3min

Apple ondervindt enorme problemen bij de productie van de iPhone X. Eerst kon het al nauwelijks fabrikanten vinden die het apart gevormde OLED-paneel konden leveren, maar nu blijkt dat geavanceerde hardware die nodig is om de gezichtsherkenning aan het werken te krijgen ook niet goed te produceren is.

Dat meldt financieel persbureau Bloomberg vandaag in een analyse van de problemen die Apple ondervindt. Het schijnt nauwelijks te lukken om genoeg exemplaren geproduceerd te krijgen en in een poging daar verandering in te brengen, zou Apple zijn kwaliteitseisen zelfs iets omlaag gebracht hebben.

Lagere eisen

Dat treft volgens het persbureau bovenal de hardware die nodig is om de FaceID aan het werken te krijgen. Gezichtsherkenningssoftware is een van de belangrijkste toevoegingen aan de iPhone X, en vervangt de TouchID in zijn geheel. Bij aankondiging stelde Apple dat de telefoon slechts in 1 op de 1.000.000 gevallen een verkeerd persoon zou herkennen.

In dat aantal schijnt nu verandering te liggen, al benadrukt Bloomberg dat het nieuwe systeem nog altijd veiliger is dan de TouchID. Die zou een kans van 1 op 50.000 hebben voor een onbevoegde ontgrendeling van de smartphone. Door de kwaliteitseisen iets omlaag te brengen, is het aantal modules dat geleverd wordt in elk geval omhoog gebracht, waarmee het aantal toestellen dat geleverd kan worden toegenomen is.

Werking 3D-sensor

De FaceID leunt op een 3D-sensor, die voorzien is van drie elementen. Er is een puntjesprojector, een ‘flood illuminator’ en een infraroodcamera. Het voornaamste probleem ligt in die projector. Die maakt gebruik van een bepaald type laser dat om te werken door een speciale halfgeleider moet en een speciaal soort glas. Beide zijn erg fragiel en gaan relatief vaak kapot tijdens de productie.

Maar ook heeft de kleinste afwijking in productie, waarbij een component bijvoorbeeld een paar microns afwijking vertoont, grote invloed op de werking van de technologie. Door de hoge kwaliteitseisen verloor Apple al vroeg in het proces een van zijn leveranciers, FinisarCorp., dat niet op tijd kon voldoen aan de eisen. Apple leunt nu voor de laser op twee leveranciers: Lumentum Holdings en II-VI.

Maar ook leveranciers van andere onderdelen – LG Innotek en Sharp – hebben er moeite mee om de laser en lens te combineren. In het begin was hooguit 20 procent van de geproduceerde onderdelen geschikt voor gebruik. Het productieproces werd daarom wat langzamer ingesteld en nu gaat het beter.

Grote tekorten

De iPhone X debuteert hoe dan ook op 3 november. Dan leren we hoe ver Apple achterloopt met de productie. Naar het schijnt heeft Apple hooguit twee tot drie miljoen exemplaren af op dag van levering en heeft het in de loop van december tussen de 20 en 25 miljoen exemplaren geleverd.

Dat is ongeveer de helft van het geplande aantal. Tegelijk is het ook wel erg weinig. Ter vergelijking: van de iPhone 6S en 6S Plus verkocht Apple 13 miljoen exemplaren. In één weekend. De iPhone X zal dus tegen enorme tekorten aanlopen, ook omdat het aantal bestelde iPhone 8 en 8 Plus modellen achterloopt op de verwachtingen.