2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Ericsson laat aan Techzine weten over een onderzoek naar 5G met als invalshoek de consument. Het blijkt dat wereldwijd driekwart van de smartphonegebruikers 5G-diensten wel degelijk interessant vindt. Van de 14.000 deelnemers is 44 procent bereid om voor 5G te betalen.

De consument verwacht dat de meeste 5G-diensten binnen drie tot vier jaar na de beschikbaarheid mainstream zijn. Meer dan 50 procent verwacht binnen twee jaar na de lancering gebruik te maken van 5G. Ook heerst er de overtuiging dat de technologie meer biedt dan alleen snelheid, netwerkdekking en lagere prijzen. Meer dan een derde denkt aan verbeteringen zoals een betere levensduur van de batterijen en de mogelijkheid om niet alleen apparaten met elkaar te verbinden, maar ook IoT. De deelnemers voorspellen tevens het einde van het betalen voor verbruikte data – in plaats daarvan verwachten zij een vergoeding te betalen voor elke 5G-dienst of verbonden apparaat.

Actiepunten

Deze statistieken behoren tot één van de zes actiepunten voor telecomoperators die uit het onderzoek voortkomen. De andere call-to-actions zijn:

  • De consument ervaart de telecommarkt als te complex. Worstelend om de complexiteit van het mobiele dataplan te begrijpen, is er een discrepantie tussen wat gebruikers kopen en wat zij daadwerkelijk gebruiken.
  • Smartphonegebruikers rekenen op een gevoel van onbeperktheid of grenzeloosheid (niet op onbeperkte data-abonnementen). Gebruik is geen motivatie om onbeperkte data aan te schaffen, het gaat om gemoedsrust. Operators dienen manieren te vinden om dit onbegrensde gevoel te bieden.
  • De gemiddelde smartphonegebruiker heeft jaarlijks 31 GB aan ongebruikte mobiele data over. Twee op de vijf consumenten wil deze ongebruikte GB graag als valuta inzetten. Opties zijn: opslaan, ruilen of cadeau doen aan iemand anders.
  • Hogere breedbandsnelheden en eerlijke wireless contracten worden belangrijker gevonden dan databundels die momenteel de markt domineren.
  • Op weg naar een toekomst met 5G roepen consumenten operators op om ongefundeerde marketingslogans te vermijden en in plaats daarvan te focussen op een echte netwerkervaring. Slechts vier procent vertrouwt de reclame- en netwerkprestatiestatistieken van operators.

Ericsson heeft het gehele rapport ook online gepubliceerd. Door hier te klikken kun je “Towards a 5G consumer future” lezen.