2min

Conclusie

De auto rijdt langzaam maar zeker het domein van het Internet of Things binnen. Dat wisten we natuurlijk al voordat we bij Bosch te gast waren, maar is na ons bezoek alleen maar duidelijker geworden. Voor Bosch is het overduidelijk een belangrijk onderdeel van haar strategie op het gebied van smart cities en de doelstelling om uiteindelijk uit te komen op 0 ongelukken/verkeersdoden. Of dat ook echt haalbaar is, daar kun je over twisten natuurlijk. Dat de connected auto hier een belangrijke rol in kan gaan spelen, lijkt ons evident. De mens gaat niet plotseling beter autorijden en een AI maakt – mits goed getraind – aantoonbaar minder fouten.

Steden met volledig zelfrijdende auto’s zijn vooralsnog niet aan de orde, dus op dit moment moeten we het op dat vlak doen met fraaie luchtspiegelingen. De IoT-auto heeft echter meer om het lijf dan alleen autonomie. De voordelen op het gebied van onderhoud kunnen bijvoorbeeld al veel sneller gerealiseerd worden. Ook de auto als zenuwcentrum van je dagelijkse communicatie (zoals het geval is bij de Jaguar F-Pace die we tegenkwamen) is iets waar de meeste fabrikanten al hard mee aan de slag zijn. Dat komt er binnen afzienbare tijd aan, zoveel is zeker.

Zeker als het gaat om de zelfrijdende auto, zijn er uiteraard de nodige uitdagingen. Allereerst moeten de sensors die gebruikt worden nog beter worden dan ze al zijn. Bij een zelfrijdende auto kan dit namelijk het verschil betekenen tussen leven en dood. Naast nog betere accelerators en gyroscopen (MEMS), zijn ook de ‘ogen’ van de auto’s in de vorm van radar, camera’s en lidar van cruciaal belang. Verder moet ook het security-verhaal goed op orde zijn. Op basis van wat we tijdens Bosch Mobility Experience hebben gezien, wordt hier in ieder geval hard aan gewerkt. Wij gaan de ontwikkelingen in ieder geval goed in de gaten houden de komende jaren en zijn erg benieuwd wanneer we in onze eigen slimme auto zullen stappen. Dat daar onderdelen van Bosch in zullen zitten, lijkt in ieder geval zeker.