28min

Tags in dit artikel

, ,

Introductie

De laatste tijd is er echt een informatie-overflow omtrent de Nintendo Wii, zelfs zoveel dat het gewoonweg onmogelijk is om van elk nieuwtje ook daadwerkelijk een nieuwsbericht te maken. Dit is opzich wel jammer omdat er vaak zeer interessante dingen tussen zitten waarvan veel mensen dan niet op de hoogte zijn. Ook is aan de reacties op de nieuwsberichten over deze console te zien dat er heel wat belangstelling is voor de Wii onder de lezers.

Ikzelf ben een enorme fan van Nintendo, vooral van de Nintendo DS en Nintendo Wii. Dit bedrijf is in mijn ogen de enige die er echt op vooruit gaat, die de game-industrie doet keren. Dit hebben ze al keer op keer gedaan, behalve met de Gamecube, deze was in feite enkel een vooruitgang op de graphics en dat was ook te zien aan de verkoopcijfers. De Gamecube moest het loodje leggen ten opzichte van de marktleider PlayStation 2 die op de voet gevolgd wordt door de Xbox.

Als Nintendofan leek het mij dan ook een goed idee om eens alles op een rijtje te zetten rond de Wii, beginnen bij het begin en eindigen bij het einde. Zo zal je als lezer van deze column misschien wel dingen te weten komen waar je in het verleden snel overheengelezen hebt, maar die in feite erg interessant zijn. Ik zal alles zo duidelijk en boeiend mogelijk proberen te verhalen en ook genoeg beeldmaterieel proberen te voorzien.

Op de volgende pagina zal je het begin van een verhaal kunnen lezen waarin een bedrijf niet Next-Generation wil gaan zoals haar concurrenten, maar een andere weg wil inslaan, namelijk New-Generation.

Er was eens …. de Revolution

Electronic Entertainment Expo (E3) 2005
Het voelt als gisteren dat Nintendo President Iwata op de E3 beurs in 2005 voor het eerst Nintendo’s nieuwe console toonde. Dit gebeurde tijdens de traditionele persconferentie van Nintendo net voor de officiële start van de E3 beurs in Los Angeles. Deze console zou tot de zevende generatie gaan behoren net als de Xbox 360 en PlayStation 3, de generatie die eerder door Microsoft al de ‘HD-Era’ genoemd werd, omdat deze consoles allemaal minstens 480p ondersteunen. In feite zou "ED-Era" dus beter op zijn plaats geweest zijn, omdat 480p eigenlijk "slechts" Enhanced Definition is.


Wij kennen Nintendo’s nieuwe console nu als Wii, maar ten tijde van E3 2005 stond deze nog bekend als Revolution. Toen de Revolution door Iwata voor de allereerste keer publiekelijk getoond werd, was het publiek met stomheid geslagen over het feit hoe klein het apparaat wel niet was. Volgens Nintendo is het de kleinste console die het bedrijf ooit gemaakt heeft. Hoewel er tijdens die bepaalde persconferentie nog niets gezegd werd over de revolutionaire controller, deelde Big "N" wel al mee dat de console ook conventionele Gamecube-games zal kunnen afspelen en dat er een service genaamd Virtual Console zal zijn die de console in staat stelt om NES, SNES en N64 games te downloaden en af te spelen.

Ook liet Nintendo duidelijk merken dat niet alleen backward compatibility hoog in het vaandel staat, maar ook het aantrekken van non-gamers belangrijk is voor het bedijrf. Vooral dit laatste is volgens Iwata het grote verschil tussen Nintendo en haar concurrentie.

Tokyo Game Show 2005
Tijdens de keynote speech die Iwata gaf als inleiding op de Tokyo Game Show, na E3 het grootste game-evenement in die tijd, werd de controller van de mysterieuze Nintendo Revolution voor het eerst getoond. Toen het publiek zag dat Iwata een afstandsbediening uit zijn broekzak haalde, begreep men er niets meer van, wat is nou de link tussen een afstandsbediening en een gameconsole? Uiteraard werd na enige uitleg alles duidelijk en de Revolution steeg bij de meeste mensen enorm in aanzien. Iwata verklaarde dat er bewegingssensors in de Wii-remote verwerkt zijn waardoor er een waaier van mogelijkheden opengaat voor de gamesindustrie. Meer details over de Wiimote zijn te lezen op de betreffende pagina.

Revolution werd Wii

Het was geen geheim dat de naam Revolution slechts een werknaam was, maar de meeste mensen die het nieuws omtrent deze console volgden waren al erg gewend aan deze naam en vonden er niets mis mee. Echter toen Nintendo vlak voor E3 2006 de definitieve naam, Wii, aankondigde, schoot dit bij velen in het verkeerde keelgat. Hoofdzakelijk omdat Wii uitgesproken wordt als "wie", en je hoeft geen prof te zijn in Engels om te weten waarom de meeste Amerikanen en Britten dit een slechte naam vonden…

Uiteraard wist het bedrijf dit maar al te goed, maar Nintendo heeft enkele goede redenen om deze naam te kiezen, zoals je kan lezen in onderstaande quote van de officiële site van NoA:

Quote:

Introducing … Wii.
As in "we."

While the code-name Revolution expressed our direction, Wii represents the answer. Wii will break down that wall that separates video game players from everybody else. Wii will put people more in touch with their games … and each other. But you’re probably asking, "What does the name mean?"

Wii sounds like "we," which emphasizes the console is for everyone. People around the world, no matter what language they speak, can easily remember Wii without confusion or need to abbreviate – just "Wii".

