2min

Tags in dit artikel

, ,

Gedeelde printer toevoegen in Vista deel 1

Inleiding


Iedereen die Windows Vista gebruikt en gebruik wil maken van een gedeelde printer in het netwerk komt erachter dat dit niet zo makkelijk gaat, want als je de gedeelde printer rechtstreeks wilt toevoegen van een Windows XP-/Windows 2000-machine krijg je de mededeling: geen toegang. Dit terwijl je wel alle netwerkmappen van deze pc kunt benaderen. Er is wel een andere mogelijkheid om de printer te installeren. Deze manier is helaas wel iets lastiger en daarom kun je in deze tutorial lezen hoe het moet.

Printer zoeken en toevoegen


Ga naar het configuratiescherm. Standaard zit dit onder de startknop en dan de knop configuratiescherm.


In het configuratiescherm ga je naar printers.


Hier druk je op de knop Printer toevoegen (Add Printer in het Engels).


We kiezen hier voor de optie om een lokale printer toe te voegen. Een lokale printer? Ja, maar hier komen we later op terug, want dan zorgen we ervoor dat we de printer benaderen via het netwerk


Selecteer nu de poort LPT1.


In het volgende scherm kun je de printer selecteren uit het standaardoverzicht van drivers. Mocht je driver hier niet tussen staan zorg dan dat je de drivers hebt gedownload of de cd waar de drivers op staan bij de hand hebt. Je drukt dan op Bladeren en selecteert de driver.


Mocht je een driver selecteren uit het lijstje selecteer hier dan voor Huidige geïnstalleerde stuurprogramma gebruiken.


Geef vervolgens een naam op voor de printer.