13min

Tags in dit artikel

, ,

Januari & februari

Zoals meestal het geval, begon ook 2005 met de maand januari en meteen werd er een beroep gedaan op het liefdadigheidsgevoel van de mensen.
Azië werd met kerst 2004 opgeschrikt door een allesverwoestende tsunami en de gevolgen waren niet te overzien.

Gelukkig werd er zowel door bedrijven als consumenten gul gegeven en werden veel goede voornemens meteen omgezet in daden. Voor veel bedrijven in de entertainmensector is echter de Consumer Electronics Show in Las Vegas de uitgelezen kans om de goede voornemens en plannen voor het komende jaar uiteen te zetten.

Duidelijk was in ieder geval wel dat 2005 het jaar ging worden van multimedia en home entertainment.
Apple had onder andere de de iPod shuffle en de Mac Mini meegenomen en er waren plasmaschermen van Samsung te zien. Ook Sony was er met de PSP handheld en Infinium Labs liet een werkende Phantom console zien.
Veel van deze producten vonden in 2005 ook daadwerkelijk hun weg naar de winkelschappen, maar dat geldt niet voor de Phantom console. Op de site van Infinium Labs staat het apparaat nog steeds als ‘coming soon’ vermeld.

In januari zagen we verder dat het jaar meteen al goed begon met een stortvloed aan virussen, trojans, beveiligingslekken en andere ongein. Duidelijk was wel dat de trend voor de rest van het jaar gezet was en in 2005 zijn we dan ook overspoeld met allerlei van dit soort troep.
Een andere trend die gezet werd, kwam van Google. Het bedrijf begon het jaar met een hele berg aan nieuwe features en duidelijk was dat hier niet snel een einde aan zou komen.

De trend van virussen en trojans werd zoals verwacht in februari gewoon doorgezet en het was goed te zien dat crackers alle mogelijke manieren hun creaties probeerden te verspreiden.
Toch blijft de hoofdreden voor het succes van virussen het feit dat mensen geen virusscanner gebruiken of deze niet regelmatig updaten.
Ook richtten virusmakers zich niet alleen meer op het uitschakelen van computers, maar probeerden ze ook steeds vaker om persoonsgegevens te stelen.

Februari was verder ook de maand van Microsoft. Het duurde even voordat de gigant uit Redmond van zich liet horen, maar toen het van zich liet horen was het ook meteen raak. Het bedrijf liet weten voor 2005 een hele reeks nieuwe software en updates voor bestaande software op stapel te hebben staan.
Daardoor kwam ook de geruchtenmachine op gang en er werd druk gespeculeerd over de mogelijke naam van het Longhorn besturingssysteem, maar ook over de naam van Microsoft next-gen console.

Het gerucht dat Longhorn e-XPedition zou gaan heten bleek verderop in het jaar niet te kloppen, maar het gerucht dat de next-gen console Xbox 360 zou gaan heten bleek helemaal waar te zijn.
Ook ATI en NVIDIA maakten elkaar duidelijk dat het in 2005 niet elkaars vrienden zouden zijn en lieten de consument weten dat ze in 2005 een hoop nieuwe kaarten zouden gaan uitbrengen.

Als laatste werd Nederland in februari ook verrast door de B.I.G. campagne, waar B.I.G. staat voor Ban Illegale Games & software. De campagne werd niet door iedereen in dank afgenomen en de rest heeft de campagne niet heel opzichtig meer van zich laten horen.

Maart & april

Wat Consumer Electronics Show is voor multimedia apparaten dat is de CeBIT voor gadgets en mobiele apparaten. Behalve veel telefoons waren er ook interessante nieuwigheden te zien, zoals een brandstofcel voor notebooks en een USB-stick met vingerafdruk herkenning.
Er werd op de beurs ook een casemodwedstrijd gehouden en daar gingen Nederlanders met de eerste prijs aan de haal.

