KPN heeft laten weten poort 25 van haar mailservers dicht te zetten. Door deze poort te sluiten gaan de e-mails nu langs haar reguliere servers, die een controle op spam bevat. Zo kunnen de e-mails nu op spam gecontroleerd worden voor ze de deur uitgaan. Dat betekent dat klanten van KPN die een eigen mailserver hebben draaien nu niet meer zonder tussenkomst van de KPN server mails kunnen versturen.

"Als wij veel spamberichten doorlaten, dan komen andere providers ook weer bij ons klagen", aldus woordvoerster Eke Wolters. KPN is nu al jaren bezig op haar servers zo geconfigureerd te krijgen dat deze het spam normaal filtert, het wil echter niet lukken.

"Een harde kern van gebruikers weigert dit te doen. Daarom zijn wij sinds het einde van vorig jaar bezig poort 25 in fases volledig af te sluiten. Wij hopen de poort voor het einde van de maand volledig dicht te hebben", vertelt de woordvoerster, "De meeste mensen die spam versturen hebben hier geen weet van. Wij vragen aan deze groep nogmaals hun instellingen en configuraties te checken op onze website."

Het overgrote deel van de consumenten zal geen hinder ondervinden van deze verandering benadrukt KPN. Deze mailt volgens KPN altijd al via haar reguliere servers en niet via een eigen mailserver.