2min

De basisbewerkingen

Deze tutorial is geschreven voor BootSkin
De plaatjes zijn bewerkt met irfanview, maar een ander grafisch programma kan natuurlijk ook.

De achtergrond[/i]
Voor deze tutorial gebruik ik een wallpaper uit de alchemy-serie van SoftShapeArt. Ik heb bij de keuze van de achtergrond rekening gehouden met het feit dat ik het plaatje moet verkleinen en converteren naar 16 kleuren.

Nu gaan wij dit plaatje bewerken.
Eerst gaan we verkleinen naar 640X480 pixels

daarna omzetten naar 16 kleuren

en dan saven als bitmap in de map die je in je skinsfolder in de bootskindirectory hebt aangemaakt.

De progressbar[/i]
Om te beginnen maak ik een plaatje van 22X9 pixels met grijze achtergrond

hierin plak ik een stukje knop uit de wallpaper, dit is het eindresultaat

Ook dit bestandje wordt omgezet naar 16 kleuren en opgeslagen bij je achtergrond

De bootskin.ini[/i]
Voor deze bootskin gebruik ik een bestaande .ini van een andere bootskin

openen in kladblok

en zo ziet het eruit nadat ik het heb aangepast aan mijn wensen

Zoals je ziet staan in deze .ini 4 lijnen die verwijzen naar de progressbar, waarbij de X- en de Y- lijn de positie van de bar aangeven en width de grootte van de oppervlakte is waarover je progressbar gaat lopen. Een width van 480 zou dus inhouden dat het over je hele scherm loopt, bij een width van kleiner dan 30 beweegt je bar niet meer.

Wel opletten dat je de .ini na het aanpassen opslaat als .ini, het makkelijkst kan dat door gewoon het venster te sluiten.

De afronding[/i]

Dan wordt het nu tijd om Bootskin op te starten en te kijken of alles werkt zoals jij het je voorstelt

en testen dus maar

Dat kleine dingetje rechts onderaan is dus de progressbar, in deze tutorial een beetje vreemd geplaatst om te laten zien dat je niet gebonden bent aan dat grote gebeuren ergens in het midden .