Wii has a distinctive "ii" spelling that symbolizes both the unique controllers and the image of people playing it. And Wii, as a name and a console, brings something revolutionary to the world of video games that sets it apart from the crowd.

So that’s Wii. But now Nintendo needs you. Because it’s really not about you or me, it’s about Wii. Together, Wii will change everything.

Een fout die velen maken (waaronder ik, kijk maar naar de titel van deze column) is deze console de "Nintendo Wii" noemen, er staat namelijk in de Nintendo Style Guide dat het gewoonweg Wii is, en niet Nintendo Wii. De reden hierachter is, vermoed ik, dat Nintendo niet wil dat de Wii op voorhand al als kiddy wordt bestempeld. Want Nintendo heeft jammergenoeg wel de bijnaam meer op kinderen gericht te zijn, maar hier komt dus verandering in met de Wii. Dit is ook te zien aan de verpakking van de console en de console zelf, daar staat Nintendo maar heel klein op vermeld.

E3 2006: een dag om nooit te vergeten

Iedere Nintendofan die het nieuws over de Wii een beetje gevolgd had, wist dat de persconferentie op E3 2006 een belangrijke dag zou zijn. In de aanloop daarvan werd er volop gespeculeerd over vanalles en nog wat, maar toch vooral over de prijs en datum. Op 6 mei was het dan zover, Nintendo hield haar persconferentie in het Kodak Theatre in Hollywood. Al snel werd het onderwerp "prijs en datum" aangekaart, maar tot grote teleurstelling van velen meldde Reggie Fils-Aime (de presentator) dat Nintendo die gegevens liever nog even voor zichzelf hield.


Maar de teleurgestelde gezichten in de zaal verdwenen al snel nadat er een heleboel nieuwe trailers van nieuwe games voor de Wii werden getoond. Enkele grote titels die getoond werden voor de Wii: Metroid Prime 3, Dragonball Z 2, Dragon Quest Swords, Fire Emblem, Sponge Bob, Super Mario Galaxy, Excite Truck, Rayman: Raving Rabits, Sonic and the Secret Rings, Project HAMMER, Red Steel, The Legend of Zelda: Twilight Princess, … Vooral deze laatste twee werden flink gepromoot tijdens de conferentie, ik zal deze dan ook even kort bespreken.

Red Steel
Red Steel is allereerste third-party game voor de Nintendo Wii en speelt een grote rol bij de launch van de console. Deze game is in ontwikkeling bij Ubisoft Paris en is exclusief voor de Wii. Het genre betreft een First-Person-Shooter en de game maakt zoveel mogelijk gebruik van de unieke kenmerken van de Wii-remote. Zo zal je met de Wii controller kunnen mikken en schieten, maar je zal ook in staat zijn om de controller als zwaard te gebruiken.

In het spel ben jij een Amerikaanse man wiens verloofde de dochter is van een machtig Yakuza-leider (Japanse maffia) die in het bezit is van een erg waardevol zwaard, genaamd katana-kiri. Een rivaliserende Yakuza-leider ziet zo’n zwaard ook wel zitten en doet een poging om het te stelen. Deze poging mislukt echter, maar jouw meisje wordt gekidnapt en haar vader wordt dodelijk verwond. Op zijn sterfbed geeft hij je het befaamde Katanazwaard en vraagt hij je op zoek te gaan naar zijn dochter. Heldhaftig als je bent neem je het eerstvolgende vliegtuig met bestemming Japan. Eenmaal gearriveerd zal je je moeten aanpassen aan de gewoontes en voorschriften in Japan. Je zal ook gecontacteerd worden door twee grootmeesters in de Japanse vechtkunst en van hen zal je je katana en geweer leren gebruiken.


Wat de controls van deze game betreft, Ubisoft heeft echt hard haar best gedaan om het onderste uit de kan te halen met de Wiimote. De remote zelf wordt of als geweer gebruikt of als zwaard door de controller te bewegen alsof je een echt zwaard of geweer in je handen hebt. De Nunchuck attachemnt wordt voor verschillende dingen gebruikt, zo kan je er een deur mee openen door ermee te schudden en later in het spel kan je er je tweede zwaard met bedienen zodat je tegelijk met de Wii-remote en de Nunchuck aan het slaan bent. Het D-pad op de remote wordt gebruikt om je wapen te wisselen en met de B-knop op de achterkant kan je schieten.

Het grootste vraagteken bij Red Steel ten tijde van E3 was het zwaardvechten. Het spel herkende namelijk maar een handvol bewegingen, wat natuurlijk niet echt natuurlijk overkomt. Ubisoft verklaarde dat het bedrijf eerst geprobeerd had de bewegingen één op één te mappen, maar dat dit op de een of andere manier helemaal niet natuurlijk overkomt. Het bedrijf beloofde echter wel dat ze een veel grotere database van bewegingen zou integreren tegen de launch. De demo op E3 was tenslotte ook maar in één maand tijd gemaakt omdat Nintendo toen pas de controller bekend maakte aan developers. Ondertussen zijn er al meerdere builds van Red Steel gemaakt en vele reviewers ondervonden een positieve evolutie in de game, vooral op het gebied van graphics. Zo is de omgeving in deze game volledig interactief, je kan alles, maar dan ook echt ALLES wat je ziet kapotknallen.


