5min

Apple heeft afgelopen maandag tijdens de presentatie van de nieuwe kleinere iPhone en kleinere iPad Pro een aantal grote fouten gemaakt. Zo deed Phil Schiller, hoofd van Apple’s marketing, de uitspraak dat het enorm triest is dat er 600 miljoen pc’s in omloop zijn die ouder zijn dan vijf jaar. Om vervolgens te stellen dat veel mensen die een iPad Pro kopen afkomstig zijn van een Windows PC. Apple denkt ook die 600 miljoen pc’s te kunnen vervangen met een iPad Pro, maar daarmee slaat Apple de plank volledig mis. Het bedrijf zit op een dood spoor qua strategie.

De uitspraken en cijfers van Apple zijn op enorm veel manieren uit te leggen en Apple heeft er een handje van om die naar hun eigen waarheid te buigen. Vaak komen ze ermee weg, maar deze keer laten ze zien dat ze zijn doorgeslagen en de toekomstvisie de nodige scheuren vertoont.

Het feit dat er meer dan 600 miljoen pc’s in omloop zijn die ouder zijn dan vijf jaar heeft namelijk meerdere redenen en is helemaal niet zo triest. Om te beginnen is het gebruik van pc’s afgenomen omdat we steeds meer op onze smartphone doen. Hierdoor is de behoefte voor een nieuwe pc gedaald, natuurlijk heeft iedereen nog steeds een pc nodig met een groter scherm dan een smartphone, voor het geval er documenten opgesteld moeten worden, of het nou gaat om een sollicitatiebrief of het doen van je belastingaangifte. Dat kan echter ook prima op een oudere pc.

Onder die 600 miljoen pc-gebruikers zijn ongetwijfeld veel mensen die helemaal geen nieuwe pc kunnen betalen en daarom hun oude pc aanhouden. Die mensen hebben groot gelijk; met een pc van vijf jaar oud kan je nog steeds goed meekomen, zolang je maar geen zware games wil spelen. Apple kijkt wellicht teveel naar de thuismarkt waar mensen een lening afsluiten om een iPhone of een nieuwe pc te kopen, maar in Europa is men zich meer bewust van de nadelen van geld lenen en zit sparen meer in onze cultuur.

Het feit dat veel iPad Pro-gebruikers afkomstig zijn van een Windows-pc is op veel manieren te verklaren, maar de meest voor de hand liggende is dat de meeste computersystemen in omloop gebruik maken van Windows. We kunnen echter ook een draai geven aan het verhaal zoals Apple dat doet en stellen dat bestaande Mac- en iPad-gebruikers de meerwaarde van een iPad Pro niet zien. De vraag is ook hoeveel iPad Pro’s Apple tot op heden heeft verkocht, want dat zijn er nog geen miljoenen.

Apple denkt dat het een groot gedeelte van die 600 miljoen pc-gebruikers kan overtuigen om een nieuwe iPad Pro te kopen, want volgens Apple kan de iPad Pro die taken prima overnemen. Ik denk dat die strategie volledig gaat mislukken en de massa gewoon kiest voor een nieuwe Windows-laptop. De iPad Pro is om te beginnen duurder dan veel Windows-laptops, verder mist de iPad Pro een van de belangrijkste basisbehoeften van deze groep gebruikers, namelijk ondersteuning voor een muis. Apple denkt er veel te gemakkelijk over om gewoon even de muis te kunnen schrappen, bij mensen onder de 30 gaat dat misschien wel lukken, maar iedereen erboven is opgegroeid met de muis en kan niet zo makkelijk zonder.

Verder is iOS een gesloten systeem waar niet alle applicaties zomaar op kunnen draaien. Zeker voor zakelijke gebruikers is dat een probleem. Bedrijven zitten met een lading legacy-applicaties die nog steeds gebruikt worden en waar de bedrijven niet zonder kunnen. Dat gaat niet lukken op een iPad Pro want het zijn grotendeels Windows-apps.

Apple’s toekomst niet zo rooskleurig

Apple weet nog steeds met grote evenementen en vage uitnodigingen veel media-aandacht te genereren. Ook wij schrijven met grote regelmaat over Apple. Het gaat misschien te ver om deze iPad Pro-strategie als wanhoopsactie te omschrijven, maar het voelt wel een beetje zo. Maar wanneer heeft Apple voor het laatst echt indruk weten te maken? In mijn ogen was dat bij de introductie van de eerste iPad. Daarna is het een voortzetting van het portfolio geweest met enkele nieuwe producten die mij weinig konden imponeren.

De iPhone was een megasucces, de iPad was een succes en de Mac-computers zijn de afgelopen jaren steeds een klein beetje populairder geworden. Apple heeft het succes van de iPhone en de iPad nooit meer weten te evenaren. De Apple Watch is een leuke maar vooral dure gadget voor een beperkte groep mensen, de nieuwe MacBook waarbij alle poorten zijn geschrapt is veel te vroeg en weinig succesvol.

Apple heeft een nieuw groot succesvol product nodig en dat laat veel te lang op zich wachten. Apple is er een meester in om aandeelhouders tevreden te houden, maar de vraag is hoelang nog. Het probeert tegenvallende verkoopcijfers al jaren te maskeren, door bij de introductie van een nieuwe iPhone landen toe te voegen. Of door met meer variaties van een product te komen.

De iPad is al een hele tijd op zijn retour en dat probeert Apple met de iPad Pro en deze nieuwe strategie om pc-gebruikers voor zich te winnen om te buigen. Dat gaat niet lukken en dat weet het bedrijf zelf ook, Microsoft is met Windows 10 bezig aan een hele grote opmars en de vraag is of Apple die nog kan afremmen.

Het grootste gevaar voor Apple zit in de verkoopcijfers van de iPhone, als die fors gaan dalen dan gaat de beurskoers ook omlaag. De verkoopcijfers laten al tekenen zien van een daling en de iPhone SE komt dan ook net op tijd. Daarmee kan Apple waarschijnlijk dit jaar de verkoopcijfers nog op peil houden. Het betekent echter wel dat de iPhone 7 enorm innovatief moet zijn en een groot verkoopsucces moet worden, anders komt er volgend jaar een einde aan het sprookje. De innovaties in de smartphonemarkt zijn mijn inziens wel op, dus van de iPhone 7 een megasucces maken gaat heel moeilijk worden. Apple heeft een nieuw succesnummer nodig en dat moet komen van een nieuw soort product, het is aan Apple om met het juiste product te komen.