Virgin Australia gebruikt machine learning om zakelijk potentieel te vergroten

Business
Virgin Australia gebruikt machine learning om zakelijk potentieel te vergroten

Kunstmatige intelligentie speelt een steeds meer een rol bij zakelijke keuzes. Ook vliegmaatschappij Virgin Australia maakt er actief gebruik van om de klantervaring van zijn frequent flyers flink te verbeteren. Daarvoor maakt het gebruik van machine learning en voorspellende algoritmes.

Dat vertelt Oliver Rees, GM van Torque Data bij Virgin Australia, in een interview met ZDNet. De data-analysefirma Torque Data is in 2015 overgenomen door Virgin Australia en heeft als voornaamste taak gekregen het “analytisch vermogen van Virgin” opnieuw vorm te geven. De vliegmaatschappij moet zoveel mogelijk gebruik kunnen maken van de kansen die geboden worden door machine learning.

Betere algoritmes

“We willen dat mensen binnen ons programma punten kunnen gebruiken voor geweldige ervaringen en om dat mogelijk te maken, willen we beter kunnen voorspellen wanneer bepaalde mensen het beste hun punten kunnen gebruiken en wat ze daarmee zouden moeten aanschaffen,” begon Rees in het interview.

“Het is voor ons van belang om inzichtelijk te maken waarom een bepaald individu of een groep mensen mogelijk interesse heeft in een bepaalde bestemming – zowel vanuit zakelijk als privéperspectief. Daarnaast willen we weten hoe we hen beter kunnen helpen op die bestemming en de mogelijkheid hebben om beter in te spelen op specifieke eisen.”

Machine learning

Daarvoor maakt Virgin Australia gebruik van machine learning algoritmes die ontwikkeld zijn door DataRobot. Dat bedrijf maakt samen met Virgin modellen om te voorspellen welke types mensen het meest waarschijnlijk willen reizen, wat voor reizen zij willen ondernemen, welke prijzen ze daarvoor willen bepalen en welke ervaringen vooral belangrijk zijn.

Voor Virgin is het naar eigen zeggen belangrijk om gegevens met instemming van klanten te gebruiken, maar wordt ook gesteund op eerder gedane aankopen om beter toekomstige voorkeuren te kunnen voorspellen. “Mensen willen vaak weten wat anderen die op hen lijken doen en hoe ze als individu daar voordeel uit kunnen halen,” aldus Rees.

Datagedreven toekomst

In de toekomst wil Virgin dit soort voorspellende en analytische technologie veel meer en breder inzetten. De gedachte is dat uiteindelijk alle bedrijfstakken actief gebruikmaken van data, alvorens er beslissingen gemaakt worden. “Analytics is veel te belangrijk om over te laten aan een analist,” zegt Rees.

De toepassing van machine learning is “een enorme sprong vooruit” in de manier waarop data gebruikt kan worden om betere keuzes te maken voor de klant en daarmee het bedrijf. Wat Rees betreft zijn de mogelijkheden nog enorm, en zien bedrijven pas net het enorme potentieel.