Een opmerkelijke beslissing van Ubisoft was de keuze om geen bloed te verwerken in de game. Volgens het bedrijf gaat het om fun maken en willen ze geen brute ego-shooter maken. Ik vind deze beslissing toch wel betreurenswaardig, want dit geeft Sony/Microsoft-fanboys toch weer reden om te zeggen dat Nintendo meer voor kinderen bedoeld is. Maar een ramp is het natuurlijk niet, het blijft een topgame. Nog een leuk detail is dat Red Steel zowel 480p en een 16:9 beeldverhouding zal ondersteunen. Vergeet uiteraard niet te klikken op de plaatjes, anders zien ze er maar brak uit.

The Legend of Zelda: Twilight Princess
Op E3 2005 werd deze titel ook al getoond, echter ging het toen om een game enkel voor de GameCube. Op E3 2006 werd bekendgemaakt dat Nintendo twee verschillende versies zou uitbrengen, één voor de GameCube en één voor de Wii. Deze twee versies zijn helemaal hetzelfde op het enige verschil na dat de Wii versie een ander besturingsschema heeft en widescreen 480p zal ondersteunen, de GameCube zal dit moeten missen. Op E3 2006 meldde Reggie dat dit de beste Zelda is die Nintendo ooit gemaakt heeft.


Er is heel veel aandacht besteed aan de controls voor deze nieuwe Zelda op de Wii. Besturen doe je, net zoals bij Red Steel, met de analoge stick op het Nunchuck attachment, items moet je selecteren met het D-pad op de Wiimote en targetten gaat met de Z-knop, ook op de Wiimote. Navy, Links persoonlijke elfje, zal aangeven waar ergens je mikt op het scherm met de Wii-controller. Oorspronkelijk moest je op de B-knop drukken om met je zwaard te slaan, maar Nintendo heeft recentelijk aangekondigd dat je met de Wiimote zal kunnen slaan.

De werking van de boog en het vissen zijn misschien wel de mooiste voorbeelden van hoe de Wii-mote goed benut kan worden. Toen men op E3 2006 Zelda demonstreerde op de persconferentie, maakte men ook een nieuwe feature bekend van de controller, er zal namelijk een speaker in verwerkt zitten. Als praktisch voorbeeld nam men het boogschieten bij Zelda, hierbij zal je zowel de remote als de nunchuck nodig hebben. Met de remote zal je mikken en met de nunchuck moet je je boog dan opspannen door de nunchuck naar achter te bewegen. Eenmaal dat je de pijl losgelaten hebt zal er een geluidje komen uit de Wii-controller en een fractie van een seconde later hoor je de pijl "aankomen" op je TV. Dit is volgens mij wel een heel mooi voorbeeld hoe realistisch een game kan zijn zonder te kijken naar de graphics.


Zoals ik al eerder aangaf is ook het vissen heel mooi geïntegreerd in deze game. Het is alsof je een echte vislijn in je handen hebt, van het uitwerpen tot het ophalen. De mensen van IGN hebben hier een filmpje van gemaakt en dat is hier te downloaden. Op dit moment is Zelda: Twilight Princess de populairste game op de Wii, er zullen veel mensen zijn die een Wii kopen speciaal voor deze game. Voor nog veel meer beeldmateriaal omtrent deze game kan je hier klikken.

WiiConnect24
Op diezelfde glorieuze dag werd ook Nintendo’s online service, WiiConnect24, voor de Wii bekendgemaakt door Iwata. Zoals de naam al doet vermoeden is het de bedoeling dat de Wii 24/7 verbonden is met het internet, Iwata gebruikte als naam "de nooit slapende console", waarmee hij doelt dat deze console dus nooit echt uit zal staan, hoogstens in standby. Misschien nog het beste van al, deze service zal net zoals de Wi-Fi service voor de Nintendo DS, helemaal gratis zijn! De Wii heeft een draadloze netwerkkaart aan boord om verbinding te maken met het internet en kan ook aangesloten worden via een ethernetkabel door middel van een apart te verkrijgen USB apparaat.

De Wiimote

Apart design
Het eerste dat opvalt wanneer je de Wii-controller onder ogen krijgt, is het opmerkelijke ontwerp. Bij bijna alle consoles krijg je als controller één of andere gamepad voorgeschoteld waarop een analoge stick en / of D-pad en ook enkele knoppen te vinden zijn. De Wii-controller is echter totaal anders, op het eerste gezicht lijkt het op een afstandsbediening van bijvoorbeeld een televisie, maar niets is minder waar.

Motion sensing
Nintendo wou een controller ontwerpen die door iedereen zo kan opgepakt worden zonder al te veel problemen met ingewikkelde bedieningsschema’s. Hierin is Nintendo ook geslaagd door bewegingssensoren toe te voegen aan de controller waardoor het spelen van games zo intuïtief mogelijk wordt. Laten we even de technische toer op gaan, de Wii-controller is in staat beweging waar te nemen over de drie assen (x, y en z) en het kan ook "tilt" waarnemen, wat inhoudt dat je je controller kan kantelen in verschillende richtingen. Maar dat is nog lang niet alles, de Wiimote heeft ook een optische sensor ingebouwd waardoor de Wii kan bepalen waar ergens op het scherm jij aan het mikken bent. Om dit laatste te verwezenlijken is het noodzakelijk dat men een sensor bar (meegeleverd met de Wii) horzontaal boven op of onder de televisie plaatst.

