2min

Connected de weg op

We hebben al aangegeven dat sensoren van cruciaal belang zijn in de huidige auto. Op de vorige pagina hebben we gezien dat ze kunnen helpen bij het onderhoud ervan. Daarnaast zorgen ze voor de alledaagse veiligheid van de bestuurders, bijvoorbeeld in combinatie met airbags. Hiermee zijn we er echter nog niet, want ze maken ook het leven een stukje makkelijker. Om dit eens te ervaren, stappen we in een Jaguar F-Pace SUV, die tot de nok toe is afgevuld met slimme IoT-foefjes. Deze auto staat continu in verbinding met de IoT-cloud. Dit is overigens een cloud die van Bosch zelf is en dus niet gehost wordt bij bijvoorbeeld Amazon (AWS) of Microsoft (Azure).
Als auto’s connected zijn, kunnen notificaties over spookrijders automatisch verstuurd worden.
Je kunt met een connected auto allerlei interessante dingen doen. Zo krijg je op het schermpje de meldingen die te maken hebben met het onderhoud, waarna je met een druk op de knop meteen een afspraak in kunt plannen bij je garage. Ook kun je hier zien of er een spookrijder jouw kant op komt. Verder is het mogelijk om op het schermpje in de auto automatisch een gegarandeerd vrije parkeerplek te zien in de buurt van waar je moet zijn. Andere auto’s sturen die informatie naar de cloud toe, waarna deze wordt gedeeld. Parkeren gaat uiteraard volledig geautomatiseerd, iets wat veel auto’s tegenwoordig al ingebouwd hebben. Overigens wordt de locatie van specifieke auto’s volgens Bosch niet opgeslagen. Het wordt in real time gebruikt om spookrijders te detecteren of parkeerplaatsen aan te geven, maar auto’s worden verder niet gevolgd. De informatie van een connected auto moet uiteraard ook in goede banen geleid worden. Vandaar ook dat er een heuse gateway in dit type auto zit. Deze is er met name om al het verkeer in de auto van punt A naar punt B te brengen en kan op dit moment nog niet heel veel data verwerken. Een woordvoerder van Bosch wist echter te melden dat nieuwe varianten niet alle data eerst naar de cloud hoeven te sturen, maar ook lokaal meer en meer kunnen verwerken.
Een auto heeft een gateway aan boord die alles in goede banen moet leiden.
Dat laatste is natuurlijk ook wel nodig als we meer en meer richting een zelfrijdende auto gaan. De cloud is heel erg geschikt voor het verzamelen en het vervolgens weer distribueren van data. Komt het op de acute veiligheid van de gebruikers aan, dan is iedere vertraging (zelfs die ene milliseconde die 5G belooft) te veel. Lokale verwerking van data is dan wenselijk. Je kunt het een beetje vergelijken met cloud- en edge-computing bij bedrijven. Zaken zoals security wil je zo dicht mogelijk bij de bron hebben, terwijl andere workloads of data prima naar de cloud kunnen.