Netwerkbeheer ná COVID-19: hier moeten organisaties rekening mee houden

Abonneer je gratis op Techzine!

Binnen twee jaar wordt vijftig procent van de data gegenereerd aan de rand van netwerken voorspelt Gartner. Terwijl de wereld herstelt van de coronapandemie, speelt deze data een grote rol in de ondersteuning van bedrijven om te overleven én te groeien in het nieuwe normaal. De afgelopen maanden is er veel veranderd; reden voor veel organisaties om hun digitale-transformatietraject te versnellen en data centraal te stellen in hun strategieën.

Echter, data heeft op zichzelf niet per se waarde. Organisaties moeten data veilig kunnen verwerken en opslaan om zichzelf te kunnen ontwikkelen. En ze moeten de data kunnen analyseren en er inzichten uit kunnen halen. Op basis van die inzichten kunnen organisaties vervolgens businessresultaten bewerkstelligen.

Om het potentieel van data op succesvolle wijze bij de intelligent edge te ontsluiten, hebben organisaties een sterk, veerkrachtig en goed beveiligd netwerk nodig. Met die vereiste in het achterhoofd volgen hieronder drie uitgangspunten met betrekking tot netwerkbeheer die essentieel zijn voor digitale transformatie (en dus datasucces) in het post-COVID-tijdperk.

Automatisering

De enorme toename in het aantal apparaten dat data genereert, maakt het netwerkverkeer drukker dan ooit. Vanaf het moment dat apparaten met het netwerk worden verbonden, hebben IT-teams closed-loop, end-to-end toegangscontrole nodig. Echter, gezien de grote verscheidenheid aan apparaten die verbinding maken met het netwerk, is handmatige tussenkomst niet langer de meest praktische oplossing. Hier komt artificial intelligence (AI) om de hoek kijken.

Als een soort ‘zesde zintuig’ stelt AI teams in staat policy’s te ontwikkelen die gebruikmaken van context, zoals de gebruikersrol, het apparaattype, de certificaatstatus, de locatie of de applicatie, om elke keer snelle en nauwkeurige geautomatiseerde beslissingen te nemen. Mits op de juiste manier ingezet, kan AI zelfs aanpassingen doen nog voordat netwerkproblemen de kop opsteken. Op AI gebaseerde analytics kunnen ervoor zorgen dat wanneer een apparaat zich verdacht gedraagt, het automatisch wordt geïsoleerd. Hierdoor wordt het van het andere verkeer gescheiden, zodat dat verkeer wordt veiliggesteld.

Nog slimmer is het, wanneer AI kan voorspellen wanneer veranderingen in de toekomst nodig zijn, zoals bijvoorbeeld Aruba’s ‘Edge Serices Platform’ (Aruba ESP) dat kan. Deze functie is gebaseerd op tientallen jaren ervaring in het ontwikkelen van AI-oplossingen, en toegang tot een uitgebreide historisch dataverzameling voor het trainen van machine-learning-algoritmen. Zelfs de beste netwerkengineers kunnen urenlang bezig zijn om een probleem te identificeren; dit platform doet het werk automatisch, met een nauwkeurigheidspercentage van 95 procent. Bovendien zorgen AI-gedreven platforms met automatisering dat IT-personeel meer tijd overhoudt om zich te concentreren op innovatie en taken met toegevoegde waarde.

Flexibiliteit

Toen COVID-19 de kop opstak, werd het probleem van te complexe netwerken op basis van verschillende architecturen verergerd, zeker nu organisaties op hun locaties de juiste capaciteit willen bieden. Om dit probleem aan te pakken, moeten organisaties zich wenden tot netwerkplatformen met een eenduidige infrastructuur. Hierdoor is het hele netwerk te beheren vanaf één platform, in plaats van met meerdere applicaties voor vast, draadloos en SD-WAN. Ook zorgt deze manier van werken ervoor dat het IT-team niet langer handmatig wijzigingen hoeft te repliceren, van campus naar filiaal en van datacenter naar thuiswerkers. Een centraal platform stelt netwerkbeheerders in staat hun werk sneller en flexibeler uit te voeren.

De toename van thuiswerken, en de behoefte van netwerkbeheerders aan meer inzicht in en controle over steeds meer verschillende netwerken, heeft ook geleid tot een sterkere nadruk op cloudbeheer. Met cloud-native netwerkbeheer beschikken organisaties over meer flexibiliteit. Het biedt ze een eenvoudige en intuïtieve manier om vanuit één console de implementatie en netwerkbelofte te beheren voor draadloze, vaste en SD-WAN-topologieën.

Naarmate bedrijven zich aanpassen aan het nieuwe normaal wordt een cloudnetwerkoplossing steeds relevanter. Ze moeten een manier vinden om thuiswerken, social distancing en track-and-trace-oplossingen te ondersteunen. Wanneer een netwerkbeheerplatform vanuit een centrale hub wordt beheerd, is het in staat gebeurtenissen binnen verschillende domeinen te correleren en zo handmatige fouten, en de tijd die het kost om een issue op te lossen, terug te dringen. Dit draagt uiteindelijk bij aan de flexibiliteit van een bedrijf.

Security

Personeelsmobiliteit en thuiswerkscenario’s zorgen continu voor een uitbreiding van de IT-perimeter. Medewerkers gebruiken regelmatig persoonlijke apparaten of onbeveiligde openbare wifi-netwerken om toegang te krijgen tot zakelijke resources. En met steeds meer applicaties die zich in de cloud bevinden – of het gebruik ervan nu is toegestaan door IT of niet – is het beschermen van de data van een organisatie een nog grotere uitdaging geworden.

Daarom is het belangrijk dat organisaties overwegen een securityframework te installeren op basis van het concept dat alle entiteiten – zowel binnen als buiten de netwerkperimeter – op basis van zero trust moeten worden behandeld. In de praktijk betekent dit dat eerst de identiteit van een endpoint wordt vastgesteld, waarna er met een applicatiebewuste firewall policy’s in werking treden die van toepassing zijn op die specifieke soort endpoint. Daarnaast moeten netwerkplatforms worden ondersteund door een collaboratieve aanpak, die informatiedeling met andere securityplatforms en een dynamische aanpassing van policy’s voor endpoints op het netwerk mogelijk maakt.

Conclusie

Volgens IDC maken de komende twee jaar 55 miljard apparaten verbinding met netwerken. Samen genereren die apparaten in 2025 naar verwachting 97,4 ZB aan data. Wanneer je dit combineert met de onomkeerbare verschuivingen naar thuiswerkend en over andere locaties verspreid personeel, wordt duidelijk dat het netwerk en IT de juiste tools nodig hebben om deze ontwikkeling bij te benen. Automatisering, een eenduidige infrastructuur en security zijn hierbij het startpunt.

Dit is een ingezonden bijdrage van David van den Berg, Country Manager Aruba Nederland. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.