De sensor bar, zoals hierboven afgebeeld, is ongeveer twintig centimeter groot en heeft een stijlvolle afwerking meegekregen waardoor hij zeker niet lelijk staat naast je TV. In de Wii-controller zit een 1-MegaPixel beeldsensor verwerkt die de positie moet detecteren van de acht IR LEDs die in de sensor bar zitten. Dit tezamen met de werkelijke afstand tussen de IR LEDs die opgeslagen zit in de Wii-remote, stelt de controller in staat om zijn relatieve plaats ten opzichte van de sensor bar te bepalen. Het nadeel van deze techniek is dat het systeem kan gestoord worden door zeer fel of fluorescerend licht in de kamer.

Als je deze uitleg niet begrijpt, of als je simpelweg geen zin hebt om een technische verklaring te lezen, geen nood, onthoud dan gewoon dat de controller beweging waarneemt en dat het je positie ten opzichte van je TV kan bepalen. Echter mag je je niet verder dan twintig meter van de sensor bar begeven voor correct gebruik.

Stroomvoorziening
Kort nadat aangekondigd werd dat de Wii-controller een draadloze afstandsbediening zou zijn, begon men ook te speculeren hoe deze controller zou voorzien worden van stroom. Sommigen beweerden dat de Wiimote opgeladen zou kunnen worden via een aparte cradle, die dan op zijn beurt in het stopcontact zit. De controller zou dan met de cradle verbonden zijn via de poort aan de onderkant van de controller die ook gebruikt wordt door uitbreidingen zoals de Nunchuck. Onderstaande afbeelding geeft het idee mooi weer.

Er waren zowel voor- als tegenstanders van dit idee. Het voordeel van zo’n cradle is uiteraard dat je nooit batterijen hoeft kopen en ik denk dat iedereen het er over eens is dat batterijen erg duur zijn. Het nadeel is dat wanneer de interne batterij van de Wii-remote leeg is, en dus opgeladen moet worden in de cradle, je op dat moment onmogelijk kan spelen (tenzij je nog een opgeladen reserve controller ergens liggen hebt).

Nintendo heeft uiteindelijk geopteerd voor het gebruik van twee AA alkaline batterijen. Als enkel de accelerometer (de tilt-functie met andere woorden) gebruikt wordt, zal de controller met een vers paar batterijen 60 uren meegaan en als de pointer-functie (waarvoor de sensor bar dient) ook gebruikt wordt zal het 30 uren duren voor je batterijen dient te vervangen.

Speaker
Zoals ik eerder al vermeldde heeft Nintendo beslist om een klein luidsprekertje te verwerken in de controller. Geen revolutionaire verandering, maar het geeft toch weer dat tikkeltje meer genot van een game. Een praktisch voorbeeld: wanneer je bij de game Mario Galaxy muntjes oppakt zal het bijhorende geluidje uit de geïntegreerde speaker komen. Het mooiste voorbeeld is uiteraard dat van boogschieten in Zelda Twiligh Princess, maar dat heb ik eerder al uitgelegd. Het is niet voor niets dat ik hier juist twee first-party titels genoemd heb, want Nintendo heeft nog maar enkele dagen geleden aan third-party developers bekendgemaakt hoe men de speaker kan gebruiken.

Intern geheugen
Oorspronkelijk bleek uit een technische specificatie van de Wii-controller dat er 6kb aan geheugen aanwezig was in de controller, waarvoor dit gebruikt zou worden was toen nog niet bekend. Enige tijd later kregen third-party ontwikkelaars voor de Wii nieuwe informatie toegespeeld van Nintendo waardoor het vanaf dan mogelijk was voor deze ontwikkelaars om gebruik te maken van het interne geheugen en de speaker van de Wiimote. Nintendo maakte dan ook bekend dat het interne geheugen gebruikt kan worden om persoonlijke settings van een bepaalde game in te bewaren, zoals bijvoorbeeld de gevoeligheid van de controller in die game. Echter meldde Nintendo ook dat het interne geheugen teruggeschroefd was naar 4000 bytes en slechts plaats kon bieden voor één game tegelijk. Even een praktisch voorbeeld, wanneer je je persoonlijke speelstijl voor bijvoorbeeld Metroid Prime 3 hebt opgeslagen op de controller en dan bijvoorbeeld Excite Truck gaat spelen en ook daar je speelstijl voor deze game opslaat, dan zullen de gegevens van Metroid Prime 3 verloren gaan. Opzich is dit niet zo’n groot probleem aangezien de meeste mensen toch maar één game tegelijk spelen, maar als je dan toch je voorkeuren kwijt bent is het slechts een kwestie van minuten om dit opnieuw in te stellen.

Een week later, 14 september, werd op een persconferentie van Nintendo betreffende de Wii nog een andere toepassing van het interne geheugen bekend gemaakt. Je zal namelijk verschillende profielen (Nintendo noemt ze Mii’s) kunnen aanmaken in de vorm van 3D karakters. Deze personages kan je volledig naar jouw wensen aanpassen, zo kan je kiezen uit tientallen haarstijlen, neuzen, ogen, wenkbrouwen, gezichten en noem maar op. Je kan er zoveel maken als je maar wil, deze zullen allemaal opgeslagen worden in de interne 512MB flashgeheugen van de Wii. Wat heeft dit nu met het geheugen van de controller te maken, zal je wel denken. Wel, vanuit het hoofdmenu van de Wii zal je personages naar elke controller kunnen sturen. In games zoals Wii Sports zal je dan kunnen spelen met jouw zelfgemaakte personage.

