2min

Veel bedrijven willen graag een hoge SEO-ranking. Dit betekent dat zij zo hoog mogelijk in de zoekmachine willen eindigen, liefst op pagina 1. Er zijn daarvoor twee manieren. Advertenties kopen (ook wel SEA genoemd) of organisch stijgen (dat noemt men SEO). Het organisch stijgen is een vak apart. Zoekmachines willen namelijk graag objectief beoordelen welke sites de meeste toegevoegde waarde voor hun klanten bieden. Daarom houden zij hun criteria geheim. Toch willen zij ook niet dat er ongewenst goede content verdwijnt. Daarom zegt men wel eens iets vaags.

Zo heeft Google, de meest gebruikte zoekmachine ter wereld, altijd de boodschap dat goede content en veel autoriteit (links) genoeg is om een site snel te laten stijgen. Zo eenvoudig is het helaas niet. Er zijn naar schatting zo’n 200 factoren die bepalen hoe hoog een site in de zoekresultaten komt. Nadat Google eerder boetes grote boetes voor oneerlijke concurrentie kreeg moet zij zelf objectief meedingen naar een plek in de zoekmachineresultaten. Ook Google begrijpt inmiddels dat content en links alleen niet genoeg zijn en heeft instructies in de vorm van stijlgidsen opgesteld. Deze stijlgidsen zijn voor specialisten die aan de eigen sites van Google werken. Deze stijlgidsen zouden veel mensen willen lezen en dat kan nu want wij vonden zo’n set stijlgidsen.

Graag zetten wij de belangrijkste tips voor u op een rij. Gisteren bespraken we de belangrijkste instructies voor developers en vandaag staan we stil bij de belangrijkste voorschriften voor content-specialisten. Morgen sluiten we dit drieluik af met de stijlkenmerken die Google expliciet vermijdt.

Wat zijn de belangrijkste voorschriften van Google aan haar content-specialisten?

  • Gebruik voor jouw boodschap een vriendelijke toon en heldere opbouw naar de kern, ergens tussen robot en een gesprek met vrienden;
  • Probeer te creëren dat de lezer jouw bijdrage ervaart als die van een goede vriend met kennis van zaken die een vriendelijk advies geeft;
  • Gebruikt de standaardspelling en volg officiële regels ten aanzien van grammatica, interpunctie en gebruik van hoofdletters;
  • Formuleer heldere, korte en samenhangende zinnen met simpele woorden zodat de gebruikers je makkelijk begrijpen;
  • Gebruik voor links effectieve teksten die goed beschrijven wat de lezer kan verwachten;
  • Zorg ervoor dat de woorden en zinnen goed vertaalbaar zijn in andere talen;
  • Gebruik waar mogelijk een genummerde lijst om een serie opeenvolgende gebeurtenissen te beschrijven;
  • Link alleen naar andere sites die een hoge kwaliteit hebben en respectabel en betrouwbaar zijn.

Deze aanwijzingen komen uit de meest recente uitgave (juni 2017) van het stijlboek. Google benadrukt aan haar gebruikers dat deze stijlgidsen ‘levende documenten’ zijn en dus regelmatig aangepast worden.