4min

Tags in dit artikel

, ,

Iedere progressieve CEO wil data-driven, of ten minste data-enabled, zijn en deze informatie gebruiken om intelligente, onderbouwde besluiten te nemen die snelle veranderingen ondersteunen, de basis vormen voor strategieën of nieuwe inkomstenstromen creëren. Maar een data-enabled organisatie worden omvat ook het aangaan van partnerships en het kiezen voor de juiste leveranciers.

Men kan er niet zomaar vanuit gaan dat iedere cloud service-provider databasemanagement biedt. Cloudplatforms zijn fantastisch, maar het zijn slechts platforms die essentiële infrastructuur bieden, organisaties verlossen van de sleur en bijna oneindige IT-resources bieden: een startpunt in plaats van een eindpunt. Een gespecialiseerde database-partner kan je helpen nadenken over een manier waarop je kansen kunt pakken, plannen kunt activeren en middelen kunt gebruiken op basis van data.

Een onderdeel van deze transitie is het herdefiniëren van de rol van de database. Hoe denk je hier op dit moment over? Groot? Duur? Lastig te veranderen? Dat is begrijpelijk. Databases staan aan de basis van datamanagement, maar om data-enabled te worden moeten organisaties hun denkwijze aanpassen over een database, van het zien als slechts een systeem naar een aanjager van innovatie.

Denk anders en wees ambitieus

Het gebruik van data als transformationele tool betekent het opnieuw toewijzen van resources om waarde toe te voegen en mensen te stimuleren zich te gedragen als beheerders in plaats van controleurs van de infrastructuur. Start bij de basis: welke data bezit de organisatie die waarde kan toevoegen? Wat wil men doen met deze data? En hoe ziet succes eruit?

Vraag meer van de database

Ondersteuning van een gespecialiseerde database-provider helpt risico’s te elimineren en maakt een snelle reactie op incidenten mogelijk. Maar het werken met een specialist is ook de basis voor een partnership die het potentieel van data-assets begrijpt en onderzoekt. Organisaties hebben een partner nodig die innovatie stimuleert. Software-ontwikkeling gaat om evolutie en een creatief partnership is een win-win voor zowel maker als koper.

Herevalueer en voeg waarde toe

Zonder de gebruikelijke focus op het draaiende houden van de infrastructuur, wat kun je nog meer doen met je mensen? Kan een infrastructuur DBA een data-analist worden die in staat is om zakelijke vraagstukken op te lossen en waarde te identificeren in de brei van data? Kan hij/zij focussen op data lineage in plaats van zich zorgen maken over backups? Hoe bouw je cross-functionele relaties die data-expertise en line-of-business domeinkennis combineren? Het opzoeken van een partnership met de juiste cloud database-provider maakt het mogelijk om de in-house resources te richten op innovatie en geeft organisaties de kans hun missie opnieuw uit te vinden.

Beheer verandering

Het grijpen van dit soort kansen vereist een herdefiniëring van rollen, cultuur, werkzaamheden en processen. Het beheren van verandering start met storytelling, open communicatie en een duidelijk plan dat helder uitlegt wat de doelen zijn, hoe men daar wil komen en wat dit betekent voor teams en individuen.

Houd snelheid vast

Niet ieder bedrijf heeft de middelen om een Google te zijn, maar niemand heeft nog langer de luxe om zich niet aan te passen. Houd die snelheid vast en accepteer dat veel projecten leerervaringen zijn in plaats van directe of zelfs langetermijn successen. Gebruik cloud, low-code/no-code-ontwikkeling, Agile/DevOps en andere tools en technologieën voor snellere time to value en laat mensen zich richten op het gebruik van data als basis voor het gebruik van deze tools.

Geoffrey Moore had gelijk toen hij zei: “zonder big data ben je blind en doof midden op een snelweg.” Uiteindelijk moeten bedrijven evolueren van data-eigenaren naar dataminers en van analisten naar datawetenschappers die in staat zijn om besluitvorming te automatiseren en direct op veranderingen te reageren.

Vandaag de dag nemen we slechts kleine stapjes. In de toekomst zullen we door kunstmatige intelligentie en machine learning genieten van een live, panoramisch beeld van red flags en kansen. In een slimme stad weten camera’s en sensoren wanneer het verkeer vastloopt en openen automatisch extra rijstroken. Een retailsysteem bestelt bij goed weer meer barbecue-materiaal, hamburgers en bier. Dit zijn slechts voorbeelden van hoe een toekomst op basis van data eruit kan zien. We gaan naar een wereld van trigger events waar mensen alleen kleinere beslissingen nemen en waarde toevoegen aan strategische beslissingen, omdat ze zich niet meer hoeven te richten op capaciteitsplanning, disk space-management en andere beheertaken.

Uiteindelijk heeft de cloud ons een platform voor verandering gegeven, niet de status-quo. Zaken van de toekomst draaien volledig om data: hoe we het gebruiken, delen en de kracht ervan benutten.

Dit is een ingezonden bijdrage van Mark Linster, CTO bij EDB. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.