[center]Het aanmaken van personages[/sup][/center]
Tevens raadt Nintendo niet aan wanneer er data naar de controller geschreven wordt, een attachment zoals de Nunchuck los te koppelen.

Slechts één controller, maar verschillende stijlen

Nunchuck style
Onderaan de Wii-controller is een poort voorzien waar uitbreidingen aan gekoppeld kunnen worden. De bekendste is zonder twijfel de Nunchuck. De Nunchuck is net zoals de Wiimote voorzien van tilt sensors, maar kan niet communiceren met de sensor bar en bijgevolg dus ook niet pointen, hetgeen de Wiimote wel kan. De motion sensing capaciteiten van de Nunchuck zijn dus te vergelijken met die van de PS3 controller, enkel tilt functie.

De Nunchuck zal in vele games gebruikt worden om je character te besturen, aangezien de analoge stick zich hierop bevindt. Deze attachment zal geen batterijen nodig hebben en zal dus zijn stroom halen van de Wii-remote.

Classic style
Een andere uitrbeiding voor de controller is de zogenaamde "Classic Controller". Erg bijzonder is deze controller niet, het is in feite een alledaagse gamepad met zijn twee analoge sticks, een D-pad en een tiental knopjes. Maar meer heb je ook niet nodig, want hiermee zal je voornamelijk games uit de oude doos spelen die je gekocht hebt van de Virtual Console service van Nintendo (later meer hierover).

Het is niet te zien op onderstaande afbeelding, maar deze classic controller is ook gekoppeld aan de Wii-remote die je ergens naast je moet leggen aangezien je deze niet gebruikt tijdens het spelen van classic games. Het nadeel is natuurlijk dat de Wiimote in de weg zou kunnen liggen, maar het voordeel is dan weer dat het toch min of meer draadloos is.

Als je naar de achterkant kijkt van deze uitbreiding, dan zal je merken dat de controller ergens opgeklikt kan worden. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar dit filmpje. Toen men aan een woordvoerder vroeg waarvoor dit diende, antwoorde deze doodleuk "It’s a secret". Tot op de dag van vandaag is het nog steeds niet bekend waarvoor dit zal dienen.

Zapper style
Wie kent de Light Gun voor de NES nu niet? Dit was voor zijn tijd een mooi staaltje techniek en ook vrij populair. Op de E3 beurs eerder dit jaar werd er een shell getoond waar je de Wii-remote kon insteken die dan in zijn geheel een geweer vormde.
Op deze Light Gun zit wel al een analoge stick en een trigger knop om te kunnen schieten.

Er is voorlopig nog geen spel officieel aangekondigd die dit zal gebruiken, maar er doen geruchten de ronde dat er een Duck Hunt game op de Wii zal uitkomen die tezamen met deze shell verpakt zit.

Racing style
Bij sommige games, voornamelijk race games, moet je je Wii controller horizontaal houden. Dankzij de tiltfunctie van de Wiimote is het dus mogelijk om een realistisch stuur na te bootsen als je de controller horizontaal houdt. De race game die Nintendo exclusief voor de Wii zal gaan uitbrengen, Excite Truck, zal dit besturingsschema bijvoorbeeld hanteren.


Ubisoft is de grootste third-party ontwikkelaar voor de Wii. Ook zij hebben racegames op het programma staan, namelijk de GT Pro serie. Recentelijk heeft het bedrijf aangekondigd dat het een racestuur zou meeleveren met elk GT Pro spel. Het stuur is ontworpen door Thrustmaster en zal kunnen gebruikt worden voor elke game waarbij je de controller horizontaal moet houden omdat het stuur in feite gewoon een plastic shell is waarbij je de Wiimote in het midden moet plaatsen. Het zijn de kleine dingen die het doen zeg ik altijd en dat is ook hier het geval: simpel, maar toch geniaal.

Wii Channels

Main Channel

Zoals elke next-generation console heeft ook de Wii een gelikte interface, Nintendo geeft deze de naam Wii Channels. De Main Channel is het scherm dat je te zien krijgt wanneer je je Wii aanzet. Je kan tegen betaling ook extra channels verkrijgen, maar er is een maximum van 48 verschillende channels. Je zal versteld staan tot wat de Wii allemaal in staat is! Het is zeker meer dan gamen alleen. Hier kan je een filmpje bekijken van het Main Channel in actie.

Disc Channel
Dit is het belangrijkste channel, via hier kan je je Wii / Gamecube game opstarten. Hier is een filmpje te zien waar men Zelda: Twiligh Princess opstart.

Weather Channel

Dankzij WiiConnect24 kan de Wii constant voorzien worden van de laatste nieuwtjes en ontwikkelingen. Daardoor is het ook mogelijk om wanneer je maar wilt de laatste weersvoorspellingen op te vragen via je Wii, dit is namelijk een van de vele channels. Beelden zeggen meer dan woorden, dus kan je hier klikken voor een filmpje. Alles is uiteraard ook te bedienen met de Wiimote.

News Channel
Hoeft niet veel uitleg bij denk ik, zoals de naam al doet vermoeden kan je via dit kanaal op de hoogte blijven van het laatste nieuws. Klik hier voor een filmpje.

Wii Message Board

Iedereen heeft het al wel eens gedaan, snel een briefje schrijven en op tafel leggen om je ouders ervan te verwittigen dat je enkele uren naar je vriend(in) bent. Dit zal tot het verleden behoren eens dat je in het bezit bent van een Wii, via dit kanaal kan je namelijk een soort "post-it’s" plaatsen waarop je je boodschap voor andere familieleden dan plaatst. In deze kleine boodschappen kan je ook foto’s plaatsen via de ingebouwde SD-kaartlezer. Je kan ook messages sturen naar andere Wii-eigenaren via de online service. Hier is een filmpje van lage kwaliteit te vinden.