Sony kon in maart de Amerikaanse consument melden dat er één miljoen PSP beschikbaar zouden zien voor die markt, maar de Europeanen kregen tot teleurstelling van velen te horen dat de release van de PSP voor Europa weer uitgesteld werd.
Microsoft was ook weer een belangrijk onderwerp, want de afgeslankte versie van Windows XP werd niet goed verkocht. De Europese Unie had de versie van Microsoft geëist, maar niemand had interesse voor de versie en dat is de rest van 2005 ook niet anders geweest.

Opmerkelijk was ook het bericht dat twee fabrikanten zouden werken aan een koelingsysteem op basis van vloeibaar metaal, maar daar is in 2005 verder niet heel veel aandacht aan besteed.
Waar wel veel aandacht aan werd besteed, was geweld in games en om kinderen te beschermen werd een nieuwe leeftijdscategorie ingesteld. De discussie over geweldadige games zou in 2005 echter nog een aantal keer gevoerd worden.

Het begon een beetje eentonig te worden, maar voor de derde maand op rij domineerde Microsoft ook in april het nieuws.
Het bedrijf trof schikkingen aan de lopende band en ging diverse samenwerkingen aan.

Daarnaast begon het bedrijf een enorme campagne voor haar Windows XP besturingssysteem en ook een geheimzinnige campagne voor haar next-gen console, die in eerste instantie kleinschalig leek, maar later dit jaar uitgroeide tot een ware hype.

Verder stond april in het teken van diverse overnames, waaronder de overname van Macromedia door Adobe en de overname van advertentiebedrijf Doubleclick door Hellman & Friedman. Intel trok nog 10.000 dollar uit voor een tijdschrift met een voorspelling van de oprichter van het bedrijf.
Siemens moest daarentegen haar telefonie afdeling in de verkoop zetten.

Zoals Google al eerder beloofde kwam het in april wederom met een aantal nieuwe features. Zo vergrootte het bedrijf de inboxen van Gmail naar 2GB en kwam het met Google Maps, waarmee het bedrijf diverse satellietbeelden ter beschikking stelde aan gebruikers.

Mei & juni

En daar was dan de langverwacht E3 beurs die in mei werd gehouden. De beurs waar eindelijk een einde zou komen aan alle geruchten rond de next-gen console van Nintendo, Microsoft en Sony.
Alle drie de bedrijven toonden hun nieuwe speeltjes en duidelijk werd wel dat Nintendo ervoor kiest om niet mee te gaan in de brute kracht van Microsoft en Sony. Nintendo gaat voor de pure fun en voor lage ontwikkelkosten terwijl Sony en Microsoft voor grafische pracht en snelheid gaan.

Microsoft zet in ieder geval hoog in en denkt met haar Xbox 360 de koppositie van Sony over te kunnen nemen. Het bedrijf denkt met haar grote live community een sterk punt te hebben en meldde ook dat ze ging proberen om haar console als eerste op de markt te brengen.

De softwareindustrie ondernam in mei verder flink actie tegen softwarepiraten en zelfs de FBI werd daarvoor ingeschakeld. Piraterij is tegenwoordig echter zo ingeburgerd dat veel mensen het verschil niet meer zien tussen niet illegale en illegale software.
Gelukkig waren consumenten zich in mei wel beter bewust van de gevaren van virussen en spam, want steeds meer bedrijven wezen op de gevaren hiervan en ook kwamen veel bedrijven met nieuwe of nieuwe versies van anti-spam en anti-virussoftware

Mei was ook de maand van de verdubbeling, want veel hardware en softwarebedrijven hielden zich bezig met 64-bits en fabrikanten van grafische kaarten kondigden de eerste 512MB kaarten aan.

Met de maand juni waren we alweer op de helft van 2005 en tegelijkertijd brak ook het vakantieseizoen weer aan. Veel mensen verlieten hun huisjes om in de meeste gevallen de zon op te zoeken. Daarbij ging in veel gevallen echter wel een computer mee in de vorm van een laptop.

