3min

Volgens OpenAI-COO Brad Lightcap overschatten veel bedrijfsleiders wat generatieve AI op korte termijn kan betekenen. In een recent interview benadrukte hij dat de technologie breed inzetbaar is, maar meer tijd nodig heeft om de wereld te veranderen.

In het interview met CNBC reflecteerde Lightcap op het bewogen jaar dat OpenAI heeft meegemaakt. Het begon met een miljardeninvestering van Microsoft en eindigde met het ontslag en de razendsnelle terugkeer van CEO Sam Altman. Daarbij leek de recente OpenAI DevDay onder te zijn gesneeuwd, terwijl daarbij juist aanzienlijk wat vernieuwingen waren aangekondigd.

Tip: Gaat OpenAI nu ook het bouwen van chatbots voorgoed veranderen? – update

Overgewaardeerd

“Het meest overgewaardeerde aspect is dat het in één keer betekenisvolle business-veranderingen teweeg kan brengen,” liet Lightcap weten. Volgens hem zoeken bedrijven naar iets dat men al langer verlangen: een terugkeer naar groeicijfers van circa 15 procent per jaar. Echter is er volgens de OpenAI-COO “nooit één ding dat je met AI kunt doen dat een probleem volledig verhelpt.” Lightcap lijkt dus geen voorstander te zijn van het idee dat AI volledige banen zal laten verdwijnen, iets dat IBM-CEO Arvind Krishna bijvoorbeeld heeft geclaimd.

Hoe dan ook verkeert generatieve AI nog in een vroeg stadium, constateert de OpenAI-topman. Hij stelt dat de belangrijkste innovaties die ‘bovenop’ de technologie gebouwd worden, nog moeten komen. Impliciet in die boodschap is dat de aanstaande ‘GPT Store’, dat in 2024 lanceert, daar de mogelijkheid voor zal bieden.

Overhypen doet ook OpenAI aan mee

De opmerkingen van Lightcap nuanceren het beeld van de transformatieve kracht van AI aanzienlijk. Het is een verfrissende opstelling, zeker vanuit het bedrijf dat de generatieve AI-beweging teweeg heeft gebracht. Andere partijen, waaronder geldschieter Microsoft, hebben er juist alles aan gedaan om 2023 het jaar van GenAI te maken. Bombastische aankondigingen van allerlei techbedrijven omtrent AI-oplossingen hebben torenhoge verwachtingen bij leidinggevenden opgeleverd.

Wel dient gezegd te worden dat OpenAI zelf eveneens heeft meegeholpen aan deze ontwikkeling. CEO Sam Altman schroomt niet voor bijna apocalyptische voorspellingen over de technologie, dat met behulp van de media-aandacht een stevige portie angst aan de AI-hype heeft toegevoegd. Wie de conclusie trekt dat AI wel transformatief móét zijn op basis van deze berichtgeving, doet dat niet zomaar dus. Het zou kunnen dat deze angst terecht is en dat OpenAI zelf al mensbedreigende AI heeft ontwikkeld. Toch is het bedrijf deels verantwoordelijk voor de hoge verwachtingen die bedrijven concreet hebben van de technologie. Lightcap zelf niet, want hij is al langer de minder uitbundige OpenAI-mediapersoonlijkheid ten opzichte van Altman.

OpenAI blijft een kleine partij

De ChatGPT-explosie zou ook OpenAI hebben verrast. Intern zou men volgens Lightcap nieuwe innovaties niet vanuit een concreet verdienmodel ontwikkelen. Dat lijkt overeen te komen met het feit dat OpenAI sinds de introductie van ChatGPT continu gesleuteld heeft aan het verdienmodel. Betaalde dienst ChatGPT Plus bestaat al sinds februari, met toegang tot het GPT-4-model en meer functionaliteit om gebruikers te paaien. Daar kwam in augustus ChatGPT Enterprise bij, dat “enterprise-grade security & privacy” belooft met snellere resultaten en een bredere inzetbaarheid voor bedrijven.

In het CNBC-interview wordt al aangestipt dat 92 procent van alle Fortune 500-bedrijven gebruik maken van ChatGPT. De OpenAI-COO suggereert dat de overige 8 procent “waarschijnlijk in zware industrieën” werkzaam is en niet in de informatie- of dienstensector. Kortom, alle grote bedrijven zijn al van de partij bij ChatGPT, of ze nu in de AI-hype geloven of niet. Het contrast met OpenAI, dat ondanks een aanzienlijke groei nog altijd ver onder de 1000 werknemers telt, is significant. Daarom is het maar de vraag of het de AI-conversatie kan sturen richting minder extreme -en bangmakende- retoriek.