2min

Dat Netflix populair is in Nederland is natuurlijk allang bekend. Die populariteit blijft maar toenemen, blijkt uit de nieuwste editie van het Dutch Apps Market-rapport van Telecompaper. Daaruit blijkt dat maar liefst vier miljoen Nederlanders de Netflix-app op hun mobiele telefoon hebben staan. 2,7 miljoen daarvan gebruiken hem minimaal een keer per week.

In het Dutch Apps Market-rapport wordt niet alleen gekeken naar de populairste streamingdienst, maar ook naar de populairste mobiele apps zelf. Ook daaruit komen interessante resultaten naar voren.

Netflix ongenaakbaar

Maar eerst de populariteit van Netflix. Uit het bericht blijkt dat Netflix ondertussen al bij 32 procent van de Nederlandse huishoudens in gebruik is. Dat komt neer op 2,4 miljoen huishoudens, waarmee de Amerikaanse streamingdienst nog altijd ongenaakbaar blijkt. Concurrent Videoland is ook redelijk groot, met 390.000 abonnementen. Hoeveel mensen Amazon Prime Video gebruiken is niet bekend.

De Netflix-app staat verder op zo’n 4 miljoen smartphones. Vooral onder jongeren is deze populair: 68 procent van de tieners heeft de app. Onder 65-plussers is de app het minst in gebruik en heeft slechts 9 procent hem geïnstalleerd. De app van YouTube staat op meer apparaten: 7 miljoen smartphones.

Netflix is nog altijd vooral in gebruik voor series of films, dus voor de wat langere media. YouTube blijft volgens Telecompaper het grootst als het aankomt op korte video’s. Bij YouTube wordt gemiddeld 76 minuten per week aan video geconsumeerd, bij Netflix zijn dat er 120.

Pinterest blijft groeien

Dan is er nog een andere interessante categorie waar Telecompaper ook over bericht: sociale netwerken. Pinterest blijkt steeds populairder te zijn en is een jaar tijd een half miljoen keer extra geïnstalleerd. In totaal zijn er nu 2,4 miljoen Nederlanders die de app van Pinterest op hun toestel hebben staan. Dat zijn vooral vrouwen, onder mannen heeft tien procent hem in gebruik.

Interessant is ook dat het aantal gebruikers van de Pinterest-app relatief laag ligt, slechts op 30 procent. Daarmee zijn er 700.000 dagelijkse gebruikers. Ter vergelijking: de Facebook-app wordt door zo’n 80 procent van de Nederlanders die de app heeft elke dag gebruikt. En dat zijn er heel wat, want in totaal staat de Facebook-app op 9,6 miljoen apparaten. Het aantal dagelijkse gebruikers komt daarmee uit op 7,8 miljoen.