3min

De afgelopen jaren ben je misschien al eens op de WTFJeans gestuit. Mijn interesse werd in ieder geval gauw gewekt en het verhaal achter het ontstaan van deze speciale broeken voor nerds bleek ook nog eens herkenbaar. Het bedrijf introduceert inmiddels al de derde editie van de WTFJeans, de eerste versie kwam in 2009 op de markt.

Het verhaal

Programmeur Pedja Puselja was het op een dag zat. Hij was lekker op zijn fijne stoel aan het programmeren en zijn iPhone ging weer eens over. Elke keer als dit gebeurde moest hij veel moeite doen om het ding uit zijn broekzak te halen, of opstaan om er makkelijker bij te kunnen. De oplossing lag voor de hand: Puselja voorzag zijn broeken van een zak die wat verder van het kruis af zat, waardoor hij zijn telefoon indien nodig zonder strubbelingen kon pakken.

Puselja’s vrienden zagen dat idee ook wel zitten en vroegen hem om ook voor hen broeken te maken. De speciale broeken verspreidden zich vervolgens als een olievlek, want ook de vrienden van die vrienden zagen de meerwaarde ervan in en vroegen om één of meerdere exemplaren. Na verloop van tijd werd het duidelijk dat er onbewust een gat in de markt was gevonden en werd het idee gebruikt om een speciaal bedrijf op te richten onder de naam WTFJeans.

Het eerste product

De eerste commerciële versie van WTFJeans was uitgerust met een speciale smartphonezak, bekleed met microfiber. Het voordeel daarvan is dat het scherm van je telefoon schoon wordt gemaakt, elke keer dat je hem in je zak steekt of er weer uithaalt. De eerste ‘bètaversie’ genaamd V1 Beta werd in maart 2009 uitgebracht in een kleine oplage van 100 stuks.

Aan de hand van feedback van de kopers werden verschillende kleine aanpassingen doorgevoerd, waarna de definitieve V1 beschikbaar werd gesteld. WTFJeans wisselde bijvoorbeeld van een ontwerp met lage heup naar een normale heuphoogte, om de welbekende bouwvakkersdecolleté te voorkomen.

PayPal Incident

WTFJeans kreeg veel aandacht vanuit de pers en consumenten en op de tweede dag van de verkoop ontstond er een groot probleem dat ook wel bekend staat als het PayPal Incident. De rekening van WTFJeans werd geblokkeerd en de verkoop kon daardoor niet voortgezet worden. De reden voor de blokkade was dat PayPal geen betalingen aanneemt wanneer de leverperiode langer dan 20 dagen is. Na contact met PayPal werd de blokkade tijdelijk opgeheven, maar het kostte veel tijd en moeite om de problemen definitief uit te zwaaien. De problemen zorgden ervoor dat WTFJeans een pauze van twee jaar nam.

V3

Inmiddels is WTFJeans weer back in business en toe aan de derde editie van de broek. De tweede versie was een eenvoudige doorontwikkeling en werd aangepast op de afmetingen van de iPhone 5, ook werd een zakje voor een USB-stick toegevoegd. De derde versie bevat aanzienlijk meer aanpassingen. WTFJeans koos ervoor om de zak voor een USB-stick weer te verwijderen omdat iedereen nu de cloud gebruikt.

De grote vooruitgang is te vinden in de gebruikte stof. De WTFJeans V3 is gemaakt van vochtafstotende nanotechnologie, zodat geknoeide vloeistoffen gewoon als druppels van de broek aflopen. Wel moet gelijk gezegd worden dat dit materiaal na 20 tot 40 wasbeurten niet meer werkt.

Ook sluit V3 goed aan op een ontwikkeling die we al eerder zagen: Het tegengaan van straling van smartphones. De broek is voorzien van een speciaal ‘schild’ dat je voor een wasbeurt moet verwijderen en waarmee 99,999% van de radiatie van je telefoon wordt tegengegaan terwijl je toestel wel gewoon blijft werken. Dat kan nooit slecht zijn voor je gezondheid.

Beschikbaarheid

De WTFJeans worden geproduceerd door het Europese familiebedrijf Breeches dat al 85 jaar bestaat. Doordat niet is gekozen voor de goedkoopste materialen noch productiepartner is de prijs van de broeken niet gering. In de webshop kan je een exemplaar kopen voor 127 euro, daar komen nog verzendkosten bovenop.

Wil je meer weten over het verhaal achter WTFJeans? Bekijk dan de speciale pagina op de website!