2min

Beginnen

In mijn eerste tutorial ga ik jullie de basis van het modelleren in 3dsmax proberen te leren. Dat met behulp van onze tafel thuis die ik geprobeerd heb na te maken :)

Eindresultaat


Zoals je ziet is hij niet helemaal afgewerkt op de randjes ofzo maar het gaat om het idee ;)

Beginnen
Nieuwsgierig? Nou laten we dan maar eens beginnen. Ik gebruik versie 7 van het programma dus het kan iets verschillen van jou versie. Maar veel zal het niet uitmaken. We starten 3dsmax (logisch?) en zien het basisscherm.

Even een korte uitleg van het scherm: Rechtsmidden zie je de knoppen om primitives (de basisvormen: balk, bol, piramide, enz.) te maken. Daarboven het tabblad voor de verschillende objecten die er zijn (camera’s, licht ed). Bovenaan zie je de toolbar met onder andere knoppen voor het verplaatsen, roteren e.d. van een object, verder heb je de material editor (komen we later bij) en de QuickRender (komt ook) knoppen. Ook belangrijk zijn de redo en undo knoppen; die snap je zelf wel denk ik (de pijltjesknoppen). Aan de linkerkant heb je de werkbalk voor de Reactor, laten we het daar maar niet over hebben want die snap ik ook niet :). Onderaan zijn o.a. de animatiebalk en nog een paar tools om objecten exact te roteren en verplaatsen. Rechts onderaan als laatste zijn nog de knoppen om je in je viewport te bewegen. Een viewport is een van de 4 vlakken die je ziet, hierin werk je aan je scene. Er bestaan een paar soorten viewports (links, rechts, boven, onder, enz. en perspective (3d)). Het kleine knopje helemaal rechts onderaan maakt de geselecteerde viewport groter, hier komen we ook nog bij.