2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Afgelopen mei kondigde Google aan dat het snel werk zou maken van een blokkade van Adobe Flash. De technologie wordt niet meer als veilig gezien en heeft zijn beste tijd gehad. Vrijwel alle websites hebben hun Flash-implementaties inmiddels vervangen door HTML5. Voor websites die dat nog niet gedaan hebben is het wel hoog tijd nu. Google heeft namelijk de eerste stap gezet in het uitschakelen van Flash middels een update voor de Chrome-browser. 

Google heeft ervoor gekozen om bij 1 procent van alle Chrome-gebruikers die versie 55 geïnstalleerd hebben, Flash volledig uit te schakelen en altijd HTML5 te serveren. Flash staat standaard dus volledig uitgeschakeld. Ditzelfde principe geldt voor vijftig procent van de mensen die de betaversie van Chrome 56 hebben geïnstalleerd. Dit meldt Google in een aankondiging op Chromium. In beide gevallen wordt in plaats van Flash-inhoud standaard de HTML5-versie getoond. Indien die niet aanwezig is, wordt er niets afgespeeld en krijgen gebruikers de vraag of ze de Flash-inhoud willen afspelen. Flash moet voor elke website afzonderlijk ingeschakeld worden.

Google wil zorgen voor een geleidelijke overgang en kiest er daarom voor om gebruikers enkel te vragen of ze Flash aan willen zetten voor websites die ze niet eerder bezocht hebben. Op basis van de browsegegevens van een gebruiker kan Google zien of mensen een site eerder bezocht hebben. Is dat het geval, staat Flash indien nodig nog gewoon aan. Dit is voor Google het eerste deel van de overgang naar HTML5. In februari moet een stabiele versie van Chrome 56 op de markt gebracht worden, waarbij standaard voor álle gebruikers Flash zal zijn uitgeschakeld. In oktober 2017 hoopt Google dat Flash van het internet verbannen is en moeten gebruikers voor alle sites die ze bezoeken, waar wel nog Flash-elementen aanwezig zijn, toestemming geven voor het afspelen daarvan. Daarmee komt er dus een einde aan de periode waarbij essentiële Flash-elementen standaard wel worden afgespeeld.

Google is niet het eerste bedrijf dat de overgang naar HTML5 maakt. Vorig jaar stapte Facebook al geheel over naar HTML5 en liet Adobe nog weten dat mensen zouden moeten stoppen met het gebruiken van Flash. Met de overgang denken de grote technologiebedrijven het internet sneller en veiliger te maken.