4min

Zoals de titel al weggeeft zijn we gedoken in de mobiele telefoon tarieven van onze grote telecom operators: KPN, Hi, Telfort, Vodafone en T-mobile. Kassa luidde de noodklok dat bijna alle operators aan het overstappen zijn op afrekenen per minuut en dat het schandalig (tot wel 60%) duurder gaat worden. Techzine besloot na alle hectiek, ook eens in de voorwaarden van de telco’s te duiken en te kijken hoe het er nu precies voor staat, wat je nu precies betaalt en als je binnenkort moet gaan verlengen waar je het beste voor kan kiezen.

Concurrentie is voor de consument natuurlijk mooi meegenomen, want het zorgt ervoor dat de tarieven steeds lager worden, enkele jaren geleden hadden we nog 5 of 6 onafhankelijke mobiele operators, inmiddels zijn er nog maar drie over, dat zijn KPN, Vodafone en T-mobile. Voor degene die niet zo goed op de hoogte zijn, Hi en Telfort zijn inmiddels ook al enkele jaren eigendom van KPN, de oude Orange klanten zijn opgegaan in T-mobile, mobiele operator Ben is sinds een tijdje weer actief op de prepay-markt maar dit is een dochteronderneming van T-mobile. Nu er nog 3 grote jongens over zijn en de concurrentie minder is geworden, moeten de tarieven kennelijk weer omhoog, betalen per minuut in plaats van per seconde is een leuk trucje dat de telecom operators veel geld oplevert, want als je even niet goed oplet kost 1 minuut en 1 seconde bellen je straks gewoon 2 minuten. Daarom van onze kant een goed overzicht, dan weet je waar je aan toe bent en wat voor jou de beste keuze is.

Techzine heeft geen enkele voorkeur voor een mobiele operator, wij bieden slechts een overzicht, natuurlijk heeft iedereen zijn eigen persoonlijke ervaring met bepaalde telecom operators. De ene zal positief zijn en de andere negatief. Het is altijd belangrijk om te beseffen dat dit soort bedrijven miljoenen klanten hebben, honderden medewerkers en daar kan weleens wat fout gaan.

Wij misten op dit moment een goed overzicht op internet en besloten er daarom zelf maar een te maken. We vermelden de verschillende abonnementen van de telecom operators, daarbij ook of het abonnement de gesprekken per seconde of per minuut afrekent en sinds wanneer ze dat doen. Je kan dan zelf nagaan welk abonnement je hebt, of je momentele per seconde of per minuut betaalt en wat je het beste kan kiezen bij een verlenging of nieuwe abonnement.

Hi:

Abonnement: Per seconde/minuut: Sinds:
Hi Bel & SMS Per minuut 25 januari 2010
Hi Online Per minuut 1 februari 2009
Hi Sim Only Bel & SMS Per minuut 1 december 2008
Hi Prepay Per seconde (minimaal 60 seconden) N.v.t.

Inmiddels heeft Hi (KPN) na alle ophef besloten om klanten die een nieuw abonnement hebben afgesloten of hebben verlengd in de periode van 1 november 2009 tot en met 23 oktober 2010 de mogelijk te geven om terug te gaan naar een abonnement waarbij ze per seconde betalen. Wel moeten ze hiervoor een formulier invullen op: http://www.kpn-mobiel.nl.

KPN:

Abonnement: Per seconde/minuut: Sinds:
Personal Sim Bel+SMS Per minuut 1 februari 2010
Personal Sim Bel+SMS 2010 Per minuut 1 februari 2010
Personel Sim Flexibel Online Per minuut 1 juli 2009
KPN Prepaid Per seconde (minimaal 60 seconden) N.v.t.

Inmiddels heeft KPN na alle ophef besloten om klanten die een nieuw abonnement hebben afgesloten of hebben verlengd in de periode van 1 november 2009 tot en met 23 oktober 2010 de mogelijk te geven om terug te gaan naar een abonnement waarbij ze per seconde betalen. Wel moeten ze hiervoor een formulier invullen op: http://www.kpn-mobiel.nl.

Telfort:

Abonnement: Per seconde/minuut: Sinds:
Telfort Belbundel Per minuut 1 oktober 2008
Telfort Sim Only Per minuut 1 oktober 2008
Telfort Unlimited Per minuut 1 oktober 2008
Telfort Prepay Standaard Per seconde (minimaal 60 seconden) N.v.t.
Telfort Prepay 40% Extra Per seconde (minimaal 60 seconden) N.v.t.
Telfort Prepay 100% Extra Per minuut N.v.t.

Hoewel Telfort een dochteronderneming is van KPN kunnen klanten van Telfort niet terecht op de KPN Mobiel website, Telfort heeft de verandering van betalen per seconde naar betalen per minuut al in 2008 ingevoerd en destijds goed gecommuniceerd aldus KPN, daarom is de regeling niet van toepassing voor Telfort klanten. Klanten die van mening zijn dat ze niet goed geïnformeerd zijn en ontevreden met hun abonnement wordt gevraagd de klantenservice te bellen van Telfort. Daar zal per geval worden gekeken naar een oplossing.

T-Mobile:

Abonnement: Per seconde/minuut: Sinds:
T-Mobile Relax Per seconde (minimaal 60 seconden) N.v.t.
T-Mobile Relax Online Per minuut Altijd
T-Mobile iPhone Per seconde (minimaal 60 seconden) N.v.t.
T-Mobile Flex Per seconde (minimaal 60 seconden) N.v.t.
T-Mobile MyFaves Per seconde (minimaal 60 seconden) N.v.t.
T-Mobile PrePaid Per seconde (minimaal 60 seconden) N.v.t.

Vodafone:

Abonnement: Per seconde/minuut: Sinds:
Vodafone Bellen Per minuut 6 september 2010
Vodafone Bel+SMS Per minuut 6 september 2010
Vodafone Bel+SMS+Web Per minuut 6 september 2010
Vodafone Sim Only Per minuut 1 februari 2010
Vodafone PrePaid Per seconde (minimaal 60 seconden) N.v.t.

Tot zover deze vergelijking, de conclusie die we kunnen trekken is dat T-mobile op dit moment de enige telecom operator is die abonnementen aanbiedt waar je per seconde blijft betalen. Hierbij moet wel goed worden opgelet dat de Relax Online abonnementen wel per minuut af worden gerekend en die er dus niet onder vallen, de normale Relax, Flex en iPhone abonnementen worden allemaal per seconde afgerekend, met een minimum van 60 seconden.

KPN zal begin 2011 met nieuwe abonnementen komen waarbij per seconde wordt afgerekend maar die zullen waarschijnlijk wat duurder worden dan de huidige abonnementen.