De verkoop van laptops kende begin 2005 trouwens een enorme stijging en de draadloze technologie Wi-Fi droeg daar alleen maar aan bij. Ook kwamen er steeds meer krachtige laptops op de markt die als desktopvervangers gebruikt konden worden.
Op vakantie gaat tegenwoordig ook bijna altijd een mobieltje mee en telefoniebedrijven deden er dan ook veel aan om klanten te houden of nieuwe klanten aan zich te binden.

Intel en AMD hadden echter wel wat anders aan hun hoofd dan vakantie, want Intel moest zich van AMD tegenover de rechter verantwoorden voor vermeende oneerlijke concurrentie.
Oneerlijke concurrentie is ook iets wat de westerse IT’er in 2005 moest ervaren. Veel IT banen op bijvoorbeeld de helpdesk en overige ondersteuning werden naar lagelonenlanden verplaatst en daardoor verloren veel mensen hun baan.

NVIDIA kwam als eerste van de twee grote fabrikanten van high-end grafische kaarten haar belofte na en kwam verrassend snel met de 7800 kaarten die ook nog eens zeer snel bleken te zijn. ATI moest op haar beurt de release van haar next-gen kaart helaas nog even uitstellen.

Juli & augustus

Door de vakantie werden de maanden juli & augustus in één overzicht samengevat, maar het nieuws was er zeker niet minder om. Alweer werd de wereld opgeschrikt door een ramp, maar dit keer door mensenhandenveroorzaakt.

Extremisten bliezen zichzelf op in metro’s en bussen in Londen en namen tientallen mensen mee de dood in.
Het coördineren van de hulpverlening vereiste een goede samenwerking en dat laatste was ook terug te zien in de vele samenwerkingen die verschillende bedrijven met elkaar aangingen.

Ook was het duidelijk dat het op consolegebied Microsoft zou zijn dat tot het einde van het jaar met haar Xbox 360 de berichtgeving zou gaan domineren. Om de haverklap werden nieuwe feiten aan het licht gebracht, waaronder feiten over de twee versies waarin de console op de markt zou komen.

Zoals eerder in dit overzicht al te lezen was, werd er in 2005 een aantal keer gediscussieerd over geweld en sex in games en in deze maanden was Rockstar het onderwerp van discussie. Programmeurs van het spel GTA: San Andreas hadden een aantal verborgen sexscenes in het spel verborgen die door een mod van een Nederlander zichtbaar werden gemaakt.
De Amerikaanse en Australische overheden zaten meteen bovenop de kwestie en dwongen het bedrijf uiteindelijk om een nieuwe versie uit te brengen zonder de sexscenes.

Ook werd duidelijk dat het gerucht over de nieuwe naam van Longhorn niet op de waarheid berustte. Microsoft liet namelijk weten dat het besturingssysteem op de markt zou komen als Windows Vista. Ook deze site veranderde van naam en ging voortaan TechZine heten.

Ander nieuws was het nieuwe VIIV platorm van Intel. Het idee dat wel iets wegheeft van het Centrino platform moet het nieuwe succes worden voor Intel en op de CES in Las Vegas komend jaar, zal er zeker meer te horen zijn over dit platform.

September & oktober

september en oktober stonden bijna geheel in het teken van de aankomende release van Microsoft’s Xbox 360.
De campagne die aan het begin van het jaar werd opgestart was ongemerkt overgegaan in een nieuwe mysterieuze campagne die vele gamers slapeloze nachten bezorgde.

In ieder geval kon Microsoft haar belofte nakomen door als eerste te komen met een next-gen console. Maar net als Sony met haar PSP, kon ook Microsoft niet garanderen dat er genoeg exemplaren beschikbaar zouden zijn voor de release.

En ja hoor, daar was ook weer de discussie over geweld in games. Als je er echter goed over nadenkt is de discussie op zich helemaal niet zo vreemd.
Veel ouders hebben geen idee waar hun kinderen mee bezig zijn en alhoewel het verband tussen geweld op straat en games niet keihard is aangetoond, kun je je afvragen vanaf welke leeftijd kinderen met geweld in games geconfronteerd kunnen worden.

