4min

Panda, één van de algoritmes van Google om de kwaliteit van een website te bepalen, is nu onderdeel van het ‘core algoritme’. Dit nieuws, dat onlangs naar buiten kwam, heeft heel wat stof doen opwaaien in de wereld van de zoekmachine optimalisatie. Panda was voorheen namelijk een volledig losstaand proces, dat onafhankelijk van de andere ranking factoren van Google opereerde.

Wat zijn de effecten en op welke manier gaat deze wijziging de ranking van websites beïnvloeden? Verwijst Google Panda hiermee naar de geschiedenisboeken of wordt Panda juist belangrijker dan ooit?

Sancties voor websites met een lage kwaliteit

Jaren geleden had de kwaliteit van websites geen invloed op hoe hoog de website in de zoekresultaten verscheen. Websites die vol stonden met advertenties en content van belabberde kwaliteit konden op die manier, zonder veel problemen, hoog in de zoekresultaten komen. Om deze trend tegen te gaan introduceerde Google in 2011 een nieuw algoritme genaamd Panda, dat specifiek bedoeld was om de kwaliteit van websites te beoordelen. Google gebruikt naar eigen zeggen een core algoritme met meer dan 200 factoren om de positie van een website in de zoekresultaten te bepalen, maar het Panda algoritme stond hier volledig los van.

Panda heeft betrekking op de hele website, niet op slechts één pagina. Een pagina van de website kon dus volgens het core algoritme hoog eindigen, maar dit resultaat was niet definitief. De Panda-score van de website kon roet in het eten gooien, en dan vooral op een negatieve manier. Wanneer Panda de kwaliteit van een website negatief beoordeelde, kon dit resulteren in sancties. Je kon verbeteringen aanbrengen, maar de Panda score werd pas vernieuwd bij de nieuwe Panda update. En die nieuwe update kon soms wel een jaar op zich laten wachten.

Een frustratie die bij menig websitebeheerder leefde, was dat je er nooit zeker van was dat een lagere ranking veroorzaakt werd door Panda sancties, of door een andere factor. Een Panda sanctie was in sommige gevallen echter overduidelijk, bijvoorbeeld als de ranking precies rondom een Panda update drastisch daalde. In deze gevallen was het echter nog steeds niet duidelijk wat er dan precies, in de ogen van Panda, kwalitatief slecht was aan de website. Dit maakte het zeer lastig en vaak tijdrovend om van Panda sancties af te komen.

Panda is geen losstaand algoritme meer; of toch wel?

Google heeft onlangs naar buiten gebracht dat Panda nu geen losstaand algoritme meer is, maar deel uitmaakt van het core algoritme om de ranking van websites te bepalen. Ze hebben hierbij niet vermeld sinds wanneer Panda op deze manier werkt. Er is in het weekend van zaterdag 9 januari 2016 een update geweest in het core algoritme van Google waarbij websites ineens grote schommelingen zagen in hun ranking. Dit kan duiden op een Panda update, maar om verwarring te voorkomen vermeldt Google echter expliciet dat Panda niet meegenomen is in deze specifieke update.

Dit zorgt voor verwarring. Google geeft aan dat Panda nu geïntegreerd is in het core algoritme, en dus geen losstaand algoritme meer is. Echter geven ze ook aan dat Panda niet meegenomen is in de laatste update van dit zelfde core algoritme. Dit impliceert dat Panda individueel aan of uit gezet kan worden bij een update van het core algoritme. Is het dan niet indirect zo dat Panda nog steeds op zichzelf staat?

Google heeft er een handje van om niet alles naar buiten te brengen, en dat lijkt ook hier weer het geval te zijn. Ze hebben echter wel de toevoeging gegeven dat Panda niet real-time draait, waar bijvoorbeeld Penguin dit wel zal gaan doen. Ook de mogelijkheid van een “alom aanwezige” Panda is hiermee dus voorlopig uitgesloten.

Welke effecten heeft de Panda-wijziging in de praktijk?

Dit nieuws heeft een vloedgolf aan meningen en verwachtingen veroorzaakt in de SEO-gemeenschap, maar volgens mij valt het vooralsnog allemaal wel mee. Panda is nu onderdeel van het core algoritme, maar dit betekent niet dat Panda ook bij elke update van dit algoritme “aan” staat. Het is dus nog maar de vraag hoe vaak Panda in de praktijk zal updaten.

Gebaseerd op het verleden is één ding zeker: het core algoritme van Google update zal vaker worden ingezet dan één keer per jaar. Er bestaat dus een goede hoop dat Panda updates in ieder geval vaker dan één keer per jaar zullen plaatsvinden. De toekomst zal uitwijzen of Panda prominenter dan ooit aanwezig zal zijn of dat het gereduceerd wordt tot slechts één van de vele ranking ‘signals’.

Met dank aan dr-discount.nl voor de illustraties