.

De successen van HTC zijn natuurlijk wel flink verminderd de afgelopen jaren, maar HTC heeft in Europa een netwerk van distributeurs en retailers, Motorola is pas net begonnen met dit opnieuw op te bouwen. Ook ben ik van mening dat de Sense-interface van HTC, of je er nu van houdt of niet, wel degelijk een meerwaarde biedt omdat het onderscheidend is ten opzichte van andere Android-fabrikanten. Motorola biedt een vrijwel kale Android-ervaring, een trucje dat elke fabrikant zonder al te veel moeite kan nabootsen.

Uiteraard speelt de prijs ook een rol, Motorola wordt nu ingelijfd voor 2,91 miljard dollar, de actuele beurswaarde van HTC is inmiddels weggezakt tot omgerekend 3,7 miljard dollar. Slechts 800 miljoen dollar meer dan dat Lenovo nu betaalt voor Motorola. Nu heb ik ook geen 800 miljoen dollar in een oude sok liggen, maar voor Lenovo is 800 miljoen dollar helemaal niet zoveel geld. Dit kleine verschil in waarde tussen Motorola en HTC maakt de overname van Lenovo alleen maar vreemder.

Het zou natuurlijk kunnen dat Lenovo heeft geprobeerd HTC over te nemen, maar dat HTC hieraan weigerde mee te werken. Zo zou alleen een vijandige overname overblijven, wat weer andere nadelen met zich meebrengt. Het kan ook zijn dat Google bepaalde afspraken en beloftes heeft gemaakt aan Lenovo met de verkoop van Motorola, waardoor de deal wel ineens heel interessant wordt.

"HTC zou een veel betere koop zijn geweest"

De grote vraag is dan wat heeft Google beloofd. Een voor de hand liggend antwoord zou marketingbudget kunnen zijn, of het maken van de volgende Nexus-toestellen. In elk geval blijf ik het een vreemde zet van Lenovo vinden, HTC zou een veel betere koop zijn geweest. Wellicht dat binnenkort duidelijk wordt wat voor Lenovo de grote meerwaarde van Motorola is, ten opzichte van HTC. Misschien trekt Lenovo gewoon nog een keer de portemonnee en neemt het ook HTC over, wie zal het zeggen.

In elk geval is dit een zaak om nauwlettend in de gaten te houden, als jij wel een goede reden ziet voor Lenovo om Motorola in te lijven, lezen we het graag in de reacties.