Ook ATI stond in deze maanden op het punt om haar beloftes na te komen en het bedrijf legde de laatste hand aan haar X1800 kaarten. NVIDIA kwam echter vlak daarvoor nog met een 512MB versie van haar topkaart en deze kaart vernietigde alle benchmarkrecords. De 90nm architectuur, waar ATI al op overgestapt is, biedt voor ATI echter nog genoeg kansen om goed terug te komen.

Wi-Fi technologie was ook weer veelvuldig in het nieuws en mede vanwege het feit dat veel fabrikanten de technologie ondersteunden in hun nieuwe apparaten. Het ligt dan ook voor de hand dat we komend jaar nog veel gaan horen van deze techniek, maar ook van mogelijk opvolgers die staan te trappelen om het wereldtoneel te betreden.

Het hele jaar door zagen we ook een toename in acties van crackers en ander gespuis en tegenacties, lagen lange tijd bij de eindgebruiker. Overheden en wetgevende instanties beseffen echter ook dat deze gevaren niet langer onderschat kunnen worden en het was dan ook goed om te zien dat er de laatste maanden van 2005 stukken meer actie werd ondernomen tegen dit soort praktijken.

november & december

Terwijl er in de maanden voor november en december nog veel gedaan werd tegen virussen, spyware en spam, dook er in november een stukje spyware op vanaf een partij waar je het niet van zou verwachten.

Sony kwam negatief in het nieuws door een stukje beveiligingssoftware, waarmee het bedrijf het kopiëren van haar CD’s wilde voorkomen. Helaas voor het bedrijf kwam haar technologie zo slecht in het nieuws dat iedereen over het bedrijf heenviel.
Onder druk besloot Sony daarom alle CD’s met de bewuste software terug te halen en haar excuses aan te bieden.

Ook kwam de Xbox 360 eindelijk in de schappen. Eerst was Amerika aan de beurt, gevolgd door Europa en op beide continenten waren er lange rijen voor de winkels te zien en in sommige gevallen ook hysterische gamers die als eerste een Xbox 360 mee naar huis wilden nemen.

Verder zagen we weer een aantal nieuwe services van Google en liet Microsoft zien dat ze ook gratis software wil leveren door haar nieuwe live services aan te kondigen. Het bedrijf ziet, zoals eerder in dit overzicht gezegd, ook het nut in van inkomsten door reclames in plaats van inkomsten door verkoop van software.

Het bedrijf blijft onderhand echter wel druk bezig met haar Vista besturingssysteem en een model voor een geheel nieuw besturingssysteem genaamd Singularity. Daarnaast blijft het bedrijf ook druk bezig met ontwikkelen van diverse software die het bedrijf wil integreren in Vista. Of dat een goede keus is zal later blijken, maar duidelijk is wel dat de keuze zeker nog op verzet zal gaan stuiten van andere software ontwikkelaars.

De strijd tussen ATI en NVIDIA ging in deze maanden ondertussen overminderd door en The Inquirer daagde beide bedrijven uit tot een duel. Hoe en of dat gaat aflopen zal waarschijnlijk in het nieuwe jaar bekend worden.

Conclusie

Het einde van tweeduizendvijf is alweer in zicht en daarmee sluiten we tevens het eerste halve decennium van de eenentwintigste eeuw af.
De technologische ontwikkelingen die eind vorige eeuw zijn begonnen zij niet meer te stoppen en de consument speelt daar een belangrijke rol in.
Waar technologische snufjes een paar decennia geleden nog voorbehouden waren aan de rijke of hoog opgeleide medemens kan nu bijna iedereen profiteren van de snelle ontwikkelingen in de techniek.

Fabrikanten proberen elkaar op de verschillende markten af te troefen en brengen om de haverklap nieuwe, uitgebreidere en betere producten uit en laten geen kans onbenut om hun producten aan te prijzen bij de consument.

