3min

Vandaag is de iPhone X, de duurste smartphone van Apple ooit, in de verkoop gegaan. Wekenlange geruchten over problemen met de productie blijken ondertussen al bewaarheid. De telefoon werd in minder dan tien minuten tijd uitverkocht en de verwachte levertijd bedraagt nu vijf tot zes weken.

Dat zien we op de site van Apple. Dat de telefoon zo snel uitverkocht is, lijkt op het eerste gezicht goed nieuws, maar dat valt toch enigszins tegen. Eerder deze week hoorden we nog dat Apple dit jaar hooguit 20 miljoen exemplaren van de smartphone gemaakt krijgt, wat de helft is van wat het bedrijf oorspronkelijk gepland had.

Anders uitpakkende keuzes

De verhalen rond de iPhone X zijn behoorlijk interessant om te volgen. Apple lanceerde de smartphone in september, gelijktijdig met de iPhone 8 en de iPhone 8 Plus. De gedachte was dat het topmodel, met een OLED-scherm en gezichtsherkenning, vooral voor de consument zou zijn die bereid was de portemonnee te trekken. De andere twee telefoons waren er voor mensen die een nieuw toestel zochten, maar niet bereid waren 1.159 euro neer te tellen voor een smartphone.

Dat blijkt iets anders uit te pakken. De verkopen van de iPhone 8 en zijn grotere broertje (lees hier onze recensie) loopt vooralsnog achter op de verwachting. Vorig jaar waren de iPhone 7 en iPhone 7 Plus goed voor 43 procent van de verkopen in het lanceerkwartaal. Momenteel zijn de 8 en 8 Plus goed voor slechts 16 procent. In plaats daarvan is de iPhone 6S en 6S Plus veelgevraagd (24% van de verkopen) en de iPhone 7 en 7 Plus (58%) nog veel meer.

Het lijkt erop dat Apple de wensen van de consument dus iets anders heeft ingeschat dan ze daadwerkelijk waren. Het bedrijf zal gehoopt hebben dat mensen naar die iPhone 8 en zijn grotere zusje zouden trekken en niet naar de vorige modellen. Dat heeft dus iets anders uitgepakt. Een analist stelt tegenover de Britse krant The Guardian dat Apple-klanten vooral het high-end toestel willen hebben. En de klanten die bereid zijn genoegen te nemen met een ‘minderwaardig’ toestel, zijn om nog wat meer geld te besparen, ook tevreden met een telefoon die wat ouder is.

Productieproblemen iPhone X

De hoge vraag van de iPhone X laat dus zien welke overwegen consumenten maken. Maar Apple geeft geen cijfers vrij rond de voorraden, dus het is gissen hoeveel toestellen het bedrijf op voorraad had en hoeveel er nu dus daadwerkelijk al verkocht zijn. Wel weten we dat het schijnt dat de productie niet eenvoudig verloopt en dat het toestel mede daardoor nu al uitverkocht is.

Problematisch bij de productie was in eerste instantie vooral het OLED-scherm, dat een uitsparing heeft bovenin. Om die te kunnen maken, was er een specifiek productieproces nodig en lang niet alle fabrikanten bleken daartoe in staat. Ondertussen is ook gebleken dat Apple-fabrikanten er moeite mee hebben de fragiele hardware voor gezichtsherkenning te maken. Het gerucht gaat dat Apple om die reden lagere kwaliteitseisen stelt – iets wat het bedrijf zelf ontkent.

Hoe het ook zij, dat de wachttijd op moment van schrijven bijna anderhalve maand bedraagt, toont dat consumenten hebben zitten wachten op de lancering van het nieuwe toestel. Of de productie nou moeizaam verloopt of niet, de telefoon is in elk geval wel gewild.