Mii Channel

Dit is misschien wel de meest unieke channel, ik heb deze eerder al eens snel aangehaald. In dit channel is het dus mogelijk om voor elke gebruiker van de Wii een verschillende 3D personage te maken. Je hebt een enorm grote keuze aan verschillende uiterlijke kenmerken zodat de personage zoveel mogelijk uiterlijke trekjes kan vertonen van de speler in kwestie. Er zit geen limiet op het aantal personages. Nog een leuk detail is dat je personages naar de Wiimote kan zetten om ze dan kopiëren naar een andere Wii console. Miyamoto bekende op de Japanse persconferentie afgelopen donderdag dat dit iets is dat hij altijd al gewild had, een hebbedingetje te danken aan Miyamoto dus! Klik hier voor een verduidelijkend filmpje.

Photo Channel

In het Photo Channel is het mogelijk om foto’s opgeslagen op een SD kaartje te bekijken op je televisie. De interface is heel overzichtelijk en je kan ook de foto’s bewerken met enkele simpele tooltjes. Ook een leuke optie is om van je foto een puzzel te maken die je dan kan oplossen. De Wii zal geen DVD-films kunnen afspelen, maar zal wel in staat zijn om filmpjes vanaf een SD-kaartje af te spelen (en ja, je kan ook van zo’n filmpje een puzzel maken :D). Beelden zeggen veel meer dan woorden, klik daarom maar hier, hier, hier, hier en tenslotte ook hier

Wii Shop Channel
In dit kanaal kan je Virtual Console games kopen, dit houdt in oude games die verschenen zijn op de NES, SNES, N64, Sega Genesis en NEC TurboGrafx. In dit kanaal kan je ook met een creditcard Wii Points kopen die nodig zijn om te kunnen betalen. Wie geen creditcard heeft, geen paniek, je kan bij de meeste gameswinkels Wii Points Card kopen.

Virtual Console
Elke game die je gekocht hebt via Wii Shop Channel zal een kanaal op zichzelf vormen. Klik eerst hier en direct daarna hier om een filmpje te bekijken waar de SNES game Super Mario World wordt opgestart.

Internet Channel
Alle voorgaande channels die ik besproken heb waren allemaal volledig gratis te gebruiken. Dit is echter niet met alle kanalen zo. Enige tijd geleden beweerde men nog bij hoog en laag dat de Opera browser standaard met de Wii geleverd zou worden, echter is afgelopen donderdag duidelijk geworden dat de browser moet gekocht worden via Wii Shop Channel. De prijs is voorlopig nog niet bekend. Maar eens dat je de browser gekocht hebt, kan je op het wereldwijde web gaan en staan waar je maar wilt zonder enige meerkosten bovenop je internet abonnement. Japan is een uitzondering op deze regel, daar zal deze browser namelijk gratis zijn tot tot juni 2007.


Persoonlijk had ik nooit verwacht dat Nintendo zo’n uitgebreide en gelikte interface zou maken voor de Wii. Eerder had Nintendo al gezegd dat zij zich altijd puur op gaming zouden concentreren. Dit in tegenstelling tot de concurrentie, de Xbox 360 en PS3, want die zijn in feite volwaardige mediacenters. Maar al bij al vind ik het zeker geen slechte zet van Nintendo.

Prijs en datum

Alle Wii-fans hadden 14 en 15 september dik omcirkeld op hun kalender. Op die dagen werd namelijk alle belangrijke informatie die nog niet bekend was over de Wii, bekend gemaakt. De redactie van Techzine heeft je ook nauwlettend op de hoogte gehouden van de nieuwe aankondigingen.

Japan
Het mag logisch zijn dat Japan als eerste aan de beurt was voor een persconferentie, aangezien de roots van Nintendo daar liggen. De conferentie in Japan draagt de naam Wii Preview en vond plaats op dezelfde locatie als de Tokyo Gameshow, een groot game-evenement waar Nintendo zelden aan meedoet. Het was de Nintendo president Iwata himself die het praatwerk deed. Hij vertelde al direct de vier doelen van de Wii:

  • De console zal door niemand van het gezin genegeerd worden.
  • Leeftijd, geslacht en game-ervaring maakt niets uit voor de Wii.
  • Het systeem zal een nieuwe band scheppen tussen de gezinsleden.
  • De Wii zal altijd aan staan.

Om deze doelstellingen te verwezenlijken zal het bekende Touch Generations project van de Nintendo DS ook worden gebruikt voor de Nintendo Wii.

Iwata besloot de presentatie met de launchdetails voor Japan, de Wii zal gelanceerd worden op 2 december voor een prijs van 25.000 Yen, wat neerkomt op ongeveer 163 Euro. Het pakket bevat in tegenstelling tot Amerika en Europa geen Wii Sports. Een Wii-remote zal apart verkocht worden voor 3.800 Yen (een goede 25 Euro), de Nunchuck en de Classic controller zullen voor 1.800 Yen over de toonbank gaan (ongeveer 12 Euro). De prijzen voor games zullen variëren van 4.800 Yen (32 euro) tot 6.800 Yen (45 euro). De Opera browser zal gratis te gebruiken zijn tot juni 2007, hierna dient deze aangekocht te worden met Wii Points. Virtual Console games van de NES, SNES en N64 zullen respectievelijk 500, 800 en 1.000 Yen kosten.