Dat de consument belangrijk is voor fabrikanten blijkt wel uit het feit dat veel bedrijven bereid zijn om geld in te leveren op de consumentenmarkt. Consumenten gaan vaak af op beoordelingen van andere consumenten en oriënteren zich daarnaast steeds vaker op het internet. Positieve mond-op-mond reclame kan ook doorwerken in het bedrijfsleven, omdat veel consumenten ook werknemer zijn.
Andersom geldt dit echter ook, want als een werknemer op zijn werk regelmatig met een bepaald stukje software werkt, dan is de kans groot dat de werknemer die software thuis ook gaat gebruiken.

Voor producenten is het dus belangrijk om te onderzoeken wat de consument wil en hoe je daar het best op in kunt springen.
Zo was het afgelopen jaar goed te zien dat software ontwikkelaars langzamerhand op een ander inkomstenmodel overstappen. Het is een inkomstenmodel dat door bedrijven als Google en Mozilla al veelvuldig gebruikt wordt en het sleutelwoord in een dergelijk model is online adverteren.

Deze bedrijven bieden hun hoofdproducten gratis aan en trekken daardoor veel consumenten aan. Dat vergt in eerste instantie wel een investering, maar naarmate meer mensen de gratis software gaan gebruiken kan het bedrijf in kwestie ook meer gaan vragen voor adverteerruimte en zullen grotere adverteerders ook interesse tonen.
Meer inkomsten betekent ook dat er meer mogelijkheden komen voor het doorontwikkelen van de software, waarna het verhaal weer van vooraf kan beginnen.
Grote bedrijven als Microsoft zien zich hierdoor ook genoodzaakt om een deel van hun producten op een dergelijke manier te gaan aanbieden en de verwachting is dat nog veel meer bedrijven dit voorbeeld gaan volgen.

Een ander belangrijk wapen in de strijd om de consument is open-source software. Consumenten willen graag de controle over hun software hebben en deze wanneer ze willen inrichten naar eigen smaak of aanpassen naar hun wensen.
Met open-source levert een producent de basis en kunnen gebruikers deze basis verder uitbouwen. Hele gekke dingen hoeft de producent daar vaak niet voor te doen, want de consument mag dan wel graag vanalles willen aanpassen, maar teveel moeite mag dat allemaal niet kosten.

De browser FireFox van Mozilla is daar een goed voorbeeld van. Extensies en Thema’s zijn gemakkelijk te installeren en doordat het programma populair is, zijn er altijd wel enthousiastelingen die extensies en thema’s willen maken.
Hardwarefabrikanten doen ook zoiets, zei het op een iets andere manier. Zo zijn er tegenwoordig diverse grafische kaarten op de markt die met een klik op de knop over te clocken zijn en bijna elke computerfabrikant heeft tegenwoordig een website waar consumenten een computer tot op het kleinste component kunnen samenstellen.

Voor ons als consument valt er dus niets te klagen. Fabrikanten doen hun best om onze gunst te winnen en dat is in ons voordeel. Het inkomstenmodel waarbij reclame’s domineren draagt daar alleen maar aan bij.
Handig ook dat we dankzij deze modellen ook geld overhouden en ons wat minder druk hoeven te maken over de goede of slechte bedoelingen van fabrikanten.

Wellicht kunnen we een deel van het geld en de tijd die we daaraan overhouden dan aan onze minder bedeelde medemens besteden. Gelukkig konden we daar begin dit jaar al een mooi voorbeeld van zien, toen er gul gegeven werd aan de slachtoffers van de tsunami in Azië en later dit jaar voor de actie voor de aardbeving in Pakistan.
Hopelijk houden mensen in het komende jaar ook weer genoeg tijd en geld over om op deze lijn verder te gaan en krijgt iedereen de mogelijkheid om net zo kieskeurig te zijn als wij dat kunnen zijn. Het is in ieder geval een goed voornemen en sinds eeuwen al de boodschap van kerst!

Namens de de gehele crew van TechZine daarom zeer geslaagde kerstdagen en een fantastisch 2006 toegewenst!