2min

Google doet er alles aan om zijn zoekdiensten relevanter te maken. Volgens de internetgigant is een op de vijf zoekopdrachten tegenwoordig gerelateerd aan de locatie van een gebruiker. Om die reden heeft Google per direct een verandering in zijn dienst doorgevoerd. Voortaan worden zoekresultaten automatisch aan de locatie van een gebruiker aangepast.

Dat schrijft productmanager Evelyn Kao vandaag in een blogpost. De locatie bepaalt voortaan van welk land je bepaalde resultaten rijgt in Google Search en Maps. Tot dusverre werd dat juist bepaald aan de hand van de domeinnaam die je bezocht. Bezocht je Google.nl, kreeg je dus Nederlandse zoekresultaten. Dat proces gaat voortaan automatisch.

Lokale diensten

Google schrijft dat voortaan niet het domein dat je bezoekt, maar de locatie vanaf waar je diensten bezoekt centraal staat. “Dus stel dat je in Australië woont, dan krijg je automatisch de diensten voor Australië aangeboden. Maar als je naar Nieuw-Zeeland reist, zetten we je resultaten automatisch om naar die van Nieuw-Zeeland. En bij terugkeer naar Australië, schakel je weer naadloos terug naar de Australische dienst.”

Mocht dat om de een of andere reden niet werken, kan je op een andere manier inschakelen welke lokale diensten je precies wil ontvangen. Het intikken van het landspecifieke domein werkt niet meer, maar je kan wel in het instellingenmenu kiezen voor een bepaalde locatie. Ook komt er overigens onderin de pagina van Google Search te staan op welk land de diensten die Google je verleent zijn toegespitst.

De update is uitgebracht naar de mobiele versie van Google, de app voor iOS en de desktop versies van Search en Maps.