In de doos zal het volgende te vinden zijn: Wii console, Wiimote, Nunchuck, Wii AC adaptor, Wii A/V kabel, Wii console stand, sensor bar, sensor bar stand en 2 AA batterijen.

Amerika
Uren voor de persconferentie in Amerika van start was gegaan, verscheen er ineens een artikel uit The New York Times op het internet waarin alle details over de lancering van de Wii bekendgemaakt werden en deze gegevens waren allemaal correct!

De president van Nintendo of America wist te vertellen dat Amerika als eerste de Wii in de winkelrekken zal hebben, namelijk op 19 november. Alsof dat nog niet genoeg is krijgt Amerika ook het grootste aantal eenheden verscheept van de hele wereld. De prijs zal zoals eerder al vermeld in The New York Times 249,99 dollar bedragen. Nintendo plant wereldwijd vier miljoen consoles verscheept te hebben tussen de launch in Amerika en 31 december.

Als je een Wii koopt in Amerika zal je ongeveer hetzelfde meekrijgen als in Japan, behalve het feit dat de Amerikanen er Wii Sports gratis bij krijgen. Wii Sports is een gamecompilatie van acht games, waaonder tennis, golf, baseball, boxen en bowling en kunne door iedereen zonder problemen gespeeld worden. Hier tegenover staat dan weer dat de Opera browser gekocht moet worden, terwijl de Japanners deze nog gratis kunnen uitproberen tot juni 2007.

First-party games zullen een prijskaartje hebben van 49 Amerikaanse dollar (tien dollar goedkoper dan een doorsnee Xbox360 game), de Wiimote 39,99 dollar en de Nunchuck en Classic controller beide twintig dollar. Wat Virtual Console betreft, de prijs die de Amerikanen zullen betalen voor classic games zal variëren tussen de vijf en tien dollar. In termen van Wii Points is dit respectievelijk 500 en 1.000 Wii Points, er zullen kaartjes verkocht worden van 2.000 Wii Points voor twintig dollar in de winkels.

Europa
Het Europese event volgde de dag erop en vond plaats in Londen. Doordat Europa als laatste aan de beurt was, werden er niet bepaald veel nieuwe dingen aan het licht gebracht. Maar dat neemt uiteraard niet weg dat veel Europese gamers blij waren toen Nintendo aankondigde dat de Wii vanaf 8 december bij ons in de rekken zou gaan liggen, want er deden al geruchten de ronde dat Nintendo Sony’s voorbeeld zou volgen en de Europese launch ook zou uitstellen tot maart 2007. Gelukkig is dit dus niet gebeurd en ligt de Europese lanceerdatum nog niet zo gek ver van die van Japan en Amerika. De prijs is weer iets anders natuurlijk, die bedraagt in Europa namelijk 250 zuurverdiende Euro’s. Voor dit bedrag krijg je hetzelfde pakket als de Amerikanen, met andere woorden inclusief Wii Sports, maar zonder de Opera browser, deze zal ook hier apart moeten gekocht worden.

Dan rest ons nog de Virtual Console gegevens voor Europa, de prijzen voor een NES, SNES en N64 game bedragen respectievelijk vijf, acht en tien euro. Zoals eerder al gemeld zal je moeten betalen met Wii Points, één Euro komt overeen met 100 Wii Points en er zullen kaartjes van 2.000 Wii Points voor twintig euro verkocht worden in de winkels. De Wiimote zal apart verkocht worden voor een prijs van 39 euro en de Classic controller en Nunchuck voor 19 euro. Misschien is het je al opgevallen, maar alle prijzen in Europa zijn gewoon die van Amerika maar dan met het euroteken ervoor, maar vergeet niet dat in Amerika alle prijzen zonder VAT zijn (al is die verwaarloosbaar klein in vergelijking met de BTW die Europeanen betalen). Er zullen tevens twintig games verkrijgbaar zijn bij launch waaronder Zelda: Twilight Princess en Wii Play. Wii Play is een verzameling van mini games waaronder enkele die als losstaande demo’s te zien waren op E3. Bij dit spel zit tevens ook een gratis Wiimote.

Voordat je je als Europeaan helemaal benadeeld voelt op gamegebied, misschien vrolijkt het je wat op dat Nintendo president Iwata niet aanwezig was op de Amerikaanse persconferentie omdat deze al op het vliegtuig naar Europa zat om hier de persconferentie te leiden.

Region Locked
Ondanks dat er eerst gezegd werd dat de Wii regiovrij zou zijn is onlangs nu toch officieel gemeld dat de Wii en ook de first-party games region locked zullen zijn. Importeren zal dus geen optie zijn.

Third-party support

Een van de dingen waar de GameCube tekort schoot was (en is) third-party support. Nintendo heeft duidelijk begrepen dat je er niet komt met enkel first-party titels. Het bedrijf heeft met de Wii daarentegen wel een hele waslijst aan enthousiaste third-party ontwikkelaars. Hieronder kan je uitspraken lezen van enkele bekende third-party developers voor de Wii:

Larry Probst, Chairman en CEO, Electronic Arts:

Quote:

Ik geloof dat de Wii niet alleen gamers, maar ook non-gamers zal aantrekken, want de Wii maakt gamen eenvoudig, fun en betaalbaar. Hier bij EA zullen we meer ondersteuning bieden dan bij welke Nintendo console dan ook sinds de SNES.

