3min

Ongeveer één keer per jaar verschijnt er iets nieuws op internet dat door een grote groep gebruikers wordt omarmd. Een goed voorbeeld hiervan was Spotify, een betaalbare legale muziekdienst dat een goed alternatief biedt voor het legaal downloaden en het verdwijnen van muziekwinkels uit dorpen en kleinere steden. Mensen houden nou eenmaal van muziek en zullen het ook altijd blijven consumeren, maar zoals duidelijk is geworden in de loop der jaren, niet tegen elke prijs.

Jarenlang hebben de platenmaatschappijen geklaagd over het illegaal downloaden en het verlies van inkomsten. Nooit hebben ze zelf de moeite genomen om een fatsoenlijk alternatief te bieden voor het aankopen van muziek in een fysieke winkel tegen veel te hoge prijzen. Nu er eindelijk een goed alternatief is en het aandeel downloadende muziekliefhebbers minder groot lijkt te worden, gaan uitgerekend de platenmaatschappijen dit alternatief de nek omdraaien en ervoor zorgen dat we terug worden geworpen naar het downloadtijdperk.

De platenmaatschappijen eisen namelijk steeds meer geld van Spotify en het succes van de dienst zou wel eens de eigen ondergang kunnen gaan betekenen.

In 2011 zag Spotify zowel de gratis als betalende leden flink toenemen. Het bedrijf noteerde onder de streep echter een verlies van 60 miljoen dollar. Uit een vertrouwelijk jaarverslag dat is uitgelekt en in handen is gekomen van Privco blijkt dat Spotify wordt uitgekleed door de platenmaatschappijen.

Elke dollar die binnenkomt bij Spotify verdwijnt vrijwel direct in de zakken van de platenmaatschappijen. Dit terwijl het bedrijf ook andere onkosten heeft, zoals de servers en infrastructuur die nodig zijn om de dienst online te houden, maar uiteraard ook kantoorkosten, personeelskosten, etc. Het businessmodel van Spotify is allesbehalve winstgevend. Natuurlijk ligt dit ook deels bij het bedrijf zelf, maar de hoge lasten van de platenmaatschappijen zijn wel degelijk de grootste kostenpost. Op dit moment is het zo dat hoe meer betalende leden Spotify krijgt, hoe meer verlies het bedrijf zal draaien en hoe eerder het ten onder zal gaan.

De kans lijkt dus groot dat Spotify binnenkort haar abonnementsprijzen van 5 en 10 euro per maand zal moeten gaan ophogen. De vraag is hoeveel betalende leden dan weer gaan afhaken en wat dat tot gevolg zal hebben.

Als we de financiële cijfers beter bekijken, zien we dat de omzet in 2011 uit kwam op 244 miljoen dollar, daarvan verdween 238 miljoen dollar in de zakken van de platenmaatschappijen. Dit terwijl de personeelskosten van Spotify in 2011 uitkomen op 32 miljoen dollar. Hier zien we dus al een direct verlies van 26 miljoen dollar. Ondertussen zijn er steeds meer artiesten die ervoor kiezen om hun muziek van Spotify af te halen omdat het te weinig op zou leveren, waardoor de vraag ontstaat hoeveel van die 238 miljoen dollar uiteindelijk bij de artiesten terecht is gekomen en hoeveel in de zakken van de platenmaatschappijen is blijven hangen.

In elk geval is het duidelijk dat de nieuwe manier van muziek luisteren via streaming muziekdiensten weliswaar succesvol is, maar alles behalve winstgevend lijkt. De grote vraag is hoe dit uiteindelijk af gaat lopen:
Moet de consument meer gaan betalen of gaan de platenmaatschappijen inzien dat hun tijd van zakken vullen voorbij is?

Gelukkig zijn er overigens ook artiesten die wakker worden en besluiten om de grote platenmaatschappijen links te laten liggen en zelf hun muziek aan te bieden op Spotify. Dat levert hen overigens veel meer geld op.