Robert Kotick, Chairman en CEO, Activision, Inc.

Quote:

De Wii verandert de interactie tussen de omgeving, waardoor een hele nieuwe ervaring die nooit eerder mogelijk was, nu met de Wii kan beleefd worden. Met de intuïtieve besturing van de Wii Remote kan Nintendo een enorm brede doelgroep aanspreken. Activision is dan ook enorm opgetogen over de Wii en plant vijf titels klaar te hebben tegen launch. Wij hebben ook meer mensen op ons team voor de Wii dan voor om het even welke Nintendo console uit het verleden. De Wii zal waarschijnlijk grote veranderingen teweeg brengen aan de gamemarkt.

Laurent DeToc, President of Ubisoft North America

Quote:

Door de nieuwe besturing van de Wii kan ons getalenteerd team nieuwe wegen betreden bij het ontwikkelen van innovatieve games. Wij geloven dat Wii naast bestaande gamers ook veel nieuwe gamers zal aantrekken en wereldwijd het intresse in videogames zal doen toenemen.

Shinichi Suzuki, President, Atlus U.S.A., Inc.

Quote:

Nintendo’s visie loopt perfect gelijk met onze strategie om een breder publiek aan te spreken waardoor we nieuwe genres kunnen ontwikkelen die wereldwijd goed zullen verkopen.

Ik denk dat het wel duidelijk is dat de third-party developers gefascineerd zijn door de capaciteiten van de Wii. Naast EA, Activision, Ubisoft en Atlus zijn er uiteraard nog een heleboel andere developers zoals Buena Vista Games, Konami, Sega, Brian Farrel en THQ. Er is nog geen officiële lijst uitgegeven van alle third-party ontwikkelaars, maar dit zijn diegene die al games ontwikkeld hebben die officieel aangekondigd zijn.

Elke ontwikkelaar is het er tevens over eens dat de rekenkracht van de Wii zeker een beperking oplegt voor de mogelijkheden, maar dat het ruimschoots voldoende is om mooie games af te leveren. Ruw geschat zou de Wii ongeveer anderhalf keer krachtiger zijn dan de GameCube en zouden vooral lichteffecten er erg mooi uitzien op de Wii.

Virtual Console
In tegenstelling tot andere consoles zullen er bij de Wii twee soorten third-party developers zijn, namelijk die voor de Wii games en die voor de Virtual Console games. Het mag duidelijk zijn dat vele bedrijven hier warm voor te krijgen zijn aangezien zij opnieuw geld kunnen verdienen aan games die al eens ontwikkeld zijn. Op 14 september heeft Nintendo dan ook een lijst vrijgegeven met alle ontwikkelaars die hun oude games zullen verkrijgbaar maken op de Wii, deze lijst vind je hieronder:

  • D4E
  • Atlus
  • Bandai Namco Games
  • Banpresto
  • Capcom
  • Chun Soft
  • Enterbrain
  • HAL Laboratory Inc.
  • [imgr title="Wii Virtual Console third party" width=260 height=195]http://www.techzine.nl/uploaded/22956_75af0412.jpg[/imgr]

  • Hudson
  • Irem
  • Jaleco
  • Kemco
  • Koei
  • Konami
  • Masaya
  • Net Farm
  • PAON
  • Rocket company
  • Sega
  • Taito
  • Takara Tomy
  • Tecmo
  • Sunsoft
  • Square Enix

Nintendo zal tegen einde dit jaar 30 first-party Virtual Console titels introduceren en dan nog eens 30 third-party titels voor VC. De games zullen afkomstig zijn van volgende consoles: NES, SNES, N64, Genesis and Turbo Grafx en MSX arcade. Vanaf volgend jaar plant the Big "N" elke maand tien nieuwe games aan het assortiment toe te voegen.

Besluit

Ik heb me een heel weekend opgesloten op mijn kamer om deze special te schrijven en had nooit verwacht dat ik er ooit nog eens het einde van zou zien, maar dit gebeurt nu toch. Ik hoop dat jullie nu een duidelijker (en hopelijk ook positiever) beeld gekregen hebben van de Wii. Volgens mij zal de Wii als grote winnaar triomferen in deze oorlog in consoleland, zeker met al het slechte nieuws over Sony’s PS3 de laatste tijden.

Wat ook een mogelijkheid is, is de zogenaamde Wii60, wat betekent dat men in plaats van een PS3 een Xbox 360 en een Wii zal gaan kopen. Microsoft heeft het hier de hele tijd over en praat ook vol lof over de Wii, maar vermeldt er toch altijd bij dat men er ook een Xbox 360 zal bijkopen. Nintendo moet niets weten van deze slijmbalpraktijken (wat een woord), het heeft al verscheidene keren gezegd dat het niet wil dat de Wii beschouwd wordt als iets "extra".

Hetgeen mij het meeste verrast heeft in de geschiedenis van de Wii, naast de controller, is de uitspraak die een hoge pief van Nintendo maakte in een interview met Iwata: I want Wii to set at the center of the living room, and to be played by all people in the household.
Nintendo heeft echter altijd bij hoog en bij laag beweerd dat Wii zich in tegenstelling tot zijn concurrentie op gamen zou concentreren, maar met deze uitspraak hanteert Wii ongeveer dezelfde slogan als Xbox 360 en PS3, uiteraard in mindere mate, maar toch. Versta me niet verkeerd, ik vind dit zeker geen slecht nieuws dat ze een mooie interface gemaakt hebben, ik vond het gewoon raar.